Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اخترشناسان ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که در حال تبدیل شدن به الماس است

اخترشناسان ستاره‌ای را کشف کرده‌اند که در حال تبدیل شدن به الماس است

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

تیمی از اخترشناسان ستاره‌ای را کشف کردند که به تدریج در حال تبدیل به الماس است. دانشمندان معتقدند که این آغاز فرآیندی است که یک میلیون میلیارد سال (ده به توان 15) طول می‌کشد. از آنجا که جهان تنها 13.6 میلیارد سال عمر دارد هیچ ستاره‌ای تا به حال به طور کامل متبلور نشده است.

این کشف، اطلاعات جدیدی را درباره تکامل ستارگان و تغییر شکل تدریجی آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

این کوتوله سفید که HD 190412 C نام دارد، هنگامی ایجاد شده که ستاره‌ای شبیه به خورشید بیشتر سوخت هسته خود را سوزانده و سپس فروپاشیده است. وقتی این اتفاق می‌افتد، ستارگانی که عمدتا از کربن و اکسیژن فلزی (metallic oxygen: اکسیژنی که به شدت فشرده شده و به صورت جامد در آمده است) تشکیل شده‌اند سرد شده و تبدیل به یک کوتوله سفید می‌شوند، سپس به مرور زمان متبلور شده و تبدیل به یک الماس عظیم خواهند شد.

این فرایند به قدری طول می‌کشد که دانشمندان معتقدند هیچ ستاره‌ای تاکنون به طور کامل متبلور نشده است. تخمین‌ها نشان می‌دهند که این فرآیند یک میلیون میلیارد سال (یک با پانزده صفر جلوی آن) طول می‌کشد.

اکنون تیمی از محققان باور دارند ستاره‌ای را که در مراحل ابتدایی این فرآیند است پیدا کرده‌اند. ستاره HD 190412 C در فاصله 104 سال نوری زمین در یک منظومه چهارستاره‌ای به نام HD 190412 قرار دارد.

همچنین مطالعه کنید
اولین مسافران فضایی ویرجین گلکتیک 29 ژوئن (8 تیر) به فضا می‌روند

آن‌ها یافته‌های خود را در سرور arXiv منتشر کرده‌اند و مقاله آن‌ها برای انتشار در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society پذیرفته شده است.

اندازه‌گیری دقیق فاصله این ستاره کوتوله اهمیت زیادی داشت زیرا نشان‌دهنده میزان روشنایی نوری است که از این ستاره می‌آید. برای انجام این کار، محققان از داده‌های ماموریت Gaia آژانس فضایی اروپا برای به‌دست آوردن نقشه سه‌بعدی عظیمی از ستاره‌های کهکشان راه شیری استفاده کردند.

این تیم محققان، دما ستاره موردنظر را حدودا 6300 درجه سانتی‌گراد محاسبه کردند که در محدوده موردانتظار از یک کوتوله سفید در حال تبلور قرار می‌گیرد.

کوتوله سفید

محققان ترکیب ستارگان مجاور HD 190412 را که هنوز دچار فروپاشی نشده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا فلزات درون آن‌ها را تعیین کنند. آن‌ها همچنین سن ستاره HD 190412 را حدودا 4.2 میلیارد سال تخمین زده‌اند.

محققان با استفاده از داده‌های Gaia، سرد شدن کوتوله سفید در طول زمان را مدلسازی و آن را به عنوان اولین کوتوله سفید متبلور مشاهده‌شده با سنی مشخص تایید کردند.

در این مقاله، محققان به ستاره‌های دیگری شبیه به HD 190412 C در کهکشان راه شیری اشاره کرده‌اند، یعنی ممکن است کوتوله‌های سفید متبلوری کشف کنیم که در مراحل پیشرفته‌تر تبلور قرار دارند.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>