ماه گذشته، کمپانی Pantuo Aviation از هواپیمای عمودپرواز PANTALA Concept H رونمایی کرد؛ یک طرح مفهومی تاکسی پرنده با ظاهری شیک که شباهت زیادی به هواپیمای عمودپرواز لیلیوم داشته و در عین حال، دارای برخی تفاوتهای اساسی در طراحی است.
در زمان رونمایی از این پرنده، اطلاعات اندکی در مورد مشخصات یا پیشرفت و توسعه این طرح منتشر شده بود، اما اکنون Pantuo اطلاعات بیشتری از این هواپیما را در اختیار رسانهها قرار داده است.
مشخصات PANTALA Concept H
به گفته نماینده Pantuo Aviation، هواپیمای تمام الکتریکی PANTALA Concept H، بردی معادل 250 کیلومتر داشته و میتواند با سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت پرواز کند. این هواپیما از باتریهای لیتیوم یونی بهره میبرد و به جای روتورهای باز (ملخی) به 22 فن برقی نسبتاً بزرگ مجهز شده است. مانند هواپیمای هفت نفره لیلیوم که این شرکت آلمانی قصد دارد تا سال 2024 آن را وارد ناوگان حملونقل کند، طرفداران PANTALA مدعیاند این هواپیما، سطح ایمنی بالاتری را نسبت به نسخه لیلیوم برای مسافران ایجاد میکند. با این حال، یکی از عواملی که PANTALA Concept H را از تاکسی پرنده لیلیوم متمایز میکند، این واقعیت است که کل بال آن برای تغییر حالت پرواز عمودی به حالت عادی، تغییر جهت میدهد.
سخنگوی Pantuo گفته است که نسل بعدی این هواپیما و همچنین سیستمهای اویونیکی و تامین قدرت آن، PANTALA Concept H را قادر میسازند به سطوح ایمنی هواپیماهای مسافربری بزرگ دست یابد. در همین حال، “قدرت محاسباتی پیشرفته و قابلیت شبکه آن”، این تاکسی پرنده را برای خودران بودن (بدون خلبان) آماده میسازد.
در مورد نام Pantuo Aviation، سخنگوی این شرکت بیان کرده است که کلمه Pantuo، برداشتی از واژه PANTALA، نام هواپیمای عمودپرواز این شرکت است. نام PANTALA خود از ترکیبی از پیشوند یونان باستان “pan” به معنای “همه” و “تالاریا”، همان صندل بالدار که هرمس، پسر زئوس میپوشید، گرفته شده است (صندلهای هرمس که تالاریا هم نامیده میشدند، کفشهایی جادویی بودند که هر کس آن را میپوشید میتوانست پرواز کند). این نام همچنین دارای معنای دوگانه است، چراکه در زبان چینی “Pan” مخفف یک کوه سنگی بزرگ است که نماد پایداری است. در این میان «توو» به معنای کاوش و جستجو است. این شرکت گفته است که نام خود را برای نشان دادن چگونگی هدفش برای گسترش دامنه تحرک انسان انتخاب کرده است.
Pantuo Aviation قصد دارد تا سال 2027 خدمات تاکسی پرنده خود را آغاز کند
Pantuo همچنین فاش کرده است که در حال حاضر، در حال توسعه یک مدل پروازی با اندازهای کوچکتر برای آزمایش فناوریهای داخلی است که در نسخه نهایی این هواپیما مورد استفاده قرار میگیرد و همگی با پشتیبانی شرکای صنعتی آن توسعه یافتهاند. Pantuo Aviation همچنین قصد دارد اولین آزمایش پروازی خود از این نمونه اولیه را تا پایان سال جاری، قبل از شروع توسعه مدل کامل در سال 2022، انجام دهد. این شرکت برنامهریزی کرده است که حداکثر تا سال 2027، گواهینامههای پروازی موردنیاز را دریافت و خدمات رسمی خود را آغاز کند.
هواپیماهای تاکسی پرنده عمودپرواز، این پتانسیل را دارند که زمان رفتوآمد و سفر را کاهش داده و همزمان فضاهای هوایی شهری را نیز تغییر دهند. چندین شرکت دیگر مانند لیلیوم (Lilium) و ولوکوپتر (Volocopter) آلمان که قصد دارد خدمات خود را تا سال 2024 آغاز کند، نسبت به Pantuo جلوتر هستند، اما این شرکت میتواند به یک رقیب جدی در بازار تاکسیهای پرنده تبدیل شود.
منبع: Interestingengineering