جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اولین آنتن جهان که شیشه پنجره‌ها را به دکل‌های 5G تبدیل می‌کند در ژاپن رونمایی شد!

اولین آنتن جهان که شیشه پنجره‌ها را به دکل‌های 5G تبدیل می‌کند در ژاپن رونمایی شد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

این آنتن شیشه‌ای جدید که توسط شرکت ژاپنی AGC با همکاری شرکت مخابراتی NTT Docomo توسعه یافته، می‌تواند پنجره‌های شیشه‌ای را به ایستگاه‌های پایه برای اتصال 5G تبدیل کند. این دستگاه که به نام WAVEAntenna شناخته می‌شود، می‌تواند به افزایش پوشش شبکه 5G کمک کند بدون اینکه نیاز به ساخت دکل‌های بیشتر در فضاهای شهری باشد.

با اینکه نسل پنجم ارتباطات موبایل (5G) بیش از چهار سال است که در حال گسترش است، پوشش گسترده آن هنوز نیاز به بهبود دارد و در مقایسه با نسل قبلی یعنی شبکه 4G کامل نشده است.

جالب است که دلیل این مسئله همان طیفی است که 5G از آن استفاده می‌کند و دلیل اصلی سرعت بیشتر آن نسبت به 4G نیز هست. برای کاهش تأخیر در اتصال، 5G از باندهای فرکانسی بالاتر در محدوده 24-100 گیگاهرتز استفاده می‌کند. با این حال، این فرکانس بالا دسترسی کمتری دارد، بنابراین ایستگاه‌های پایه 5G نسبت به 4G پوشش کمتری دارند.

بنابراین، برای دستیابی به همان پوشش فناوری 4G، شبکه 5G به تعداد بیشتری ایستگاه پایه نیاز دارد. نصب ایستگاه‌های پایه بیشتر زمان‌بر، پرهزینه و حتی در مناطق شهری که دسترسی به فضا یک نگرانی بزرگ است، دشوار است.

اینجاست که WaveAntenna امیدوار است تفاوتی ایجاد کند.

اولین آنتن جهان که شیشه پنجره‌ها را به دکل‌های 5G تبدیل می‌کند در ژاپن رونمایی شد!

WaveAntenna چیست؟

WaveAntenna که توسط AGC (که قبلاً به عنوان Asahi Glass Company شناخته می‌شد) توسعه یافته، محصولی است که ادامه‌دهنده دیگر محصولات شیشه‌ای این شرکت است که یا سیگنال‌های موبایل را عبور می‌دهند یا کاملاً آن‌ها را مسدود می‌کنند.

AGC با همکاری NTT Docomo، اکنون وارد حوزه‌ای شده که در آن می‌توان شیشه‌های ساختمان‌ها را به‌طور یکپارچه به ایستگاه‌های پایه تبدیل کرد تا مشکل اتصال 5G را حل کند. اجزای مختلف ایستگاه پایه در یک پنل تخت با سطح اشغال کوچک ادغام شده‌اند که می‌تواند روی سطح داخلی پنجره نصب شود و نمای بیرونی ساختمان را دست نخورده باقی بگذارد.

شرکت از سال ۲۰۲۰ بر روی نمونه اولیه کار می‌کرد و سال گذشته یک محصول مشابه که امکان اشتراک شبکه‌های مختلف را فراهم می‌کرد، معرفی کرد. NTT Docomo از مواد رسانای شفاف برای آنتن استفاده کرده است که در کنار یک رزین شفاف بین دو ورق شیشه قرار گرفته است.

یکی از سخنگویان این شرکت اضافه کرد که ایده استفاده از یک ماده رسانای شفاف بسیار نوآورانه است.

این آنتن چگونه کار می‌کند؟

AGC اعلام کرد که این آنتن برای کار با فرکانس‌های بین ۳.۷ و ۴.۵ گیگاهرتز بهینه شده است. در حالی که این فرکانس‌ها با فرکانس‌های بهینه mmWave در محدوده ۲۴-۱۰۰ گیگاهرتز که بیشتر در 5G استفاده می‌شود، فاصله دارند، اما هدفی کمی متفاوت را دنبال می‌کند.

فناوری 5G همچنین از باند Sub6 استفاده می‌کند، جایی که سیگنال‌هایی با فرکانس کمتر از ۶ گیگاهرتز به داخل ساختمان‌ها و دیوارها نفوذ می‌کنند. این بخش کمتر مورد بحث اما به همان اندازه مهم از شبکه 5G است که بدون آن گوشی شما درون ساختمان پوشش اینترنت نخواهد داشت.

این فرکانس‌ها مانند بقیه طیف 5G پهنای باند بالا را ارائه نمی‌دهند، اما می‌توانند به افزایش پوشش شبکه کمک کنند. علاوه بر این،  می‌توان به‌جای ساخت برج‌های جدید برای اضافه کردن ایستگاه‌های پایه از زیرساخت‌های موجود برای ایجاد ظرفیت اضافی استفاده کرد. همچنین این فناوری به ارائه‌دهندگان خدمات گزینه‌هایی برای انتخاب ارتفاع مناسب نصب ارائه می‌دهد.

در آینده، با توجه به اینکه ارائه‌دهندگان خدمات به دنبال اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های 5G خود هستند، WaveAntenna انتظار می‌رود به ابزاری مهم برای این منظور تبدیل شود.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *