جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

هورا ورتیکاله؛ آسمان‌خراشی خارق‌العاده‌ با 13 مکعب شطرنجی!

هورا ورتیکاله؛ آسمان‌خراشی خارق‌العاده‌ با 13 مکعب شطرنجی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از پروژه‌های برج باند و دفتر مرکزی تلویزیون کلان، شرکت معماری OODA از کشور پرتغال به تغییر چشم‌انداز تیرانا پایتخت آلبانی، با یک آسمان‌خراش قابل‌توجه دیگر ادامه می‌دهد. این آسمان‌خراش با نام «هورا ورتیکاله» به ارتفاع 140 متر (459 فوت) خواهد رسید و از 13 مکعب شطرنجی تشکیل می‌شود که شبیه به بلوک‌های اسباب‌بازی بزرگ هستند که به طور نامرتب روی هم قرار گرفته‌اند.

این پروژه در واقع شامل دو ساختمان است: یک آسمان‌خراش بزرگتر و برج کوچکتری که در کنار آن قرار دارد. در مورد ساختمان بزرگتر، هر یک از 13 مکعب به اندازه 22.5 متر در 22.5 متر (73 در 73 فوت) خواهد بود و هر مکعب شامل هفت طبقه آپارتمان است، در حالیکه در اطراف پایه آسمان‌خراش یک فضای پارک وجود خواهد داشت. برج کوچکتر نزدیک نیز از چهار مکعب نامنظم با همان اندازه تشکیل خواهد شد.

این آسمان‌خراش خارق‌العاده‌ 13 مکعب شطرنجی را به سوی آسمان هل می‌دهد!

فرم نامنظم و عجیب این دو ساختمان در واقع به دقت برنامه‌ریزی شده است تا تراس‌هایی با حداکثر چشم‌انداز به شهر را برای ساکنان ایجاد کند و امکان کاشت گیاهان در فضای باز را فراهم آورد. هر دو برج مسکونی در بالای خود تراس‌هایی با استخرهای شنا خواهند داشت و با استفاده از مواد محلی ساخته خواهند شد.

هورا ورتیکاله شامل طراحی‌هایی چشمگیر خواهد بود، از جمله یک پارک در اطراف آن و فضای سبز بر روی ساختمان‌ها. OODA توضیح داد:

از دور، ساختمان‌ها از ارتفاعات مختلف و برداشت‌های متفاوتی از مناظر شهر ارائه می‌دهند. اما از نزدیک، بازیگوشی در هم‌پوشانی و طراحی مکعب‌ها رازهای خود را آشکار می‌کند و طراحی از جاده اصلی به سمت پارک عقب‌نشینی می‌کند، که مناسب‌ترین گذار از لحاظ مقیاس است.

“این پروژه با استفاده از انتزاع و ترکیب به‌عنوان ابزارهای کاری، به دنبال ارائه تفسیری خاص از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد تیرانا است و طرحی متمایز و در عین حال اصیل را ارائه می‌دهد. کل پروژه با استفاده از هفت نوع مکعب مختلف که هر کدام شامل هفت طبقه هستند توسعه یافته است؛ این ارتفاع در اکثر ساختمان‌های تیرانا متداول است. هر مکعب یک مفهوم منحصر به فرد مرتبط با هنر را تجسم می‌بخشد و همچنین از معماری بومی محلی الهام گرفته است.

این آسمان‌خراش خارق‌العاده‌ 13 مکعب شطرنجی را به سوی آسمان هل می‌دهد!

هورا ورتیکاله در حال حاضر در دست ساخت است و انتظار می‌رود تا سال 2028 تکمیل شود. این آسمان‌خراش به همراه دیگر پروژه‌های بلندمرتبه توسط نام‌های بزرگی مانند گروه بیارکه اینگلز، MVRDV، استفانو بوئری و دیگران، بخشی از یک دوره ساخت‌وساز بی‌سابقه در پایتخت آلبانی است. این شهر با معماری غنی خود به دنبال ایجاد هویتی جدید است تا از گذشته، زمانی که بخشی از شوروی بود فاصله بگیرد.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *