Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

جویندگان بیگانگان توجه خود را به قلب کهکشان معطوف کرده‌اند

جویندگان بیگانگان توجه خود را به قلب کهکشان معطوف کرده‌اند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان در حال روی آوردن به مرکز کهکشان راه شیری برای یافتن نشانه‌هایی از حیات هوشمند بیگانه هستند. مطالعه جدیدی که در نشریه Astrononmical منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه دانشمندان در جست‌وجوی پالس‌های رادیویی باند باریکی هستند که از درون کهکشان ما ساطع شده و می‌توانند وجود بیگانگان را آشکار کنند. تپ اخترها این گونه سیگنال‌ها را به طور طبیعی ساطع می‌کنند اما انسان‌ها نیز آن‌ها را در تکنولوژی‌های خاصی مانند رادار بکار می‌برند.

از آنجا که این پالس‌ها به نوعی مشخص هستند و از نویز پس زمینه فضا کاملا متمایزند، دانشمندان استدلال کرده‌اند که این پالس‌ها می‌توانند راه بسیار خوبی برای ارتباط در فواصل بسیار زیاد باشند. اگر این فرضیه درست باشد، ما باید بتوانیم این پالس‌ها را جست‌وجو کنیم و به طور بالقوه مکالمات تمدن‌های بیگانه دوردست را استراق سمع کنیم.

گروهی از محققان به رهبری آکشای سورش (Akshay Suresh) که فارق التحصیل دانشگاه کرنل است، نرم افزاری را طراحی کرده‌اند که قادر به شناسایی این نوع الگوها در فرکانس‌های تکرار شونده است. این تیم، نرم افزار را بر روی تپ اخترهای شناخته شده آزمایش کردند تا اطمینان حاصل کنند که این نرم افزار فرکانس‌های کوتاه را که از فرکانس‌های رادیویی FM کوتاه‌تر هستند تشخیص می‌دهد. آن‌ها همچنین از این نرم افزار برای تجزیه و تحلیل داده‌های تلسکوپ Green Bank در ویرجینیای غربی استفاده کردند.

ویشار گجار از موسسه SETI، موسسه‌ای غیرانتفاعی که به به جست‌وجوی حیات هوشمند در جهان می‌پردازد گفت:

تاکنون SETI در درجه اول تلاش خود را صرف یافتن سیگنال‌های پیوسته کرده است. مطالعه ما کارایی قطاری از پالس‌ها به عنوان ابزاری برای ارتباط بین ستاره‌ای در فواصل بسیار زیاد روشن می‌کند. این مطالعه نشان دهنده اولین جست‌وجوی عمیق برای شناسایی این سیگنال‌هاست.

حیات فرازمینی

این تیم تحقیقات خود را به دلیل تراکم بالای ستاره‌ها و احتمال یافتن سیارات فراخورشیدی قابل سکونت در مرکز کهکشان متمرکز کرده‌اند. علاوه‌ بر آن، حیات فرازمینی هوشمند مستقر در مرکز کهکشان می‌تواند به راحتی با ارسال سیگنال‌ها در محدوده وسیعی با دیگر سیارات ارتباط برقرار کند. با پهنای باند کم و الگوهای تکرارشونده، این بیگانگان می‌توانند خود را در معرض آشکار شدن قرار دهند، زیرا به گفته استیو کرافت یکی از دانشمندان فعال در این تیم، چنین ترکیبی در رویدادهای طبیعی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

همچنین مطالعه کنید
آیا بشر می‌تواند حتی به 1 درصد سرعت نور برسد؟!

با استفاده از این الگوریتم، تکنیک جست‌وجوی جدید می‌تواند به راحتی 1.5 میلیون نمونه داده تلسکوپ‌ها را در تنها 30 دقیقه بررسی کند. علی‌رغم عدم شناسایی نشانه‌ای قابل توجه در جست‌وجوی اولیه، محققان معتقدند که سرعت الگوریتم، تلاش‌های اکتشافی آینده را بهبود می‌بخشد. کرافت در ادامه افزود:

پروژه Breakthrough Listen حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و تکنیک آکشای روش جدیدی را برای کمک به ما در یافتن سوزنی در انبار کاه فراهم می‌کند که می‌تواند شواهد قدرتمندی را از حیات پیشرفته فرازمینی ارائه دهد.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>