یک استارتاپ فناوری واقع در استان جیانگسو به نام Deep Blue Aerospace قصد دارد اولین مسافران خود را به یک سفر زیرمداری ۱۲ دقیقهای به فضا بفرستد که شامل حداقل پنج دقیقه بیوزنی پیش از بازگشت به زمین خواهد بود.
طبق گزارش رسانههای چینی، این شرکت فروش بلیتها را در ساعت ۶ عصر روز پنجشنبه آغاز کرد و طی یک رویداد پخش زنده در وبسایت تجارت الکترونیک تائوبائو، تمامی بلیتها در عرض ۲۰ دقیقه به فروش رفت. این شرکت برنامه دارد تا بلیتهای بیشتری را ماه آینده عرضه کند!
تجربه سفر زیرمداری برای مسافران در سال ۲۰۲۷
در این سفر، مسافران در یک پرواز زیرمداری به لبه فضا خواهند رفت، بدون اینکه وارد مدار زمین شوند. این سفر طبق بیانیهای که Deep Blue Aerospace روز چهارشنبه در شبکههای اجتماعی منتشر کرد، در سال ۲۰۲۷ انجام خواهد شد. این شرکت با توجه به «پیچیدگی و خطرات» فناوری موشکی، اعلام کرده که طی دو سال آینده چندین آزمایش انجام خواهد داد تا ایمنی و اطمینان این سفرها را پیش از آغاز رسمی گردشگری فضایی در سال ۲۰۲۷ تضمین کند.
هوا لیانگ، رئیس هیئت مدیره Deep Blue Aerospace، در جریان پخش زنده اشاره کرد که «قیمت بلیتها در حد چند صد هزار یوان ممکن است به زودی محقق شود»، چراکه فناوری موشکهایی با قابلیت استفادهی دوباره و مدارپیمای آنها در حال پیشرفت است.
در حالیکه بسیاری این سفر را تجربهای لوکس میدانند، برخی از کاربران به این نکته اشاره کردند که این سفر نسبت به گزینههای بینالمللی مقرون به صرفهتر است، زیرا قیمت بلیتهای Deep Blue Aerospace از ۲۱۰ هزار دلار شروع میشود.
علاوه بر این، برخی از کاربران شبکههای اجتماعی چین نیز پیشنهاد کردند که شرکتهای چینی ممکن است نقش مهمی در کاهش هزینهها در صنعت گردشگری فضایی داشته باشند و احتمالاً سفرهای فضایی را برای مخاطبان گستردهتری در دسترس قرار دهند.
نقش موشکهای با قابلیت استفادهی دوباره در کاهش هزینههای گردشگری فضایی
این شرکت چینی اعلام کرد که ساخت موشکهایی با قابلیت استفادهی دوباره برای کاهش هزینههای بالای گردشگری فضایی اهمیت بالایی دارد. با وجود تجربه گسترده چین در زمینه مأموریتهای فضایی سرنشیندار، هزینههای پرتاب مأموریتها همچنان چالشی بزرگ برای این صنعت محسوب میشود.
گردشگری فضایی به عنوان یک حوزه جدید برای شرکتهایی که به دنبال بهرهگیری از پیشرفتهای اخیر در دسترسی بیشتر به فضا هستند، در حال رشد است. شرکت ویرجین گلکتیک که توسط میلیاردر بریتانیایی ریچارد برانسون تأسیس شده است، نخستین پرواز تجاری فضایی خود را در آگوست سال گذشته با موفقیت انجام داد. این موفقیت شرکت را در کنار بلو اوریجین جف بزوس و اسپیسایکس ایلان ماسک در صنعت در حال رشد گردشگری فضایی قرار داد.
در ۸ ژوئن، فضاپیمای ویرجین گلکتیک به نام یونیتی دوازدهمین و آخرین مأموریت خود را تکمیل کرد و چهار مسافر – یک محقق ترکیهای و سه فضانورد خصوصی – را به لبه فضا برد. در نوامبر گذشته، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تا اواسط سال ۲۰۲۴ فضاپیمای یونیتی را بازنشسته کند تا ذخایر نقدی خود را که حدود ۱ میلیارد دلار تخمین زده میشود، حفظ کند. این تصمیم به ویرجین گلکتیک اجازه میدهد تا تمرکز خود را روی تکمیل ساخت وسایل نقلیه کلاس دلتا معطوف کند که انتظار میرود بتوانند با فرکانسهای پروازی بیشتر و هزینههای عملیاتی کمتر، اهداف تجاری این شرکت را محقق سازند.
در مقایسه با شرکت چینی، ویرجین گلکتیک مبلغ ۶۰۰ هزار دلار برای هر صندلی دریافت میکند که بیش از دو برابر قیمت پرواز Deep Blue Aerospace است. با این حال، ویرجین گلکتیک مدت زمان پروازهای فضایی خود را مشخص نکرده است.
منبع: Interestingengineering