جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان تر کار کند!

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان تر کار کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

گوشی‌های هوشمند ما را سرگرم کرده و ارتباط ما را با عزیزانمان حفظ می‌کنند. با این حال، ما اغلب به آن‌ها و مراقبتی که لازم دارند، بی‌توجهی می‌کنیم. این بی‌توجهی می‌تواند منجر به کند کار کردن، از درست رفتن جذابیت بصری و ایجاد مسائل دیگری برای گوشی شود. برای اینکه گوشی شما در بهترین حالت ممکن کار کند، باید چند کار را به شکل مرتب انجام دهید. با خواندن این مقاله می‌توانید این کارها را بشناسید. با اِروتِک همراه باشید.

1. محافظ صفحه‌نمایش را عوض کنید!

محافظ‌ صفحه‌نمایش از صفحۀ گوشی شما در برابر خراش‌ها و ترک‌ها محافظت کرده و مشکلات ناشی از افتادن گوشی را رفع می‌کند تا نمایشگر آن بدون آسیب به‌کار خود ادامه دهد. با این حال، وقتی محافظ از گوشی حفاظت می‌کند، خودِ آن ممکن است فرسوده ‌شده، لک شود، ترک بردارد و یا لب‌پَر شود. این اتفاق نه تنها ظاهر گوشی شما را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد، بلکه حساسیت آن به لمس را هم کاهش خواهد داد.

ما اغلب نیاز به تعویض محافظ‌های صفحه‌نمایش را در نظر نمی‌گیریم، اما انجام این کار می‌تواند صفحه‌نمایش شما را شفاف‌تر و حساس‌تر کند. پس شما باید همان وقتی که آسیب یا فرسودگی را دیدید، محافظ صفحه را عوض کنید. اگر شما تاکنون در حال استفاده از یک محافظ کم‌کیفیت بوده‌اید، آن را به یک محافظ ساخته شده از شیشۀ گرمادیده یا چندلایه ارتقا دهید که ماندگاری و محافظت بهتری دارد.

2. گوشی خود را کامل تمیز کنید!

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

در طول زمان خاک و غبار و ذرات می‌تواند روی گوشی شما زیاد شود و کاری کند که خیلی قدیمی‌تر از آنچه که هست به نظر برسد. خاک و لکه‌ها می‌توانند جذابیت بصری گوشی را کاهش دهند؛ در حالیکه، آلودگی‌ها و مواد خرد و ریز می‌توانند در خروجی‌ها جای بگیرند. این ممکن است منجر به مشکلاتی در شارژ کردن شود و بر کیفیت میکروفرون و اسپیکر گوشی اثر بگذارد.

برای جلوگیری از این مسائل، باید مرتب خروجی USB، جک هدفون، سطح مشبک اسپیکر و میکروفون و بدنۀ گوشی خود را تمیز کنید. در تمیز کردن صفحه‌نمایش و بدنه از یک پارچۀ نرم میکروفیبر استفاده کرده و در صورت نیاز، آن را با آب یا پاک‌کننده مناسب نمایشگر تر کنید تا لکه‌های مقاوم را که به سختی شسته می‌شوند، از بین ببرید.

برای خروجی‌ها و سطوح مشبّک می‌توانید از یک برس نرم یا از یک قوطی حاوی هوای فشرده استفاده کنید. فراموش نکنید که در حین تمیزکاری، قاب گوشی خود را هم تمیز کنید.

3. حافظۀ گوشی را خالی کنید!

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

اگر حافظۀ گوشی شما پر باشد یا تنها مقدار کمی از فضای خالی داشته باشد، می‌تواند سرعت گوشی شما را کندتر کند، موجب فریز شدن یا از کار افتادن برنامه‌ها شود و بر تجربۀ کلی شما از گوشی اثر نامطلوبی داشته باشد.

برای جلوگیری از این، شما باید مرتب حافطۀ گوشی را خالی کنید تا گوشی فضای کافی برای روان کار کردن را داشته باشد. با پاک کردن کش (Cache) و فایل‌های موقت شروع کنید تا فضایی که برنامه‌ها موقتاً اشغال می‌کنند را پس بگیرید. سپس عکس و فیلم‌های تکراری یا غیرلازم را حذف کنید. شما همچنین می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری بزرگ را روی حافظۀ فضای ابری آپلود کنید و آن‌ها را از گوشی خود پاک کنید.

مشابه این، می‌توانید چت‌های قدیمی، فایل‌های غیرضروری و چیزهایی را که در سطل آشغال گوشی شما باقی مانده‌اند را نیز پاک کنید.

4. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری موجود را چک کنید!

شما باید مرتب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را نصب کنید تا کاری کنید که گوشی‌تان روان‌تر کار کند، آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن را رفع کرده و به قابلیت‌های که تازه عرضه شده‌اند دسترسی پیدا کنید. بیشتر گوشی‌ها به صورت اتوماتیک به دنبال به‌روزرسانی‌ها می‌گردند و آن‌ها را نصب می‌کنند. امّا اگر شما از داده موبایل استفاده کنید و به‌روزرسانی اتوماتیک را غیرفعال کرده باشید، ممکن است به‌روزرسانی‌ها را از قلم بیندازند.

برای چک کردن به‌روزرسانی‌ها در اندروید، تنظیمات (Settings) را باز کنید، به بخش «به‌روزرسانی نرم‌افزاری (Software update)» بروید و روی «دانلود و نصب (Download and Install)» ضربه بزنید. اگر به‌روزرسانی‌ای موجود بود، بر روی «دانلود (Download)» ضربه بزنید تا این فرآیند کامل شود.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

در یک آیفون، به بخش تنظیمات (Settings) > عمومی (General) > به‌روزرسانی نرم‌افزاری (Software Update) بروید و سپس به‌روزرسانی را دانلود و نصب کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

برای اطمینان از اینکه در آینده فراموش نمی‌کنید که گوشی خود را به آخرین نسخۀ سیستم‌عامل به‌روزرسانی کنید، مطمئن شوید که به‌روزرسانی نرم‌افزاری اتوماتیک را در صورت خاموش بودن، دوباره روشن کنید.

5. برنامه‌های بدون استفاده را حذف کنید!

ما همه برنامه‌های نصب‌شده‌ای داریم که ممکن است برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده نکرده‌ باشیم. اگر این برنامه‌ها در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا شدن باشند، می‌توانند فشار مضاعفی بر روی منابع گوشی شما بیاورند که می‌تواند عملکرد آن را کُند کرده و روی روان کار کردن آن ثأثیر منفی بگذارد. آن‌ها همچنین از داده اینترنت برای به‌روزرسانی‌ها استفاده می‌کنند که می‌تواند بر سرعت اینترنت اثر بگذارد. بنابراین، شما باید هر برنامه بدون استفاده‌ای را پاک کنید.

برای این کار در اندروید، به بخش تنظیمات (Settings) > مراقبت از دستگاه (Device Care) > حافظه (Storage) > برنامه‌های بدون استفاده (Unused Apps) بروید. یک لیست از برنامه‌ها را می‌بینید که در سی روز گذشته از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. آن‌هایی که نیاز ندارید را انتخاب و پاک کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

یادتان باشد که مراحل بالا ممکن است بسته به مدل گوشی شما متفاوت باشند. همچنین، این قابلیت ممکن است در دسترس نباشد. در چنین مواردی، شما می‌توانید به صورت دستی برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را پیدا و پاک کنید.

در آیفون، به بخش تنظیمات (Settings) > عمومی (General) > حافظه آیفون (iPhone Storage) بروید. شما آخرین زمان استفاده از هر برنامه را خواهید دید. روی برنامه‌ای که استفاده نمی‌کنید، ضربه بزنید و «پاک کردن برنامه (Delete App)» را انتخاب کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

6. پشتیبان (Backup) گوشی خود را امتحان کنید!

ما اغلب برای ساختن نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات گوشی‌‌مان دقیق هستیم. با این حال، چندوقت یک‌بار امتحان می‌کنیم که مطمئن شویم این اطلاعات درست پشتیبان‌گیری شده‌‌اند؟ هیچ‌وقت! بیشتر ما تنها زمانی به آن فکر می‌کنیم که موردی اضطراری ایجاد شود. در حقیقت، ما باید مرتب پشتیبان خود را امتحان کنیم تا اطمینان پیدا کنیم که پشتیان‌گیری اتوماتیک به‌درستی کار می‌کند و اطلاعات ما در امنیت نگهداری می‌شوند.

هنگام امتحان کردن پشتیبان خود، باید مطمئن شوید که پشتیبان‌گیری اتوماتیک فعال شده‌ باشد. سپس، به صورت دستی از اطلاعات خود پشیبان بگیرید تا تأیید کنید که این فرآیند بدون خطا کامل می‌شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که حافطه روی اکانت سرویس ابری شما پر نیست، به‌خصوص اگر از یک اشتراک رایگان سرویس ابری استفاده می‌کنید. اگر یک گوشی اضافه دارید، می‌توانید پشتیبان را بازیابی کنید تا ببینید که می‌توانید با موفقیت اطلاعات خود را پس بگیرید یا نه.

این به شما کمک خواهد کرد که مسائل احتمالی نسخۀ پشتیبان خود را تشخیص دهید و وقتی نیاز به بازیابی آن دارید از مشکلات جلوگیری کنید.

7. باتری گوشی خود را کالیبره کنید!

آیا تا به حال دیده‌اید که درصد باتری شما بدون زدن به شارژ به جای کم شدن زیاد شود؟ اگر این‌چنین است، باتری گوشی شما ممکن است نیاز به کالیبره شدن داشته باشد. این فرآِیند کمک می‌کند که نرم‌افزار مقیاس باتری دقیقاً سطح فعلی شارژ را بازتاب کند و مسائلی مثل افت سریع باتری، سرعت شارژ ناپایدار یا خاموشی دفعی و روشن و خاموش شدن‌های ناگهانی که مانع روان کار کردن گوشی می‌شوند حل شوند.

برای کالیبره کردن باتری، ابتدا گوشی را تا 100 درصد شارژ کنید، سپس آن را کاملاً استفاده کرده تا وقتی که باتری به‌طور کامل خالی شده و گوشی خاموش شود. با روشن کردن دوباره گوشی و چک کردن آیکون باتری مرده قبل از خاموشی دوباره تأیید کنید که باتری کاملاً خالی شده‌ است. در مرحلۀ بعد، گوشی خود را در حالیکه خاموش است به برق بزنید و اجازه دهید که بدون مزاحمت تا 100 درصد شارژ شود.

پس از رسیدن به شارژ کامل برای یک ساعت اضافه‌تر هم گوشی را به شارژ نگه دارید. در نهایت، گوشی را روشن کنید و مطابق معمول از آن استفاده کنید.

8. برنامه‌های نصب‌شدۀ خود را به‌روزرسانی کنید!

مثل به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل، گوشی شما اگر به وای‌فای متصل نباشد یا به‌روزرسانی‌های اتوماتیک برنامه‌ها در تنظیمات آن خاموش باشد، ممکن است برنامه‌های نصب‌شده را به صورت اتوماتیک به‌روزرسانی نکند. بنابراین، شما باید به‌روزرسانی‌های موجود نرم‌افزارهای نصب‌شده خود را چک کنید و در صورت نیاز آن‌ها را دستی نصب کنید

در اندروید، پلی‌استور را باز کنید، بر روی آیکون پروفایل در گوشۀ بالا سمت راست ضربه بزنید و مدیریت برنامه‌ها و دستگاه (Manage Apps & Device) > به‌روزرسانی‌های موجود (Updates Available) را انتخاب کنید. روی «به‌روزرسانی همه (Update All)» بزنید تا همۀ برنامه‌ها را به‌روزرسانی کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

در IOS، اپ‌استور را باز کنید، روی آیکون پروفایل در گوشۀ بالا سمت راست ضربه بزنید و آن‌گاه یک لیست از نرم‌افزارهایی که به‌روزرسانی آن‌ها موجود است، خواهید دید. «به‌روزرسانی همه (Update All)» را بزنید تا آپدیت‌های موجود را نصب کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

برای اینکه مطمئن شوید برنامه‌ها در آینده به صورت اتوماتیک به‌روزرسانی می‌شوند، در اندروید، به پلی‌استور بروید، روی آیکون پروفایل بزنید و «تنظیمات (Settings)» را انتخاب کنید. به ترجیحات اینترنت (Network Preferences) > به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها (Auto-Update Apps) بروید و گزینه‌ای که ترجیح می‌دهید را انتخاب کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

در آِیفون، نرم‌افزار تنظیمات (Settings) را باز کنید، صفحه را به پایین بکشید تا به «اپ‌استور» برسید و گزینۀ «به‌روزرسانی برنامه‌ها (App Updates)» را فعّال کنید.

8 کاری که باید انجام دهید تا گوشی شما روان کار کند

گوشی‌ها، این همراه دیجیتال که ما با خود حمل می‌کنیم، نیاز به مراقبت پایدار دارد تا کارایی بهینه و جذابیت زیباشناسانۀ خود را حفظ کند. رسیدگی مرتب، از تمیز کردن فیزیکی گرفته تا بهینه‌سازی نرم‌افزاری، عمر طولانی و عملکرد در بهترین حالت ممکن آن را تضمین می‌کند.

منبع: Howtogeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *