جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

این چهره مرموز و «خندان» روی مریخ به احتمال وجود حیات اشاره دارد!

این چهره مرموز و «خندان» روی مریخ به احتمال وجود حیات اشاره دارد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

مدارگرد ردیابی گاز اگزومارس (ExoMars Trace Gas Orbiter؛ TGO) به‌تازگی تصاویری حیرت‌انگیز از سطح مریخ ارسال کرده که احتمالاً نشان می‌دهند سطح خشک و بیابانی این سیاره زمانی پوشیده از آب بوده است.

این تصاویر به تیمی از محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) اجازه داد تا رسوبات کلرید را که میلیاردها سال قدمت دارند، حتی به شکل یک ایموجی خندان شناسایی کنند؛ چیزی که به‌نظر می‌رسد یک شوخی کیهانی از سوی مریخ باشد!

آژانس فضایی اروپا اظهار کرد:

گاهی اوقات، رسوبات نمک روی مریخ به شما لبخند می‌زنند.

مدت‌هاست که محققان به دنبال یافتن نشانه‌هایی از حیات در مریخ و فراتر از آن هستند. شواهد جدید، از جمله این تصاویر که به “گذشته آبی” مریخ اشاره دارند، نشان می‌دهند که حدود دو تا سه میلیارد سال پیش رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حتی اقیانوس‌هایی بر روی این سیاره وجود داشته‌اند.

مریخ: بستری برای حیات میکروبی؟

اخیراً، آژانس فضایی اروپا تصاویری از کانی‌های درخشان در دهانه‌های مریخ را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت. سیستم تصویربرداری رنگی و استریو مادون قرمز (CaSSIS) کاوشگر توانست ردپای نمک را در منطقه دهانه‌دار Terra Sirenum ثبت کند؛ چیزی که معمولاً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

والنتین بیکل، نویسنده اصلی مطالعه جدید منتشر شده در Nature Scientific Data، در وبلاگ آژانس فضایی اروپا بیان کرد:

این‌ها نشانگرهایی از گذشته آبی مریخ در ابتدای تاریخش هستند و ممکن است آخرین باری که یک منطقه بر روی آن از آب پوشیده شده بود را نشان دهند.

یک چهره مرموز و «خندان» روی مریخ که به احتمال وجود حیات اشاره دارد!

حتی رنگ بنفش این رسوبات از نظریه‌ای پشتیبانی می‌کند که از کارهای محققان دانشگاه کورنل الهام گرفته و پیشنهاد می‌دهد که دانشمندان در جستجوی حیات در جهان به دنبال رنگ مناسبی نبوده‌اند، زیرا آن‌ها آزمایشاتی با باکتری‌های بنفش انجام داده‌اند. این احتمال وجود دارد که این رسوبات همچنان میکروب‌های باستانی را در خود حفظ کرده باشند.

تصور جدیدی از مریخ به سرعت در حال شکل‌گیری است؛ سیاره‌ای که زمانی پرجنب و جوش و آبی بود و پس از از دست دادن میدان مغناطیسی و جو خود وارد یک عصر سرد شد. در نتیجه، آب یا تبخیر شد، یخ زد یا در زیر سطح به دام افتاد. یافته‌های اخیر حتی نشان می‌دهند که یک اقیانوس باستانی ممکن است در زیر منطقه‌ای که به شکل چهره خندان دیده می‌شود، وجود داشته باشد. علاوه بر نشانه‌های واقعی از آب، نمک می‌تواند حیات میکروبی را برای میلیاردها سال حفظ کرده باشد.

پژوهشگران آژانس فضایی اروپا به تازگی مجموعه‌ای چشمگیر از تصاویر را منتشر کرده‌اند که با کمک کاوشگر اگزومارس جمع‌آوری شده‌اند. آن‌ها ۹۶۵ رسوب را شناسایی کردند که عرض آن‌ها بین ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است. با این حال، اندازه واقعی چهره خندان مرموز هنوز مشخص نیست.

یک چهره مرموز و «خندان» روی مریخ که به احتمال وجود حیات اشاره دارد!

ارسال کاوشگر ExoMars Rosalind Franklin

این آب‌های باستانی “یک هدف اصلی برای اکتشاف زیست‌شناختی در فضا” هستند. به همین دلیل، ناسا و آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۲۸ برنامه دارند کاوشگر ExoMars Rosalind Franklin را به این مناطق بفرستند تا به دنبال نشانه‌های حیات میکروبی بگردندو لحظه‌ای مهم برای اکتشافات فضایی را برای ما ایجاد کنند.

یک مقاله جدید که در Nature Scientific Data منتشر شده، شامل داده‌هایی است که پیش از این هرگز دیده نشده و توزیع تاریخی آب روی مریخ را نقشه‌برداری کرده است.

بیکل گفت:

این داده‌های جدید پیامدهای مهمی برای درک ما از توزیع آب در مریخ اولیه، همچنین آب و هوای گذشته و قابلیت سکونت آن دارند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *