Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

این کارها را حتماً قبل از فروختن گوشی یا لپ تاپ قدیمی خود انجام دهید!

این کارها را حتماً قبل از فروختن گوشی یا لپ تاپ قدیمی خود انجام دهید!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از آن‌جایی که امروزه بسیاری از دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنیم مانند گوشی، لپ‌تاپ و حتی تلویزیون‌هایمان، گنجینه‌هایی از اطلاعات شخصی هستند، فروختن دستگاه‌های قدیمی ریسک بالایی دارد. با این حال، فروش این نوع دستگاه‌ها در واقع روش خوبی برای تامین بخشی از هزینه خرید دستگاه جدید هم محسوب می‌شود اما باید حواستان باشد که قبل از انجام این کار، داده‌ها و اطلاعات شخصی خود را کاملاً از دستگاهتان پاک کنید. برای آشنایی با روش‌های اطمینان حاصل کردن از حفظ حریم شخصی خود، با اِروتِک همراه باشید.

۱. از داده‌ها بکاپ بگیرید

هنگامی که برای فروش گوشی، لپ‌تاپ یا سایر دستگاه‌های خود آماده می‌شوید، ممکن است به‌صورت ناخواسته برخی از فایل‌های خود را پاک کنید. از این رو، باید قبل از هر کار دیگری مطمئن شوید که از داده‌ها و اطلاعات ارزشمند شما نسخه‌ی پشتیبان تهیه شده است، حتی اگر فکر نمی‌کنید که به بکاپ گرفتن نیاز دارید.

بهترین راه این است که داده‌هایتان را به چند جای مختلف مانند هارد اکسترنال، سرویس‌های ابری، فلش درایو یا دستگاه جایگزین جدید خود انتقال داده و آن‌ها را ذخیره کنید. از این طریق، می‌توانید خیال راحتی داشته باشید که تمام عکس‌ها، اسناد مهم و خاطرات ارزشمندتان امن هستند.

۲. اکانت‌های متصل خود را حذف کنید

این کارها را حتماً قبل از فروختن گوشی یا لپ تاپ قدیمی خود انجام دهید!

امروزه، حساب‌های کاربری معمولاً به‌جای ورود مستقیم کاربر، از طریق آی‌دی و شناسه‌ی دستگاه متصل می‌شوند. به همین دلیل، خارج شدن از حساب کاربری خود در یک برنامه، همیشه برای جلوگیری از دسترسی فرد دیگری به حساب‌های کاربری شما کافی نیست.

در صورتی که قصد فروش گوشی و کامپیوتر یا سایر دستگاه‌هایتان را دارید، عدم قطع پیوند اکانت‌ها به دستگاه‌ها، ممکن است باعث شود دیگر کاربر جدید قادر به استفاده از آن برنامه و سرویس نباشد. این موضوع به‌خصوص برای دستگاه‌های امنیتی خانه مانند دوربین‌های زنگ در، دوربین‌های IP و دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند حائر اهمیت است. اگر در حال فروش گوشی هوشمند یا کامپیوتر هستید، از همه برنامه‌ها، به‌ویژه حساب‌های مالی و بانکی خود خارج شوید.

اگر از برنامه‌های رمز یکبار مصرف (OTP) مانند Google Authenticator استفاده می‌کنید، باید قبل از فروش گوشی یا تبلت خود از آن بکاپ تهیه کنید. در صورتی هم که قادر به تهیه‌ی بکاپ از این نوع برنامه‌ها نبودید، باید تمامی حساب‌های کاربری خود را از ابتدا به دستگاه جدیدتان متصل کنید تا در آینده برای دریافت رمزهای یکبار مصرف به مشکل برنخورید. یادتان نرود که بعد از انجام این کار، برنامه‌ی خود را از دستگاه قدیمی پاک کنید.

۳. اطلاعات هارد دیسک خود را غیرقابل خواندن کنید

پاک کردن فایل‌های لپ‌تاپ یا کامپیوتر، یا فرمت کردن هارد دیسک برای جلوگیری از خواندن اطلاعات توسط دیگران کافی نیست. در عوض، از نرم‌افزار پاک‌کننده‌‌ی داده‌ها جهت پاک کردن درایو یا رمزگذاری کردن فایل‌ها استفاده نمایید تا اطلاعات و داده‌های موجود بر روی هارد خود را برای بقیه غیرقابل خواندن کنید.

درباره‌ی دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS) نیز باید خاطرنشان کرد که علاوه‌بر پاک کردن داده‌ها، باید پیکربندی RAID را با بازسازی آن بر اساس انواع RAID پشتیبانی‌شده قبل از دور ریختن، از بین ببرید. این فرآیند تضمین می‌کند که مالکان جدید دستگاه شما نمی‌توانند داده‌های موجود را بازیابی کنند.

۴. بازنشانی کردن دستگاه‌ها به تنظیمات کارخانه

بازنشانی کردن دستگاه‌ها به تنظیمات کارخانه

بازنشانی به تنظیمات کارخانه (Factory Resetting)، دستگاه را به حالت اولیه و زمان خرید باز می‌گرداند. این کار تمام داده‌ها و تنظیمات شما را پاک می‌کند و به‌لطف این موضوع، کاربر بعدی شروع جدید و تمیزی را تجربه خواهد کرد.

قبل از بازنشانی کردن دستگاه خود به تنظیمات کارخانه، به مورد دوم این متن دقت کرده و از حذف ارتباط حساب‌های کاربری با این دستگاه اطمینان حاصل کنید.

۵. هاردهای خود را بردارید!

گاهی اوقات، مؤثرترین روش در واقع همان مستقیم‌ترین و سرراست‌ترین روش است؛ درایوهای هارد دیسک را از دستگاه های خود حذف کرده و نگه دارید تا بعداً مورداستفاده قرار بگیرند (یا تخریب شوند!). این اقدام خصوصاً برای دیسک‌های سخت با ظرفیت ذخیره‌سازی قابل توجه و داده‌های حساس مهم است. برداشتن هارد از دستگاه تضمین می‌کند که مالک جدید آن هرگز امکان بازیابی اطلاعات قبلی شما را نخواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید
8 روش برای نگهداری بهتر از باتری لپ تاپ و افزایش طول عمر آن

شایان ذکر است که حذف و تخریب حافظه‌ی داخلی برای گوشی‌های هوشمند یا دستگاه‌های دارای باتری توصیه نمی‌شود. سوراخ کردن باتری لیتیومی این دستگاه‌ها می‌تواند باعث احتراق سریع یا انتشار بخارات بسیار خطرناکی شود. به همین خاطر، بهتر است این دستگاه‌ها را به متخصصان بسپارید.

۶. از سرویس‌های حرفه‌ای تخریب داده‌ها کمک بگیرید

از سرویس‌های حرفه‌ای تخریب داده‌ها کمک بگیرید

برای آرامش خاطر، می‌توانید سراغ سرویس‌های حرفه‌ای تخریب داده‌ها بروید. از بین بردن کامل یک هارد کار بسیار دشواری است، چرا که سرویس‌های حرفه‌ای بازیابی اطلاعات در ریکاوری کردن اطلاعات شما عالی عمل می‌کنند. با این وجود، از آن‌جایی که اکثر مردم اسرار و رازهای خیلی خاصی ندارند، شکستن و خراب کردن هارد دیسک معمولاً کافی است. اما اگر به نهایی بودن این کار شک دارید، با سرویس‌های حرفه‌ای تخریب داده‌ها تماس بگیرید.

این نوع سرویس‌ها تضمین می‌کنند که هیچ‌کس هرگز به داده‌های شما دسترسی پیدا نخواهد کرد. روش‌های تخریب حرفه‌ای معمولاً شامل خنثی‌سازی هارد با آهن‌رباهای پرقدرت، سوزاندن، خرد کردن و پودر کردن آن می‌شوند.

۷. دنبال اطلاعات و داده‌های پنهان بگردید

بسیاری از دستگاه‌ها، داده‌ها را در جایی ذخیره می‌کنند که کمتر به آن مشکوک هستید. از این رو، تمامی دستگاه‌های خود را برای پیدا کردن هر گونه منابع مخفی داده زیر ذره‌بین ببرید. برخی از نمونه‌های قابل توجه‌ای که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارت‌اند از:

  • روترها و سوییچ‌های شبکه: این دستگاه‌ها، آدرس URLها و درخواست های اتصال DNS را ثبت می‌کنند. بنابراین، دستگاه‌های شبکه باید قبل از دور انداختن یا فروخته شدن به حالت کارخانه بازنشانی شوند.
  • پرینترها: این دستگاه‌ها (در برخی از مدل‌ها)، نسخه‌هایی از هر چیزی که تا به حال چاپ یا اسکن کرده‌اند را معمولاً با استفاده از حافظه‌ی داخلی نگهداری می‌کنند. برای از بین بردن کامل داده‌ها پیشنهاد می‌شود که این حافظه را حذف کنید.
  • دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند: تلویزیون‌ها، دوربین‌ها و حتی یخچال‌های هوشمند می‌توانند کپی‌های ذخیره‌شده‌ی ضعیفی از رمز عبور وای‌فای شما را ذخیره کنند.

در بیشتر موارد، بازنشانی کردن دستگاه به تنظیمات کارخانه می‌تواند تمامی داده‌های مرتبط با شما را حذف کند.

۸. قطعات مختلف دستگاه را جداگانه دور بریزید

درصورتی که دستگاه قدیمی خود را دور می‌اندازید، توصیه می‌شود که قطعات مختلف آن مانند رم، هارد دیسک و کارت‌های SD را در کیسه‌های جداگانه قرار دهید و در فواصل زمانی متفاوت آن‌ها را دور بیندازید.

این کار باعث می‌شود که دیگر کسی نتواند قطعات مختلف دستگاه شما را مجدداً به یکدیگر متصل کند و به داده‌های شما دسترسی داشته باشد.

۹. شماره سریال را حذف کنید

شماره سریال، یک رشته‌ی منحصربه‌فرد از حروف و اعداد است که دستگاه شما به کمک آن شناسایی می‌شود. شماره سریال‌ها معمولاً بر روی برچسبی در مکانی مخفی مانند پایین یا پشت دستگاه قرار دارند.

هنگام دور انداختن دستگاه خود، بهتر است این برچسب را بردارید. چنین کاری از کلاه‌برداری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند و به‌طور مثال، دیگر کسی نمی‌تواند بعد از پیدا کردن دستگاه شما به دنبال استفاده از گارانتی آن باشد.

۱۰. در دور انداختن یا فروش گوشی، لپ‌تاپ یا سایر دستگاه‌های خود تجدید نظر کنید

دستگاه‌های قدیمی‌ای که هنوز کار می‌کنند را می‌توان تغییر کاربری داد. به‌طور مثال، می‌توانید سیستم‌عامل لینوکس را بر روی یک کامپیوتر قدیمی نصب کنید و طول عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

در پایان، قبل از اینکه دستگاه‌های خود را دور اندازید، تأثیر زیست محیطی این کار را در نظر بگیرید و در مورد مراکز بازیافتی که در نزدیکی محل زندگی شما پیدا می‌شوند، تحقیق کنید.

منبع: Makeuseof

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>