Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مردم در سال 1955، تکنولوژی‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

مردم در سال 1955، تکنولوژی‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

از ماشین‌ها و قطارهای اتمی گرفته تا تسویه‌حساب فروشگاهی با چشم الکترونیک، این‌ها، وعده‌های سال 1955 میلادی بودند. به‌نظر شما مردم در مورد تکنولوژی‌های 20 سال بعد خود (سال 1975میلادی) چه تصوری داشتند؟ برای پاسخ به این سوال با اروتک همراه باشید.

در سال 1955، اتاق بازرگانی آمریکا، چند اسلاید نمایشی با عنوان “مردم، محصولات و پیشرفت: 1975” را تهیه کرده بود تا آنچه را که صنعت آمریکا برای فناوری‌های آینده در نظر گرفته است، نشان دهد.

شرکت‌های سال 1955 چه چیزی را تصور می‌کردند که بتوانند در 20 سال آینده و در سال 1975 میلادی ارائه دهند؟ قطارهای شیک، تسویه‌حساب‌های الکترونیکی آسان در فروشگاه‌ها و حتی خودروهای هسته‌ای!

به‌نظر شما کدامیک از وعده‌های سال 1955 میلادی، بعد نزدیک به 65 سال، در زمان ما به واقعیت تبدیل شده‌اند؟

چشم الکترونیکی در سوپرمارکت:

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

در این اسلاید آمده است: «زمانی که یک شخص در سال 1975 به سوپرمارکت می‌رود، دیگر زمان زیادی را در صف صندوق فروشگاه انتظار نخواهد کشید. “پیشرفتی که در اینجا نشان داده شده است، یک کامپیوتر خودکار خواهد بود که همه اقلام را هنگام عبور از زیر چشم الکترونیکی قیمت‌گذاری می‌کند.”

اولین سوالی که برخی از زمان ما و احتمالاً با مثالی مانند این می‌پرسند این است که: پس بارکدها کجا هستند؟ در حالیکه بارکد در اواخر دهه 1940 اختراع شد، آنها تا دهه 1970 راه خود را به سوپرمارکت‌های آمریکا باز نکردند! و این “چشم الکترونیکی” چگونه غذا را اسکن می‌کند؟ شاید فقط بداند هویج چه شکلی است، اما بدون بارکد چگونه فرق آن را با محصولات دیگر تشخیص می‌دهد؟!

قطار استریم لاینر 1975:

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

قطار استریم لاینر در سال 1975، منظره‌ای کاملاً به شکل تصورشده در این تصویر سال 1955 (که با کمک انجمن راه آهن آمریکا تهیه شده بود) را نشان می‌داد. این قطارها “با وزن سبک‌تر و مرکز ثقل پایین‌تر نسبت به اتومبیل‌های امروزی شناخته می‌شدند، به علاوه توانایی حرکت در پیچ‌ها با سرعت‌های بسیار بیشتر نیز یکی از ویژگی‌های آن‌ها بود”.

این قطار‌های وعده‌داده‌شده جزء پیش‌بینی‌های 20 سال آینده بودند، این در حالی است که حتی قطارهای امروزی ما هنوز هم این همه پنجره ندارند! گاهی اوقات زمان زیادی طول می‌کشد تا به آینده برسیم، همانطور که هنوز خیلی از افراد در دهه‌های گذشته، منتظر ماشین‌های پرنده هستند و تا امروز تنها تعدادی طرح مفهومی از آن‌ها دیده‌ایم که آن هم به‌صورت محدود قابلیت پرواز دارند.

ماشین اتمی 1975:

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

در این اسلاید آمده است: “تداوم تحقیقات توسط مؤسسه آهن و فولاد آمریکا ممکن است به توسعه این خودروی مجهز به دستگاه‌های الکترونیکی کمک کند. این سیستم، راننده را از شرایط جاده‌ای آگاه کرده و به علاوه یک “مغز” خودکار در آن وجود دارد که ماشین را هم پارک می‌کند.

همچنین مطالعه کنید
انتشار اولین تصویر زنده از ZTE آکسون 40؛ بهبود کیفیت نمایشگر بالای دوربینِ زیر نمایشگر!

اما شگفتی واقعی؟! این خودرو قرار بود از انرژی اتمی استفاده کند، تقریباً شبیه به خودروی مفهومی که در سال 1957 به نام فورد نوکلئون ساخته شد. پشت آن حباب شیشه‌ای نیز قرار بود یک راکتور هسته‌ای برای این خودرو نصب شود.

دستگاه اتوماتیک ریل‌گذار برای قطارها:

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

دستگاه اتوماتیک ریل‌گذار قطار سال 1975، که “همه کارهای ساخت و ساز و تعمیر را انجام می‌دهد”. این نویدی بود که با آن حتی فرآیند زیرساخت اصلی از طریق اتوماسیون بهبود می‌یافت. آرتور ردباو، تصویرگر تجاری و هنرمند کمیک، بعداً این ایده را از سال 1955 برای فیلم “نزدیکتر از آنچه فکر می‌کنیم” سال 1958 خود وام گرفت.

خرید با تلفن در کنار یک ماشین‌لباسشویی و ظرف‌شویی!

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

این طراحی آینده‌نگر که یک زن را در سال 1975 در حال خرید تلفنی نشان می‌دهد، در واقع سهولت در شستن ظروف، شستن لباس‌ها و هر چیز دیگری که با لمس یک دکمه نیاز بود را نشان می‌داد.

برنامه تلویزیونی 1962 با نام “The Jetsons” سالها بعد با این ایده سرگرم می‌شد، اما این یک پیش‌بینی بسیار جدی در اواسط دهه 1950 بود. در واقع، اگر شماره ژانویه 1955 مجله ساینتیفیک امریکن را می‌خواندید، آگهی مربوط به لباس‌های شسته‌شده را می‌دید که شبیه به این اسلاید به نظر می‌رسید.

قطار شهری دو طبقه:

 

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!این قطار شهری دو طبقه در سال 1975، که در ارائه اسلاید اتاق بازرگانی آمریکا از سال 1955 تصور شده بود، دارای ظاهری ساده بود که برای اولین بار در دهه 1930 رایج شد. حتی انسان‌های دهه 1930 هم قرار بود ساده‌تر، شیک‌تر و راحت‌تر جابجا شوند!

ما دوست داریم ایده‌های یکپارچه‌سازی با سیستمی مانند این قطار کارآمد را به عنوان یک ایده کاملاً جدید در زمان حال تصور کنیم. اما هر نسلی چیزی را از نسل‌های طراحان قبل از خود، یدک می‌کشد.

قطار هسته‌ای:

مردم در سال 1955، فناوری‌های 20 سال بعد خود را چگونه تصور می‌کردند؟!

از نظر آن‌ها این فقط خودروها نبودند که از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کردند. این اسلاید، قطاری را نشان می‌دهد که توسط یک لوکوموتیو اتمی کشیده می‌شود. آمریکایی‌ها ‌آن زمان می‌خواستند همه چیز را با انرژی هسته‌ای به‌دست آورند و این تا حد زیادی به‌لطف ابتکار رئیس جمهور دوایت آیزنهاور در سال 1953 با شعار معروف “اتم‌ها برای صلح” بود.

به‌نظر شما چند مورد از این پیش‌بینی‌ها در آن زمان (سال 1975 میلادی) به وقوع پیوسته است؟!

منبع: Gizmodo

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>