تسلا، روبوتاکسی مورد انتظار خود که سالها با نامهای “سایبرکب (Cybercab)” و “روبوتاکسی (Robotaxi)” مطرح شده بود را سرانجام در لسآنجلس به نمایش گذاشت.این خودروی دو نفره با طراحی آیندهنگرانه و ویژگیهایی مانند درهای پروانهای و شارژ بیسیم معرفی شد، اما برجستهترین ویژگی آن عدم وجود فرمان است!
سایبرکب برای دنیایی طراحی شده که مسافران میتوانند راحت بنشینند و رانندگی را به خودرو بسپارند. با این حال، نگرانیهایی در مورد تواناییهای خودران آن وجود دارد. بیایید به جزئیات این خودروی جذاب بپردازیم.
سایبرکب توجه همه را به خود جلب میکند!
قبل از هر چیز، سایبرکب واقعاً توجهها را به خود جلب میکند. این خودرو با ظاهری طلایی درخشنده رونمایی شد همراه با یک نوار نوری در جلو که به نظر میرسد چراغهای ماتریکسی را در خود جای داده است. شباهت زیاد این خودرو به سایبرتراک غیر قابل انکار است.
این خودرو نه تنها فرمان ندارد، بلکه بدون پدال و حتی پنجره عقب طراحی شده است. تمام تکیه آن بر دوربینها و حسگرها برای یک دید ۳۶۰ درجه از محیط اطراف است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با ورود به صحنه داخل همین سایبرکب ورود خود را به دراماتیک حالت ممکن انجام داد.
در داخل، مسافران با فضایی شبیه به یک سالن استراحت مواجه میشوند و صندوق عقب بزرگ آن فضای کافی برای بار را فراهم میکند.
یکی از جالبترین ویژگیهای سایبرکب، شارژ بیسیم القایی است. بدون داشتن درگاه شارژ، این اولین خودروی تسلا است که از این فناوری پشتیبانی میکند. با این حال، جزئیات فنی مانند اندازه باتری یا سرعت شارژ سایبرکب در این رویداد مطرح نشد.
شارژ القایی یک روش شارژ بیسیم خودروهای الکتریکی است که از میدانهای الکترومغناطیسی برای انتقال انرژی از پد شارژ به باتری استفاده میکند.
ماسک گفت:
روبوتاکسی هیچ ورودی شارژری ندارد. فقط روی شارژر القایی قرار میگیرد و شارژ میشود. خب، بله، همیشه باید همینطور میبود.
آیا سایبرکب خودران است؟
حال به مسئله بزرگ یعنی فناوری خودران میپردازیم. تسلا سالها وعده قابلیت رانندگی کاملاً خودکار را داده است، اما مدلهای فعلی با بسته Full Self-Driving (FSD) همچنان نیاز به نظارت انسانی دارند. این مسئله سایهای بر روی عدم وجود کنترلهای راننده در سایبرکب میاندازد.
ماسک تأکید کرد که سایبرکب از جدیدترین کامپیوتر Tesla AI5 استفاده میکند و تنها به سیستمهای دوربینی متکی است. او همچنین قصد خود را برای فعال کردن رانندگی کاملاً خودکار بدون نظارت انسانی در برخی مناطق تا سال آینده اعلام کرد.
اما صادقانه بگویم، این وعده هر ساله طی پنج سال گذشته داده شده است. همچنین دادهها نشان میدهند که تسلا به بهبود قابلتوجه در نرخ قطع سیستمهای خودران (فراوانی دخالت انسانی در رانندگی) نیاز دارد تا رانندگی بدون نظارت واقعیت پیدا کند. بنابراین ما هنوز نسبت به ادعای ماسک خوشبین نیستیم.
قیمت و در دسترس بودن سایبرکب
در مورد قیمت و زمان عرضه، ماسک اعلام کرد که تولید سایبرکب “پیش از سال ۲۰۲۷” آغاز خواهد شد و قیمت آن زیر ۳۰ هزار دلار خواهد بود.
با این حال، نمیتوانیم نادیده بگیریم که خودروی رودستر نسل دوم تسلا که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، هنوز وارد خط تولید انبوه نشده است. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که سایبرکب با سرنوشتی مشابه روبهرو نشود. انتظارات بالا است، اما تنها زمان نشان خواهد داد که آیا تسلا و ماسک میتوانند به این وعدهها عمل کنند یا خیر.
منبع: Gizmochina