Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

شهر دوجن (Dogen) زندگی شهری را به وسط دریا می‌برد!

شهر دوجن (Dogen) زندگی شهری را به وسط دریا می‌برد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با ادامه بالا آمدن سطح آب دریاها، آینده زندگی شهری می‌تواند به این معنا باشد که بسیاری از ساکنان کره زمین در 30 سال آینده باید زندگی دور از ساحل را در نظر بگیرند. اما اکنون استارت آپ ژاپنی N-ARK که در حوزه معماری فعالیت می‌کند کانسپتی ارائه داده که می‌تواند به حل این مشکل کمک نماید. شهر دوجن (Dogen )، یک شهر مفهومی متکی بر خود بوده که بر روی اقیانوس شناور است و راه حلی منحصربه‌فرد برای شهرهای شلوغ و تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌دهد.

این شهر به گونه‌ای طراحی شده که در زمان صلح به عنوان یک شهر شناور بهداشتی و درمانی و در زمان وقوع بلایای طبیعی به عنوان یک شهر کاملا مستقل عمل کند. با تقریبا 1.6 کیلومتر قطر و 4 کیلومتر محیط، دوجن بیشتر شبیه یک شهر کوچک است تا کلانشهر، اما ساختار ماژولار آن اجازه می‌دهد که بتوان آن را به سرعت گسترش داد.

به گفته N-ARK، تمرکز این شهر در زمان صلح بر روی مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و برای اسکان 10 هزار نفر طراحی شده است؛ در حالی که جمعیت آن در طول روز می‌تواند به 30 هزار نفر نیز برسد.

ساکنان این شهر می‌توانند با تجزیه و تحلیل داده‌های حلقه‌ها و نمونه‌های خون و تحلیل ژنوم و سیستم عامل شهر، به صورت روزانه خدمات پزشکی دریافت کنند.

شهر دوجن (Dogen) زندگی شهری را به وسط دریا می‌برد!

علاوه بر آن، با ترکیب داده‌های پزشکی و داده‌های ژنتیکی، ارزیابی دقیق‌تر وضعیت سلامت افراد و دریافت مراقبت‌های پزشکی پیشرفته، مانند جراحی رباتیک از راه دور با پردازش محاسباتی در دیتا سنتر زیر آب، امکان‌پذیر خواهد بود.

دوجن با تمرکز بر خودکفایی، امکاناتی برای کشاورزی شهری دارد که به ساکنان اجازه می‌دهد غذای خود را پرورش داده و وابستگی به منابع خارجی را کاهش دهند.

این طرح‌ها، شامل تاسیسات تولید غذا، مدارس، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه، استادیوم‌ها، باغ‌های عمودی و پارک‌ها می‌شود.

همچنین مطالعه کنید
طولانی‌ترین پل جهان کدام است؟

این شهر شناور، طراحی شده تا انرژی موردنیاز خود را از طریق ترکیبی از منابع تجدیدپذیر از جمله پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی تامین کند.

علاوه بر آن، دوجن سیستم‌های مدیریت آب پیشرفته‌ای را در خود جای داده که فاضلاب را تصفیه و بازیافت می‌کند و تامین پایدار را تضمین می‌کند.

از منظر حمل و نقل، این شهر دارای شبکه‌ای از وسایل نقلیه الکتریکی و هواپیماهای بدون سرنشین است که ازدحام را به حداقل رسانده و انتشار کربن را نیز کاهش می‌دهند. چیدمان شهر نیز دارای یک سیستم کارآمد شامل سیستم حمل و نقل و شبکه‌های هوشمند است که مصرف منابع را بهینه کرده و نقاط مختلف شهر را به خوبی به هم متصل می‌نماید.

شهر دوجن (Dogen) زندگی شهری را به وسط دریا می‌برد!

به گفته N-ARK، هدف کانسپت دوجن ایجاد یک محیط شهری سازگار و انعطاف پذیر است. طراحی ماژولار آن نیز امکان گسترش و تنظیم شهر را مطابق با رشد جمعیت و نیازهای در حال تغییر آن، فراهم می‌سازد.

این شهر به تکنولوژی‌های پیشرفته برای جلوگیری و کاهش آسیب بلایای طبیعی و تضمین ایمنی و رفاه ساکنان‌اش مجهز است. خانه‌های مسکونی دور از حلقه بیرونی شهر و در یک خلیج داخلی قرار دارد تا از آن‌ها در مقابل سونامی محافظت کند.

با اینکه دوجن در مرحله مفهومی است اما چشم انداز قابل تاملی برای آینده زندگی شهری ارائه می‌کند.

مفهوم شهر شناور رویکردی جایگزین برای شهرهای سنتی واقع در خشکی ارائه می‌کند که به چالش‌های کمبود فضا، پایداری زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی می‌پردازد. در حالی که تکنولوژی و نوآوری به تکامل خود ادامه می‌دهند، پروژه‌هایی مانند شهر دوجن مرزهای طراحی شهری را جابه‌جا می‌کنند و الهام‌بخش طرح‌های شهرهای آینده هستند.

بر اساس اطلاعات سایت N-ARK، این کمپانی کنسرسیوم NEW OCEAN را تاسیس خواهد کرد که با کمک افراد دانشگاهی، دولتمردان و افراد فعال در صنعت، صنایع، تکنولوژی و قوانین موردنیاز برای تحقق کانسپت “NEW OCEAN” را فراهم خواهند کرد.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>