جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اروپا در آستانه‌ی افتتاح طولانی‌ترین تونل غوطه‌ور؛ رانندگی زیر دریای بالتیک!

اروپا در آستانه‌ی افتتاح طولانی‌ترین تونل غوطه‌ور؛ رانندگی زیر دریای بالتیک!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک تونل جاده‌ای و ریلی زیر آب که اروپا را به هم پیوند می‌دهد، در حال ساخت است و کشورهای آلمان و دانمارک را به هم متصل خواهد کرد. این تونل به نام Fehmarnbelt شناخته می‌شود و یک مسیر 18 کیلومتری (تقریباً 11.2 مایل) از دریای بالتیک را طی خواهد کرد.

تونل Fehmarnbelt (یا Fehmarn Belt) توسط Femern A/S ،Rambøll ،Arup و TEC ساخته می‌شود و تیم سازنده، آن را به عنوان طولانی‌ترین تونل غوطه‌ور جهان (یعنی تونلی که در جای دیگری ساخته شده و سپس در مکان مورد نظر غوطه‌ور شده است) و عمیق‌ترین تونل غوطه‌ور جهان با ترافیک جاده‌ای و ریلی توصیف کرده‌اند. البته بیشتر خودِ غوطه‌ور بودن این تونل اهمیت دارد چرا که تونل‌های زیرآبی طولانی‌تری نیز وجود دارند، مانند تونل مانش، اما این پروژه همچنان یک کار فوق‌العاده است.

اروپا در آستانه‌ی افتتاح طولانی‌ترین تونل غوطه‌ور؛ رانندگی زیر دریای بالتیک!

تکمیل پروژه و عظمت آن

پس از تکمیل، این تونل شهر رودهوان در دانمارک را به Fehmarn در آلمان متصل خواهد کرد و کوتاه‌ترین مسیر بین اسکاندیناوی و سایر نقاط اروپا خواهد بود. مسافران می‌توانند یک سفر هفت دقیقه‌ای با قطار یا یک رانندگی ده دقیقه‌ای با خودرو را طی کنند که جایگزین یک سفر 45 دقیقه‌ای با کشتی خواهد شد.

برای درک بهتر اندازه این پروژه می‌توان اشاره کرد که در ساخت این تونل 360,000 تن (396,832 تن کوچک) میلگرد که معادل تقریبا 50 برابر وزن سازه فلزی برج ایفل است، استفاده شده است. محل ساخت در سمت دانمارکی پروژه به اندازه 373 زمین فوتبال است. حدود 70 کشتی در عملیات لایروبی ترانشه تونل که 18 کیلومتر (11.2 مایل) طول دارد، شرکت داشتند. در مجموع حدود 12 میلیون متر مکعب (تقریباً 424 میلیون فوت مکعب) خاک از بستر دریا برای این پروژه لایروبی شده است.

جهان در آستانه‌ی افتتاح طولانی‌ترین تونل غوطه‌ور؛ رانندگی زیر دریای بالتیک!

خود تونل غوطه‌ور شامل 79 بخش استاندارد و 10 بخش ویژه است. هر یک از بخش‌های استاندارد حدود 73,000 تن (80,468 تن کوچک) وزن دارد و طول آن 217 متر (711 فوت)، عرض 42 متر (138 فوت) و ارتفاع 10 متر (33 فوت) است. بخش‌های ویژه از نصف طول بخش‌های استاندارد کمی کوچکتر هستند اما کمی عریض‌تر و بلندترند. بخش‌های از تونل در خشکی نیز ساخته می‌شوند و سپس با استفاده از یک بارج (نوعی قایق بزرگ با سطح صاف و مخصوص حمل بار) در موقعیت نهایی خود شناور خواهند شد و در نهایت در عمقی حدود 40 متری (131 فوت) غوطه‌ور شده و در بستر دریا مهر و موم می‌شوند.

اروپا در آستانه‌ی افتتاح طولانی‌ترین تونل غوطه‌ور؛ رانندگی زیر دریای بالتیک!

بودجه تونل Fehmarnbelt تاکنون حدود 8.4 میلیارد کرون دانمارک (تقریباً 1.2 میلیارد دلار آمریکا) برآورد شده است. پادشاه دانمارک، فردریک دهم، اخیراً اولین بخش از تونل را در یک مراسم ویژه افتتاح کرد و این بخش در هفته‌های آینده غوطه‌ور خواهد شد.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *