شیائومی در بزرگترین رویداد سال جاری میلادی خود، ضمن معرفی جدیدترین گوشیها و گجتهای هوشمند این کمپانی، از نمونه اولیه جدیدترین خودرو الکتریکی خود، یعنی شیائومی SU7 اولترا نیز رونمایی کرد. به گفته لی جون (مدیرعامل شیائومی) این مدل، در واقع نسخه ارتقاءیافته و پیشرفتهتر از شیائومی SU7 مکس بوده و به موتورهای الکتریکی V8s جدید این کمپانی مجهز شده است. برای آشنایی بیشتر با این خودروی برقی جذاب با اِروتِک همراه باشید.
شیائومی در طراحی شیائومی SU7 اولترا از خودروهای اسپرت و گرانقیمت مسابقات اتومبیلرانی الهام گرفته و طراحی ظاهری جسورانه این خودرو با رنگ زیبا و جذاب «زرد» آن برجستهتر شده است. همچنین شیائومی با بهکارگیری از “فیبر کربن” در تمامی نواحی بدنه این خودرو، وزن آن را به 1900 کیلوگرم رسانده که این میزان حدوداً 300 کیلوگرم سبکتر از وزن نسخه استاندارد شیائومی SU7 است.
در حالیکه اسپویلر تعبیهشده در ناحیه پایین جلوی خودرو مسئولیت جمعآوری هوا و هدایت آن از طریق کاپوت را بر عهده دارد، رکابهای جانبی اطراف خود جریان هوا را تعدیل کرده و بال بزرگ تعبیهشده در ناحیه پشتی خودرو نیز نیروی گرانش مضاعفی را ایجاد میکند.
شیائومی SU7 اولترا به قدرتمندترین موتور الکترویکی اختصاصی شیائومی، یعنی HyperEngine V8، مجهز میباشد. این موتور با «حداکثر سرعت 27200 دور در دقیقه، توان 578 اسب بخار و حداکثر گشتاور 635 نیوتن متری» به نوبه خود، بینظیر است. با این حال به نظر میرسد یک موتور برای دستیابی شیائومی به اهداف جسورانه خود در توسعه این خودرو کافی نبوده چرا که این کمپانی نمونه اولیه شیائومی SU7 اولترا را به سیستم موتور الکتریکی سهگانه متشکل از “2 موتور V8s” و “1 موتور V6s” مجهز ساخته است! این سیستم سهگانه با تولید مجموع توان خروجی «1548 اسب بخاری»، عملکردی بسیار چشمگیر را نسبت به خودروهای لوسید ایر سفایر (Lucid Air Sapphire) و زیکر 001 افآر (Zeekr 001 FR) از خود ارائه داده و حدود 52 درصد قدرتمندتر از خودرو اس پلید (S Plaid) کمپانی تسلا است!
همچنین شیائومی برای بهرهگیری حداکثری از قدرت این سه موتور الکتریکی، SU7 اولترا را به اولین باتری Kirin 2 (که بهصورت مشترک توسط شیائومی و CATL توسعه یافته است) در جهان مجهز ساخته است. این بسته باتری «897 ولتی» توان حداکثر «1330 کیلو واتی» را ارائه میدهد. این در حالی است که در هنگام راندن خودرو، این باتری با وضعیت شارژ (SoC) 20 درصدی نیز توان «بیش از 800 کیلو واتی» را در اختیار خودرو قرار میدهد! همچنین پس از به اتمام رسیدن شارژ، میتوان باتری را با نرخ 5.2، یعنی در کمتر از 12 دقیقه، شارژ کرد. به عبارت سادهتر با فرض اینکه مدل اولترا سری شیائومی SU7 دارای ظرفیت 101 کیلووات ساعتی سایر مدلهای این سری باشد، این خودرو از شارژ با سرعت بیش از 520 کیلوواتی پشتیبانی میکند!
علاوه بر این، ارتقاءهای سختافزاری شیائومی SU7 اولترا بستر مناسبی برای دستیابی این خودرو به شتابی خیرهکننده را فراهم ساخته و “سرعت 0 تا 100” این خودرو تنها به «1.97 ثانیه» میرسد. این در حالی است که این خودرو الکتریکی قادر است در «5.96 ثانیه» به سرعت “200 کیلومتر در ساعت” برسد و حداکثر سرعت بیش از 350 کیلومتر در ساعتی را نیز ارائه دهد!
از سوی دیگر شیائومی برای مهار تمام قدرت شیائومی SU7 اولترا، قسمتهای جلویی و پشتی این خودرو الکتریکی را به کالیپرهای ثابت شش پیستونی AP Racing ترمز مجهز ساخته است. این ترمزها قادر به تحمل دمای بیش از 800 درجهای بوده و با بازیابی انرژی موتور میتوانند سرعت را به بیش از 2.36 شتاب گرانش (G) کاهش دهند. در نتیجه خط ترمز این خودرو در هنگام کاهش سرعت از 100 به 0 تنها به «25 متر» میرسد!
در نهایت به نظر میرسد شیائومی قصد دارد با استفاده از نمونه اولیه شیائومی SU7 اولترا رکورد “دور نوربرگ (Nürburgring) رینگ” را در ماه اکتبر سال جاری میلادی شکسته و در سال 2025 میلادی نیز این رکورد را به چالش بکشد!
منبع: Arenaev