جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چین ۱۰ رکورد جهانی برای پل/تونل دریایی جدید خود ثبت کرد!

چین ۱۰ رکورد جهانی برای پل / تونل دریایی جدید خود ثبت کرد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

آخر هفته گذشته، چین پیوند جدیدی به نام “شنژن-ژونگشان” را افتتاح کرد که یک سیستم تونل و پل دریایی در استان گوانگدونگ در جنوب چین است. این سازه معماری، ظاهراً ۱۰ رکورد جهانی را شکسته است؛ رکوردهایی بسیار خاص و ویژه!

دهانه رودخانه مروارید (پرل)، جایی که این رودخانه به دریای جنوبی چین می‌ریزد، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان است. این منطقه شامل هنگ کنگ، ماکائو و نه شهر در گوانگدونگ است که توسط آب‌های وسیع از هم جدا شده‌اند و این امر رفت و آمد را بسیار دشوار می‌کند.

پیوند شنژن-ژونگشان برای حل این مشکل طراحی شده است. این پیوند به طول ۲۴ کیلومتر (۱۵ مایل)، دو شهر (نام این پل از نام همین دو شهر گرفته شده است) را که در دو طرف دهانه رودخانه مروارید قرار دارند، به هم متصل می‌کند. این سازه شامل یک تونل زیرآبی در میانه است که بین دو جزیره مصنوعی قرار دارد و پل‌ها هر جزیره را به شهر مربوطه متصل می‌کنند.

با هشت خط عبوری که اجازه سرعت تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۲ مایل بر ساعت) را می‌دهند، این پیوند ظاهراً زمان دو ساعته سفر را به تنها ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد. پیوند شنژن-ژونگشان سرانجام در ساعت ۳ بعد‌از‌ظهر به وقت محلی در ۳۰ ژوئن پس از هفت سال ساخت‌و‌ساز به روی ترافیک باز شد.

رکوردهای جهانی جدید

به گفته شبکه تلویزیونی جهانی چین (CGTN)، پیوند شنژن ژونگشان ۱۰ رکورد جدید جهانی را ثبت کرده است. این‌ها رکوردهای معمولی مانند طولانی‌ترین یا بزرگ‌ترین پل نیستند، بلکه رکوردهایی بسیار خاص و دقیقند. در اینجا لیست آن‌ها آمده است:

1. بزرگ‌ترین دهانه برای یک پل تعلیقی فولادی جعبه‌ای کامل دریایی (۱۶۶۶ متر/۵۴۶۶ فوت)
2. بالاترین عرشه پل (۹۱ متر/۲۹۹ فوت)
3. بالاترین ارتفاع قابل عبور برای یک پل دریایی
4. بزرگ‌ترین لنگرگاه پل تعلیقی دریایی (۳۴۴۰۰۰ متر مکعب / ۱۲ میلیون فوت مکعب بتن)
5. بالاترین سرعت تست مقاومت باد برای یک پل تعلیقی (۸۳.۷ متر/۲۷۳.۶ فوت بر ثانیه)
6. بزرگ‌ترین عرشه پل فولادی با آسفالت اپوکسی مخلوط گرم (۳۷۸۸۰۰ متر مربع / ۴ میلیون فوت مربع)
7. طولانی‌ترین تونل لوله‌ای غوطه‌ور دوطرفه با هشت خط عبوری (۵۰۳۵ متر/۱۶۵۱۹ فوت)
8. پهن‌ترین تونل لوله‌ای غوطه‌ور فولادی با بتن (تا ۵۵.۶ متر/۱۸۲.۴ فوت)
9. بزرگ‌ترین حجم ریخته‌شده برای یک لوله غوطه‌ور فولادی بصورت یکپارچه با استفاده از بتن خودمتراکم (۲۹۰۰۰ متر مکعب / ۱ میلیون فوت مکعب در هر بخش لوله)
10. پهن‌ترین توقف آب M شکل قابل تا شدن که به طور مکرر در اتصال نهایی یک تونل لوله‌ای غوطه‌ور استفاده شده (۳ متر/۹.۸ فوت)

این پیوند همچنین اولین تقاطع بزرگراه زیرآبی و تقاطع فرودگاهی در جهان است.

چین ۱۰ رکورد جهانی برای پل/تونل دریایی جدید خود ثبت کرد!

این تونل همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی جالبی از جمله سیستم‌های جدید اطفای حریق و تخلیه دود، است. یک تیم از ۱۴ ربات نیز به‌طور مداوم تونل را گشت می‌زنند، لوله‌ها و کابل‌ها را نظارت کرده و حتی می‌توانند تصادفات خودرو را شناسایی کنند. در صورت وقوع تصادف، ربات‌ها می‌توانند از طریق بلندگوهای داخلی ترافیک را هدایت کرده، صحنه را فیلمبرداری و به مرکز کنترل از راه دور ارسال کنند.

چراغ‌های دیواری نیز دارای سیستم‌های نوری کدگذاری شده با رنگ می‌باشند. این چراغ‌ها در حالت عادی سبز هستند، اما در مواقع اضطراری قرمز می‌شوند. آن‌ها حتی می‌توانند از زرد به سبز در طول تونل نیز تغییر کرده تا مردم را در طول تخلیه در مسیر درست هدایت کنند.

پیوند شنژن ژونگشان همچون پل هنگ کنگ-ژوهای-ماکائو، طولانی‌ترین پل دریایی جهان (واقع در حدود ۳۱ کیلومتر (۱۹ مایل) دورتر) به مردم کمک می‌کند در این مناطق پرجمعیت بهتر حرکت کنند.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *