Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اخترشناسان یک منظومه چند سیاره‌ای جدید را در همسایگی زمین کشف کردند

اخترشناسان یک منظومه چند سیاره‌ای جدید را در همسایگی زمین کشف کردند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

تیم ستاره‌شناسان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری ستاره‌شناسان دیگر در سراسر جهان، موفق به شناسایی دو سیاره سنگی شده‌اند که به دور ستاره HD 260655 می چرخند. این سیارات در منظومه‌ای قرار دارند که تنها 33 سال نوری از زمین فاصله دارد.

بر اساس داده‌ها و برآوردها، این سیارات صخره‌ای هستند و اندازه‌ای تقریباً به اندازه زمین دارند. سیاره HD 260655b تقریباً 1.2 برابر بزرگتر از زمین، دو برابر سنگین‌تر و کمی چگالتر است. از طرف دیگر، سیاره HD 260655c، تقریباً 1.5 برابر بزرگتر از زمین بوده، جرم آن سه برابر زمین است و چگالی آن کمتر از سیاره ماست.

“گذر زمان” در این سیارات بسیار سریعتر از زمین است!

حرکت انتقالی این سیارات بسیار سریع است. بر اساس برآوردها، سیاره HD 260655b تنها در مدت 2.8 روز به دور خود می‌چرخد. از سوی دیگر، چرخش سیاره HD 260655c هر 5.7 روز یک بار اتفاق می‌افتد. با مدارهای بسیار نزدیک به ستاره، سطوح این سیارات بسیار داغ هستند. دمای این سیارات در مدارهای مرکزی به 710 کلوین (تقریباً 436 درجه سانتیگراد) و در بیرونی‌ترین مدارها به 560 کلوین (تقریباً 286 درجه سانتیگراد) می‌رسد.

آیا این سیارات رقیب یا جانشین زمین محسوب می‌شوند؟

اخترشناسان یک منظومه چند سیاره‌ای جدید را در همسایگی زمین کشف کردند

به دلیل وجود این دماهای بالا، آنها عملاً غیرقابل سکونت در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این، با توجه به این شرایط، وجود هر نوع آب مایع در این اجرام آسمانی بسیار بعید است. با این حال، محققان در مورد این کشف، به‌ویژه در مورد امکان مطالعه این جهان‌های جدید هیجان‌زده هستند. استنباط در مورد وجود این سیارات توسط میشل کونیموتو، محقق دوره فوق دکتری اخترفیزیک در موسسه کاولی و موسسه تحقیقات فضایی MIT انجام شده است. با تجزیه و تحلیل الگوهای فروپاشی درخشندگی ستاره، کونیموتو توانست استنباط کند که ستاره‌هایی در اطراف HD 260655 وجود دارند.

همچنین مطالعه کنید
هواپیمای مافوق‌صوت کم سر و صدای ناسا (X-59)، پنجره جلوی کابین مخصوص خلبان ندارد!

شناسایی رسمی این سیارات، به‌لطف همکاری بین محققان رصدخانه‌های هاوایی (کک) و اسپانیا (کالار آلتو) امکان‌پذیر شده است. آنها یافته‌ها را از طریق تجهیزات پیشرفته با ماهواره TESS (ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران) به اشتراک گذاشتند. برای کسانی که اطلاع ندارند، ماهواره TESS متعلق به ناسا است و مأموریت‌های آن توسط MIT مشخص شده و هدف آن شناسایی و مشاهده نزدیکترین ستاره‌های درخشان است.

منبع: Gizchina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>