جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

شگفتی‌سازی اپل؛ آپدیت iOS 18 با قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد!

آپدیت iOS 18 با قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اپل در هفته جاری و در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان امسال (WWDC 2024) از نسخه بعدی سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون، یعنی آپدیت iOS 18، به‌صورت رسمی رونمایی کرد. در این مطلب به بررسی قابلیت‌های جدید این آپدیت خواهیم پرداخت. با اِروتِک همراه باشید.

هوش اپل (Apple Intelligence) و قابلیت‌های آن

همانطور که انتظار می‌رفت، اپل در این رویداد با معرفی هوش مصنوعی خود تحت عنوان «هوش اپل/ Apple Intelligence» سرانجام به جهان فوق‌العاده جذاب هوش مصنوعی پا گذاشت. این هوش مصنوعی بر روی تمامی دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های «سری A17» و «سری M» در دسترس کاربران قرار داده خواهد شد.

هوش مصنوعی اپل از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) استفاده کرده و پردازش ابری خصوصی (Private Cloud Compute) به آن اجازه می‌دهد از مدل‌های مبتنی بر سرور برای پرس‌و‌جوهای پیچیده‌تر نیز استفاده کند. اپل تاکید می‌کند که تمامی سرورها به واسطه عدم ذخیره‌سازی داده‌های شخصی، “حریم خصوصی” و “امنیت دستگاه” کاربر را تضمین خواهند کرد.

به ادعای اپل «هوش مصنوعی اپل» کاملاً شخصی‌سازی شده است و قادر است عملکرد خود را بر اساس “اطلاعات شخصی و پیش‌زمینه‌ها” کاربر ارائه دهد. با این حال به لطف صورت‌گرفتن تمامی پردازش‌های مورد نیاز هوش مصنوعی اپل «بر روی دستگاه»، در حالیکه این هوش مصنوعی به تمامی اطلاعات شخصی کاربران آگاه است اما این داده‌ها را جمع‌آوری نکرده و از این رو «حریم شخصی و خصوصی» کاربر در طی تمامی فرآیندها کاملاً حفظ خواهد شد!

هوش مصنوعی اپل با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده، در انجام کارهای روزمره نظیر «اولویت‌بندی اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها)»، «بازنویسی یک یا چند نسخه از متون (ارائه‌شده توسط کاربر)»، «تصحیح یا خلاصه‌سازی متون در تمامی اپلیکیشن‌ها و ..» به کاربران خود یاری می‌رساند. علاوه بر این اپلیکیشن ایمیل (Mail) با استفاده از این هوش مصنوعی، «پیشنهادات هوشمند خود برای پاسخگویی به ایمیل‌ها (Smart Reply)» را ارائه داده و قادر است ایمیل‌های با اولویت بالاتر (فارغ از بازه زمانی دریافت‌شده) را به عنوان اولین موارد در صندوق ورودی ایمیل‌های کاربر به نمایش بگذارد.

هوش مصنوعی اپل به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر مورد نظر خود را متناسب با مکالمات و بر اساس تصاویر پروفایل دوستان خود ایجاد نمایند. همچنین امکان تولید تصاویر از طریق هوش مصنوعی مولد در 3 سبک «طراحی (Sketch)، تصویرسازی (Illustration) و انیمیشن (Animation)» در اپلیکیشن «Image Playground» و اغلب برنامه‌های بومی اپل نیز در اختیار کاربران قرار داده خواهد شد. لازم به ذکر است  تمامی تصاویر مورد نظر کاربر بر روی دستگاه تولید و به نمایش گذاشته خواهند شد.

همچنین اپل امکان شخصی‌سازی و تولید شکلک‌های (ایموجی‌ها) جدید از طریق قابلیت “جن‌موجی/ Genmoji” را در اختیار کاربران iOS 18 قرار خواهد داد. در این قابلیت کاربران قادرند ایموجی مورد نظر خود را بر اساس تصویر یک فرد ایجاد نمایند. علاوه بر این هوش مصنوعی اپل به کاربران اجازه می‌دهد «تصاویر و ویدیوهای مورد نظر خود» را با استفاده از مدل‌های «زبان طبیعی/ NL» جستجو کنند. همچنین ابزار Clean Up به عنوان پاک‌کن هوشمند اپل عملکرد کرده و به کاربران اجازه می‌دهد «افراد یا اشیاء ناخواسته» موجود در عکس‌های خود را به آسانی حذف نمایند.

در آپدیت iOS 18 قابلیت «خاطره‌ها/ Memories» گالری تصاویر با دریافت «توضیحات متنی از سوی کاربر» قادر است یک داستان ویدیویی شخصی‌سازی‌شده را برای وی ایجاد کند. این قابلیت با تشخیص «زبان (LR) و تصویر (IR)» قادر است بهترین عکس‌ها و ویدیوهای موجود در گالری تصاویر را بر اساس توضیحات (ارائه‌شده از سوی کاربر) انتخاب کرده و حتی یک آهنگ مطابق با حال و هوای درخواست ارائه‌شده را برای استفاده در کلیپ به کاربر پیشنهاد دهد.

شگفتی‌سازی اپل؛ آپدیت iOS 18 با قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد!

همچنین در آپدیت iOS 18 کاربران قادرند صداها را در 2 برنامه «یادداشت‌ها/ Notes» و «شماره‌گیر تلفن/ Phone» ضبط کرده و نسخه‌های “رونویسی و خلاصه‌سازی‌شده” مکالمات را دریافت نمایند. علاوه بر این در صورت ضبط تماس تلفنی، این مسئله به شرکت‌کنندگان آن تماس اطلاع داده خواهد شد و امکان دریافت نسخه خلاصه‌سازی‌شده از تماس تلفنی (پس از پایان آن) نیز وجود خواهد داشت.

در یک جهش بزرگ، دستیار شخصی «سیری/ Siri» نیز بهبودهای قابل‌توجهی را دریافت می‌کند. به گفته اپل این دستیار مجازی در آپدیت iOS 18 ظاهر جدیدی را به خود گرفته و از «تایپ سوالات» در مواقعی که امکان یا تمایل به پرسش صوتی سوال توسط کاربر وجود ندارد، نیز پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر این در این آپدیت سیری پس‌زمینه مکالمات کاربران با خود را به خاطر آورده و قادر است «زبان طبیعی» کاربران را بهتر درک کند.

شگفتی‌سازی اپل؛ آپدیت iOS 18 با قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شد!

همچنین کاربران قادرند سوالات مرتبط با ویژگی‌های iOS را نیز مطرح کرده و پاسخ درخوری را از سیری دریافت نمایند. این در حالی است که به گفته اپل، این دستیار مجازی در طی سال آتی میلادی قادر به دریافت اطلاعات از روی صفحه‌نمایش نیز خواهد بود و کاربران می‌توانند از این ویژگی برای اجراء اپلیکیشن‌های متنوع بهره ببرند.

در حالیکه پیش‌تر شایعاتی مبنی بر همکاری اپل با OpenAI (خالق چت‌بات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی) در توسعه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در آپدیت iOS 18 به گوش می‌رسید، در این مراسم اپل از حضور چت‌بات ChatGPT در iOS 18 و امکان دسترسی به آن از طریق دستیار سیری خبر داد. علاوه بر این به نظر می‌رسد اپل به‌صورت یکپارچه و در سراسر سیستم‌عامل از قابلیت‌های ChatGPT در ابزارهای نوشتاری مبتنی بر هوش مصنوعی بهره گرفته است.

لازم به ذکر است در طی استفاده از قابلیت‌های چت‌بات چت جی‌پی‌تی، درخواست‌ها و اطلاعات کاربر به هیچ‌عنوان ثبت نخواهند شد. با این حال در صورت تهیه اشتراک‌های سطح ممتاز برای حساب کاربری «چت جی‌پی‌تی» کاربران قادر خواهند بود به حساب کاربری خود وارد شده و ویژگی‌های متمایز خود را نیز دریافت نمایند. در نهایت از آنجایی که قرار است قابلیت‌های چت‌بات ChatGPT در iOS 18 در «اواخر سال جاری میلادی» منتشر شوند، ممکن است قابلیت‌های مذکور در زمان انتشار اولیه این آپدیت (یا حداثل تا زمان انتشار اولین نسخه بتا iOS 18) در دسترس کاربران قرار داده نشوند.

سایر قابلیت‌های آپدیت iOS 18

اپل در توسعه ویژگی‌های آپدیت iOS 18، بیش از هر آپدیت دیگری، امکان «سفارشی‌سازی» را سر لوحه خود قرار داده است. در این آپدیت کاربران می‌توانند صفحه اصلی خود را بیش‌ از پیش سفارشی‌سازی کرده و اپلیکیشن‌ها را به ترتیب دلخواه خود چیده یا رنگ آیکون اپلیکیشن‌ها را مطابق سلیقه خود (به عنوان مثال برای سازگاری بیشتر با تصویر پس‌زمینه/ والپیپر) تغییر دهند. علاوه بر این در آپدیت iOS 18 ، امکان اعمال تنظیمات بیشتر بر روی Control Center نیز وجود داشته و توسعه‌دهندگان قادرند با استفاده از چندین صفحه و یک API انحصاری امکان کنترل هر چه بیشتر اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث را نیز در اختیار کاربران قرار دهند.

در آپدیت iOS 18 کاربران قادرند اپلیکیشن‌های منتخب خود را قفل کرده و از کنجکاوی یا سوءاستفاده افراد ناشناس جلوگیری نمایند. همچنین  کاربران می‌توانند انتخاب کنند که در زمان به‌اشتراک‌گذاری آیفون اپلیکیشن‌ها کدام مخاطبین را شناسایی کنند تا مجبور نباشند که به همه مخاطبین خود اجازه «دسترسی» به گوشی را بدهند.

علاوه بر این، اپل در این آپدیت یک اپلیکیشن جدید به نام «Passwords» را ارائه می‌دهد. در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند به «رمزهای عبور، کلیدهای عبور، رمزهای عبور Wi-Fi و سایر کدهای تأیید» در یک مکان دسترسی داشته باشند. این برنامه در رابطه با نقاط ضعف رایج در انتخاب رمزهای عبور مانند «رمزهای عبوری که به راحتی قابل حدس زدن هستند، رمزهای عبور تکراری و سایر مواردی امنیتی که در نشت داده‌ها شناسایی شده‌اند» به کاربران هشدار می‌دهد.

همچنین در آپدیت iOS 18، پیام‌رسان «Messages» امکان ارائه بازخورد «Reaction» به تمامی پیام‌ها از طریق ارسال ایموجی‌ها یا استیکرها (که اپل از این فرآیند به عنوان «تپ‌بک/ Tapbacks» یاد می‌کند) وجود خواهد داشت. علاوه بر این، این اپلیکیشن «امکان زمان‌بندی ارسال پیام‌ها و قالب‌بندی متن (با 3 گزینه «پررنگ، زیرخط و مورب»)» را در اختیار کاربران خود قرار داده و از افکت‌هایی مانند «Jitter ،Shake و Bounce» نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین به گفته اپل در این آپدیت، این پیام‌رسان از استاندارد ارسال «سرویس‌های ارتباطی پیشرفته/ RCS» نیز پشتیبانی خواهد کرد.

آپدیت iOS 18 اپلیکیشن ایمیل (Mail) نیز ایمیل‌ها را، مشابه با اپلیکیشن جیمیل، در 4 دسته‌بندی «اصلی/Primary»، «تراکنش‌ها/ Transactions»، «به‌روزرسانی‌ها/ Updates» و «تبلیغات/ Promotions» طبقه‌بندی می‌کند. علاوه بر این این اپلیکیشن با ارائه «خلاصه‌هایی» از هر دسته‌بندی، امکان مرور سریع ایمیل‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

اپلیکیشن مسیریابی «مپ/ Maps» با ارائه توپوگرافی‌های جدید در نقشه‌ها، از مسیرهای پیاده‌روی (که می‌توان به صورت آفلاین نیز به آن‌ها دسترسی داشت) نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این اپلیکیشن «کیف پول/ Wallet » نیز قابلیت جدید «Tap to Cash» را به عنوان روشی برای تبادل پول از طریق Apple Cash ارائه می‌دهد. در این قابلیت، کاربران تنها با نگه داشتن دو آیفون در کنار یک‌دیگر قادرند مبالغ مورد نظر خود را بین حساب‌ها جابه‌جا کنند.

اپلیکیشن «Journal» نیز با ارائه «Insights view» امکان جستجو در ورودی‌های پیشین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین در آپدیت iOS 18 «حالت بازی/ Game Mode» نیز به پلت‌فرم iOS وارد شده و با به «حداقل‌رساندن فعالیت‌های پس‌زمینه را در طی جلسات بازی» و «بهبود ارتباطات آیفون با کنترلرهای گیمینگ و هدفون‌های بی‌سیم ایرپاد» بستری مناسب برای تجربه گیمینگ فراگیر را فراهم می‌کند.

علاوه بر این به ادعای اپل اپلیکیشن Photos در آپدیت iOS 18 بزرگ‌ترین بازطراحی در طی سال‌های اخیر را دریافت خواهد کرد. این اپلیکیشن با ارائه سبکی مشابه با آلبوم تصاویر در سونی اکسپریا سال 2016 میلادی، از این پس تصاویر را به صورت شبکه‌ای به نمایش گذاشته و کتابخانه تصاویر را نیز در پایین صفحه نشان می‌دهد. همچنین در این به‌روزرسانی مجموعه‌ها (Collections که امکان پین‌کردن آن‌ها در بالای گالری نیز وجود دارد) برای «افراد و حیوانات خانگی» وجود خواهد داشت.

همچنین کاربران می‌توانند به مواردی مانند اسکرین‌شات‌ها از طریق فیلتر، دسترسی داشته باشند. علاوه بر این این اپلیکیشن برای دسترسی سریع‌تر کاربر به عکس‌های دوستان و خانواده، تصاویر را بر اساس چهره آن‌ها مرتب خواهد کرد.

زمان انتشار آپدیت iOS 18

در حالیکه نسخه بتا عمومی iOS 18 در ماه جولای (کمتر از یک ماه دیگر) در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، اما به گفته اپل این آپدیت در فصل پاییز امسال به صورت رسمی منتشر خواهد شد. این در حالی است که نسخه بتای مخصوص به توسعه‌دهندگان در حال حاضر منتشر شده و توسعه‌دهندگان قادرند برای آزمایش اپلیکیشن‌های خود در پلتفرم جدید اپل از این نسخه بهره ببرند.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه