Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

دانشمندان علت جدیدی را برای دیابت کشف کردند که می‌تواند به درمان منجر شود

دانشمندان علت جدیدی را برای دیابت کشف کردند که می‌تواند به درمان آن منجر شود!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان موفق به کشف یک مکانیسم جدید برای چگونگی شیوع دیابت نوع 2 شدند و با کمک آزمایش بر روی موش‌ها نشان دادند که مسدود کردن یک آنزیم خاص می‌تواند راه تازه‌ای را برای درمان این بیماری باز کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این مطالعه با اِروتِک همراه باشید.

دیابت نوع ۲ وقتی آغاز می‌شود که بدن فرد بیمار دیگر قادر به پاسخ‌گویی به انسولین نیست و در نهایت امکان تولید مقدار کافی از این هورمون را به طور کامل از دست می‌دهد. اما سطح گلوکز خون بدون انسولین بالا باقی می‌ماند و این امکان وجود دارد که در درازمدت باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود. با این حال، دانشمندان هنوز کاملاً نمی‌دانند چرا این سیستم انسولین در همان وهله‌ی اول کار نمی‌کند.

در یک مطالعه‌ی جدید، دانشمندان دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا (Case Western Reserve) و بیمارستان‌های این دانشگاه، موفق به شناسایی آنزیمی شدند که نقش مهمی در توقف تولید مقدار کافی انسولین دارد. این آنزیم که با نام «SCAN» شناخته می‌شود، حاملی است که اکسید نیتریک را به پروتئین‌ها، از جمله آنزیمی که حکم گیرنده را برای عملکرد انسولین دارد، متصل می‌کند.

دانشمندان علت جدیدی را برای دیابت کشف کردند که می‌تواند به درمان آن منجر شود!

در حقیقیت اکسید نیتریک یک پیام‌رسان شیمیایی کلیدی در بدن به حساب می‌آید که به گردش خون و تنظیم هورمون‌هایی مانند انسولین کمک می‌رساند. اما تیم تحقیقاتی این دانشگاه آمریکایی توانست افزایش فعالیت آنزیم «SCAN» را هم در موش‌ها و هم در انسان‌های مبتلا به بیماری دیابت شناسایی کند و برعکس، موش‌های مهندسی‌شده که فاقد این آنزیم بودند، به نظر می‌رسید که از اثرات دیابت محافظت می‌شدند. جاناتان استملر، پژوهشگر ارشد این مطالعه درباره‌ی نتایج این آزمایش خاطرنشان کرد:

«ما نشان دادیم که مسدود کردن این آنزیم از دیابت محافظت می‌کند، اما پیامدهای آن به بسیاری از بیماری‌هایی که احتمالاً توسط آنزیم‌های جدیدی اکسید نیتریک ایجاد می‌گردد، گسترش می‌یابد. مسدود کردن این آنزیم می‌تواند درمان جدیدی را ارائه کند.»

سطوح بالای اکسید نیتریک به چندین بیماری دیگر نظیر بیماری سرخرگ کرونری ربط پیدا می‌کند، اما به این خاطر که اکسید نیتریک یک مولکول واکنشی محسوب می‌شود، مستقیم هدف قرار دادن آن بسیار سخت است. در عوض، مطالعه‌ی اخیر دانشگاه کیس وسترن رزرو نشان می‌دهد که دنبال کردن یک آنزیم مرتبط می‌تواند سبب پیدا شدن راه کاملا جدیدی برای درمان دیابت و بیماری‌های دیگر شود. با این وجود، در حال حاضر این مطالعات هنوز در مراحل اولیه‌ی تحقیق به سر می‌برند و باید تحقیقات و اقدامات بیشتری انجام پذیرد تا بتوان نحوه‌ی هدف قرار دادن آنزیم «SCAN» را بررسی کرد.

همچنین مطالعه کنید
نور آبی آنقدرها هم که فکر می‌کنید خطرناک نیست!

این تحقیق جدید در مجله‌ی «Cell» منتشر شده است.

منبع: NewAtlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>