جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا آب و هوا بر علیه انسان‌ها شده است؟

آیا آب و هوا بر علیه انسان‌ها شده است؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

تحقیقات جدید نشان می‌دهد بدون کاهش قابل‌توجه در انتشار گازهای گلخانه‌ای، تا دو دهه آینده تا ۷۰ درصد از جمعیت جهان با تغییرات شدید آب‌و‌هوایی مواجه خواهند شد.

این مطالعه پیامدهای بالقوه تغییرات شدید دما و الگوهای بارندگی را برجسته کرده و بر نیاز فوری به یک اقدام جامع آب و هوایی برای کاهش این تأثیرات و آماده‌سازی جوامع برای رویدادهای اقلیمی شدیدتر تأکید می‌کند.

هشدار بحران آب و هوا

بر اساس یک مطالعه جدید، تقریباً سه چهارم جمعیت جهان می‌توانند انتظار تغییرات شدید و سریع در دما و بارندگی را در 20 سال آینده داشته باشند، مگر اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

این تحقیق که توسط دانشمندان مرکز تحقیقات بین‌المللی CICERO برای تحقیقات جهانی آب و هوا و با حمایت دانشگاه ریدینگ انجام شد، نشان می‌دهد که در صورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به اندازه کافی برای رسیدن به اهداف توافقنامه پاریس، 20 درصد از جمعیت ممکن است با خطرات شدید آب و هوایی مواجه شوند. در صورتیکه اقدامات محدودتری انجام شود این عدد می‌تواند تا 70 درصد بالا برود.

بینش علمی در مورد آب و هوای شدید

مقاله جدید که در مجله Nature Geoscience منتشر شده است، نشان می‌دهد که چگونه گرم شدن کره زمین می‌تواند با تغییرات طبیعی آب و هوا ترکیب شود و دوره‌هایی به طول یک دهه از تغییرات بسیار سریع را هم در دما و هم در بارندگی ایجاد کند.

مطالعات اندکی تأثیر آب و هوای شدید بر کشورهای مختلف را بررسی کرده‌اند. دکتر کارلی ایلز، نویسنده ارشد این تحقیق در CICERO گفت:

به دلیل ارتباط بیشتر با تجربه مردم و اکوسیستم‌ها در مقایسه با میانگین جهانی، ما بر تغییرات منطقه‌ای تمرکز کرده و مناطقی را شناسایی می‌کنیم که پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده تغییرات قابل توجهی را در نرخ‌ یک یا چند شاخص رویداد شدید تجربه خواهند کرد.

شرایط بی‌سابقه

از مدل‌های شبیه‌سازی‌ آب و هوایی بزرگ در این مطالعه استفاده شد تا نشان دهد که بخش‌های بزرگی از مناطق استوایی و نیمه گرمسیری که 70 درصد جمعیت فعلی زمین را در بر می‌گیرد، انتظار می‌رود نرخ‌های مشترک و شدیدی از تغییرات دما و بارش را در طی 20 سال آینده تجربه کنند. با کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، انتظار می‌رود این تعداد به 20 درصد یا حدود 1.5 میلیارد نفر کاهش یابد.

تغییرات سریع خطر شرایط بی‌سابقه و رویدادهای شدید را افزایش می‌دهد که در حال حاضر سهم نامتناسبی از تأثیرات تغییر اقلیم را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال، امواج گرما ممکن است باعث استرس گرمایی و مرگ و میر بیش از حد افراد و دام‌ها، ایجاد تنش در اکوسیستم‌ها، کاهش محصولات کشاورزی، مشکلات در خنک کردن نیروگاه‌ها و اختلال در حمل و نقل شود. به طور مشابه، بارش‌های شدید می‌تواند منجر به سیل و آسیب به سکونتگاه‌ها، زیرساخت‌ها، محصولات کشاورزی و اکوسیستم‌ها، افزایش فرسایش و کاهش کیفیت آب شود. بنابراین، به نظر می‌رسد جامعه به ویژه در برابر نرخ بالا و افراطی تغییر، آسیب‌پذیر است، به ویژه زمانی که خطرات متعدد به طور همزمان افزایش می‌یابند.

پارادوکس پاکسازی آلودگی

دکتر لورا ویلکوکس، یکی از نویسندگان دانشگاه ریدینگ، گفت:

ما همچنین دریافتیم که پاکسازی سریع آلودگی هوا، عمدتاً در آسیا، منجر به افزایش سریع مناطق گرم می‌شود و بر بادهای موسمی‌ تابستانی آسیا تأثیر می‌گذارد. در حالیکه پاکسازی هوا به دلایل بهداشتی حیاتی است، آلودگی هوا نیز برخی از اثرات گرمایش جهانی را پنهان کرده است. اکنون، پاکسازی لازم ممکن است با گرمایش جهانی ترکیب شود و تغییرات بسیار شدیدی را در شرایط آب و هوایی در دهه‌های آینده ایجاد کند.

در حالیکه مقاله جدید بر احتمال تغییر سریع تمرکز دارد، نویسندگان تاکید دارند که این نتایج پیامدهای مهمی برای سازگاری با آب و هوا خواهند داشت. در بهترین حالت، ما محاسبه می‌کنیم که تغییرات سریع 1.5 میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دکتر بیورن اچ.سامست در مرکز بین‌المللی تحقیقات آب و هوایی CICERO می‌گوید:

تنها راه برای مقابله با این موضوع این است که برای شرایطی با احتمال بسیار بالای رخ دادن رویدادهای شدید بی‌سابقه در 1-2 دهه آینده آماده شویم.

سامست در این مطالعه جدید منتشر شده مشارکت داشته است.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *