یوتیوب به عنوان یکی از بزرگترین شبکههای سوشال مدیا در دنیا شناخته میشود که روزانه بیش از 120 میلیون کاربر فعال دارد. تعداد بالا مخاطبان در این شبکه باعث شده است تا امروزه یوتیوب تنها به عنوان یک شبکه اشتراکگذاری ویدئو شناخته نشده و امکانات مختلفی را برای تبلیغات در اختیار برندهای مختلف قرار دهد.
تبلیغات در یوتیوب که یکی از گزینههای تبلیغ در گوگل میباشد؛ این امکان را در اختیار برندهای مختلف قرار میدهد تا مشتریان هدف خود را پیدا کرده و محصولات یا خدمات خود را به آنها عرضه کنند.
مزایای تبلیغ در یوتیوب
قطعاً تبلیغ در محبوبترین پلتفرم سوشال مدیا در دنیا چیزی است که خواسته هر برندی میباشد. جدا از به صرفه بودن تعرفه گوگل ادز برای تبلیغات یوتیوب برای کاربران ایرانی، تبلیغ در این شبکه مزیتهای مختلفی دارد که در ادامه به این موارد میپردازیم:
- طیف گسترده هدفگیری کاربران: مطالعات نشان دادهاند که در مقیاس جهانی حدود 81٪ از کاربران وقتی که در فضای آنلاین حضور دارند؛ از یوتیوب استفاده میکنند. جالب است بدانید که این شبکه در کشور ما نیز از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و امروزه بسیاری از کاربران ایرانی ساعتها از زمان خود را صرف گشتوگذار در این شبکه میکنند. این موضوع بدان معناست که شما میتوانید با پرداخت هزینهای معقول، محصولات و یا خدمات خود را به طیف گستردهای از کاربران هدف نشان دهید.
- هدف گیری دقیق: تبلیغات یوتیوب در هدفگیری کاربران نه تنها فاکتورهایی همچون اطلاعات دموگرافیک و علایق کاربران را در نظر میگیرد؛ بلکه مواردی همچون موضوع تبلیغات شما و کلمات کلیدی مربوط به آن را نیز لحاظ میکند تا تبلیغات شما به کسانی نشان داده شود که احتمال خرید از سمت آنها بیشتر میباشد.
- گزارشدهیهای فوقالعاده: یوتیوب با امکانات آنالیتیکس فوقالعادهای که در اختیار تبلیغدهندگان قرار میدهد؛ این امکان را به آنها میدهد تا نحوه عملکرد تبلیغات خود را بررسی کرده و از میزان تأثیرگذاری آن مطلع شوند. با استفاده از این قابلیتهای کاربردی، کاربران میتوانند با نحوه تعامل مشتریان با محتوا خود آشنا شده و بر اساس آن، تبلیغات شخصیسازی شده را برای آنها طراحی کنند.
- گزینههای مختلف تبلیغاتی: به هنگام سفارش تبلیغات یوتیوب این شبکه گزینههای مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد تا بسته به نوع هدف تبلیغاتی که دارید؛ آنها را انتخاب کرده و بدین ترتیب محصولات و یا خدمات خود را به کاربران هدف معرفی کنید.
انواع مختلف تبلیغات یوتیوب
همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم؛ یوتیوب گزینههای تبلیغاتی مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. برخی از این مدلهای تبلیغاتی شبیه به یکدیگر بوده و تنها با توجه به نوع نیاز و اهداف برندها دارای تفاوتهایی میباشند.
- تبلیغات In-stream: این مدل از تبلیغات به عنوان شناختهشدهترین مدل تبلیغاتی در یوتیوب شناخته میشود. این مدل از تبلیغات در ابتدا، انتها و یا در میان ویدئوها نشان داده میشود. در این مدل کاربران میتوانند تبلیغات شما را رد کنند؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که از محتوا جذاب برای تبلیغات خود استفاده کرده و بتوانید در همان ثانیههای اول ویدئو تبلیغاتی، به خوبی توجه کاربران را به خود جلب کنید.
- تبلیغات Bumper: طول این تبلیغات 6 ثانیه بوده و از نوع تبلیغات non-skippable میباشند؛ بدین معنی که برخلاف مورد قبلی، در این نوع از تبلیغات کاربران نمیتوانند ویدئو تبلیغاتی شما را رد کنند. تبلیغات Bumper کوتاه اما تاثیرگذار بوده و به عنوان یک گزینه مناسب برای انتقال پیام سریع به مشتریان هدف در نظر گرفته میشود.
- تبلیغات Display: تبلیغات دیسپلی یا در نتایج سرچ یوتیوب به کاربران نشان داده میشود و یا به هنگام تماشا ویدئو، کاربران میتوانند این تبلیغات را در لیست کنار صفحه مشاهده کنند. این نوع از تبلیغات معمولاً مزاحمت کمتری برای کاربران داشته و شامل عکس و متن میشود که به خوبی میتواند برای کاربران تأثیرگذار باشد.
نحوه عملکرد تبلیغات یوتیوب
در بخش قبلی ما انواع مختلف تبلیغات یوتیوب را برای شما شرح دادیم؛ اما از یک نگاه دیگر، تبلیغات یوتیوب را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. گزینههایی همچون تبلیغات In-stream و یا تبلیغات Bumper به عنوان تبلیغات ویدئویی در نظر گرفته میشوند. اما متدهای تبلیغاتی همچون تبلیغات دیسپلی را میتوان به عنوان نوعی از تبلیغات استاتیک (متن و عکس) معرفی کرد. انتخاب هر کدام از این گزینههای تبلیغاتی به مواردی همچون هدف کمپین، بودجه و مدل پرداختی که برای تبلیغات خود در نظر گرفتهاید مربوط میشود.
هزینه تبلیغات یوتیوب نیز به صورت پرداخت به ازای هر بازدید (CPV) میباشد؛ بدین معنی که شما زمانی هزینه تبلیغات خود را پرداخت میکنید که کاربر آن را تماشا کرده باشد.
توجه داشته باشید؛ کار کردن با تبلیغات یوتیوب در ابتدای کار ممکن است مقداری چالشبرانگیز به نظر رسیده و شما را به زحمت بیندازد؛ اما پس از این که روش کار کردن با این پلتفرم را یاد گرفته میتوانید کمپینهایی طراحی کنید که بازده بسیار خوبی برای کسبوکار شما خواهند داشت.
چگونه در یوتیوب تبلیغ کنیم؟
اکنون که با مزایای تبلیغات در یوتیوب و گزینههای مختلف تبلیغاتی در این شبکه آشنا شدید؛ وقت آن رسیده است تا اولین کمپین خود را لانچ کرده و مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. در ادامه این مقاله قدم به قدم به شما آموزش خواهیم داد که چگونه اولین کمپین تبلیغاتی خود را بسازید.
قدم اول: ویدئو تبلیغاتی خود را آپلود کنید
آپلود ویدئو تبلیغاتی مخصوص مدلهایی میباشد که در آن شما نیاز به ویدئو دارید؛ بنابراین اگر از متدهایی همچون تبلیغات دیسپلی استفاده میکنید میتوانید از این قسمت عبور کنید. سعی کنید در ویدئوهای تبلیغاتی خود از اِلِمانهای گرافیکی جذاب استفاده کرده که در همان وهله اول، توجه کاربران را به ویدئو شما جلب کنند. همچنین در این قسمت میتوانید قبل از شروع کمپین ویدئو خود را در کانال یوتیوب منتشر کرده، نتایج ارگانیکی بگیرد و از میزان علاقهمندی کاربران به محتوا خود مطلع شوید.
قدم دوم: یک کمپین بسازید
وارد اکانت گوگل ادز خود شده و گزینه موردنظر را انتخاب کنید تا بتوانید یک کمپین تبلیغاتی بسازید. سپس اهداف تبلیغاتی خود را مشخص کرده و یا اینکه تبلیغات خود را بدون در نظر گرفتن هدفی مشخص بسازید. در نهایت میتوانید نوع کمپین موردنظر خود را برای اجرا انتخاب کنید.
قدم سوم: ویژگیهای کمپین خود را مشخص کنید
در مرحله بعد باید موادری همچون اسم کمپین، بودجه و میانگین مقدار هزینهای که مایل هستید در یک روز برای تبلیغات خود هزینه کنید را مشخص کنید. مدت زمانی که میخواهید تبلیغات شما ران شود را مشخص کرده و سپس زبان و لوکیشن مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. سپس محل نمایش تبلیغات خود را مشخص کرده و بعد از آن نوع پرداخت خود را انتخاب کنید.
قدم چهارم: مخاطبان هدف خود را مشخص کنید
به هنگام انتخاب مخاطبان هدف، یوتیوب گزینههای مختلفی را در اختیار شما قرار میدهد. در این قسمت سعی کنید به خوبی اطلاعات دموگرافیکی موردنظر خود را مشخص کنید تا بهترین نتیجه از تبلیغات یوتیوب برای شما حاصل شود. در نهایت برای مخاطبان هدف خود اسمی انتخاب کنید تا بتوانید از آنها در کمپینهای بعدی خود استفاده کنید.
قدم پنجم: راهاندازی کمپین را تمام کنید
در این قسمت باید موضوعات و کلمات کلیدی مرتبط با تبلیغات خود را مشخص کنید. قرار دادن لینک، انتخاب هدلاین و دیگر اجزا ضروری تبلیغ را انجام داده و در نهایت با کلیک بر روی گزینه Create Campaign تبلیغات یوتیوب خود را راهاندازی کنید.
تکنیکهای تبلیغ در یوتیوب
اما تبلیغات در یوتیوب نیز درست همانند سایر متدهای تبلیغاتی، یک سری تکنیکهای مخصوص دارد که باید از آنها استفاده کرده تا بتوانید تبلیغاتی را طراحی کنید که به خوبی بر روی مخاطبان هدف خود تأثیر میگذارند.
توجه کاربران را به خود جلب کنید
توجه داشته باشید حتی اگر کاربران به محصولات و یا خدمات شما علاقهمند نیستند؛ باید بهگونهای تبلیغات خود را طراحی کنید که در همان وهله اول توجه آنها را به خود جلب کند. اگر بتوانید دلیلی به کاربران دهید که تا انتهای ویدئو تبلیغاتی شما را مشاهده کنند؛ میتوانید احتمال خرید از سمت آنها را افزایش دهید. سعی کنید از تکنیکهایی همچون استوری تلینگ استفاده کره و یا احساسات کاربران را برانگیزید. این موارد به شما کمک میکنند تا به خوبی بتوانید توجه آنها را به خود جلب کنید.
به صورت مداوم عملکرد کمپینهای خود را بررسی کنید
نظارت دائم بر عملکرد کمپینهای تبلیغاتی برای استمرار موفقیت در تبلیغات یوتیوب نیاز میباشد؛ چراکه گاهی اوقات حتی تنظیم یک فاکتور ساده میتواند تأثیر بزرگی در روند نتیجهگیری شما از این تبلیغات داشته باشد. از گزینههای مختلفی همچون تستهای A/B استفاده کرده، متدهای مختلف تبلیغاتی را امتحان کنید و تنظیمات مختلف را برای کمپینهای خود در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه از تبلیغات در یوتیوب برای شما حاصل شود.
از تبلیغات ریمارکتینگ غافل نشوید
این مورد به شما کمک میکند تا مخاطبانی را هدف قرار دهید که از قبل با برند شما آشنا هستند. این مخاطبان میتوانند افرادی باشند که قبلاً ویدئوهای شما را تماشا کردهاند، به وبسایت شما سر زدهاند و یا اینکه قبلاً تبلیغات شما را دیدهاند؛ اما به هر دلیلی تصمیم گرفتهاند که از شما خرید نکنند. در چنین شرایطی تبلیغات ریمارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا با تغییر شیوه و استایل تبلیغ، دوباره این کاربران را هدف گرفته و شانس خود برای تبدیل کردن آنها به لیست مشتریان را افزایش دهید. تبلیغات In-stream که امکان رد شدن تبلیغات را به کاربر میدهد؛ میتواند گزینه مناسبی برای هدف قرار دادن این دسته از کاربران باشد.
آینده تبلیغات یوتیوب
همانطور که روز به روز یوتیوب بزرگ و بزرگتر میشود؛ به همین میزان میتوان توقع داشت که تبلیغات در این شبکه بازده بالایی برای برندهای مختلف داشته باشد. نکته مهم این است که در این تبلیغات سعی کنید از خلاقیت خود استفاده کرده و با در نظر گرفتن تکنیکهایی که در این مقاله برای شما عنوان کردیم؛ سعی کنید برند خود را به طیف گستردهای از مخاطبان معرفی کنید.
سلب مسئولیت: این مطلب یک رپورتاژ تبلیغاتی است و اِروتِک مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. |