جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

قابلیت AI Overviews موتور جستجو گوگل به 6 کشور راه یافت!

قابلیت AI Overviews موتور جستجوی گوگل به 6 کشور راه یافت!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

کمپانی گوگل قابلیت AI Overviews (مرورهای هوش مصنوعی) در موتور جستجوی خود را در ماه می سال جاری میلادی در اختیار کاربران ساکن در ایالات متحده آمریکا قرار داد. با این حال برخلاف انتظار نتایج ارائه‌شده از سوی قابلیت “AI Overviews” چندان کاربردی نبودند و این قابلیت با ارائه راه‌حل‌های احمقانه و غیرمنطقی مانند توصیه کردن برای «خوردن سنگ» یا «چسب زدن بر روی پیتزا» در شبکه‌های اجتماعی به سخره گرفته شد. در حالیکه در نگاه اول رویکرد گوگل برای جایگزینی مرورهای عادی دقیق و کاربردی با مرورهای هوش مصنوعی غیرقابل اعتماد غیرمنطقی است، اما به نظر می‌رسد گوگل برای عقب نماندن از غافله «هوشمند‌سازی در تمامی سطوح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری» دست به دامن این رویکرد شده و “کاربردی بودن یا نبودن” این قابلیت برای این کمپانی اهمیت چندانی ندارد!

قابلیت AI Overviews موتور جستجو گوگل به 6 کشور راه یافت!
یک AI Overviews که در پاسخ به شوخی “چند سنگ باید در روز بخورم؟” به کاربر توصیه می‌کند روزانه حداقل یک عدد سنگ کوچک بخورد!

با این وجود روز گذشته این کمپانی از گسترش پیروزمندانه قابلیت AI Overviews به 6 کشور «بریتانیا، هند، ژاپن، اندونزی، مکزیک و برزیل»، پس از آزمایش نسبتاً فاجعه‌بار این قابلیت در ایالات متحده آمریکا، خبر داد. به گفته گوگل، از این پس این قابلیت، علاوه بر زبان انگلیسی، از زبان محلی کشورهای مذکور نیز پشتیبانی کرده و به کاربران اجازه می‌دهد در هنگام جستجو از طریق موتور جستجو این کمپانی از این قابلیت به زبان مادری خود نیز بهره ببرند.

در حالیکه مرورهای هوش مصنوعی به‌صورت قابل‌توجهی غیرقابل اعتماد بوده و در برخی از مواقع نوشته‌های طنزآمیز کاربران را به عنوان «واقعیت» تلقی می‌کنند، اما به ادعای گوگل این قابلیت توانسته است توجه کاربران جوان در بازه سنی «18 تا 24 سال» را به خود اختصاص دهد و بر میزان مشارکت آن‌ها بیافزاید. از این رو، در بهترین حالت می‌توان گفت که این قابلیت در بخش “سرگرمی” عملکرد بهتری نسبت به شبکه اجتماعی تیک‌تاک داشته است! علاوه بر این، گوگل مدعی است که کاربران ترجیح می دهند در هنگام جستجو از قابلیت AI Overviews استفاده کنند و نتایج جستجوی خود را نیز مفیدتر می‌دانند. در صورت صحت این ادعا، به نظر می‌رسد کاربران برای «دقت و صحت» نتایج جستجو خود اهمیت چندان زیادی را قائل نیستند!

به هر حال، اکنون در هنگام استفاده از موتور جستجوی گوگل در کامپیوترها (خواه دسکتاپ، خواه لپ‌تاپ) یک لینک با عنوان «AI Overviews» در سمت راست نمایشگر برای کاربران به نمایش گذاشته خواهد شد. این در حالی است که در گوشی‌های هوشمند کاربران قادرند با ضربه زدن بر روی آیکون‌های سایت‌ها (در گوشه راست بالای نمایشگر دستگاه) به این قابلیت دسترسی داشته باشند. همچنین به نظر می‌رسد گوگل در حال آزمایش افزودن پیوندهای مستقیم به «صفحات وب مرتبط» به متن مرورهای هوش مصنوعی است و قصد دارد از این طریق به فرآیند جستجو وب سهولت ببخشد.

قابلیت AI Overviews موتور جستجو گوگل به 6 کشور راه یافت!

علاوه بر این، یک ویژگی آزمایشی جدید در بخش Search Labs به کاربران اجازه می‌دهد با لمس یا کلیک بر روی دکمه “ذخیره/ Save”، یک AI Overviews ارائه‌شده از سوی موتور جستجو گوگل را ذخیره کرده و با مراجعه به زیرمنو «Interests page» در پروفایل حساب کاربری گوگل خود بعداً آن را بررسی کنند. لازم به ذکر است این ویژگی در حال حاضر تنها به زبان «انگلیسی» و در اختیار کاربران ایالات متحده آمریکا قرار داده شده و برای استفاده از آن لازم است کاربران در آزمایشات “AI Overviews and more” بخش Search Labs ثبت‌نام کنند. در نهایت در برخی از نتایج ارائه‌شده در مرورهای هوش مصنوعی، گوگل یک گزینه برای «ساده‌سازی ساختار زبانی» را ارائه خواهد کرد که در این شرایط کاربران تازه‌کار قادرند با لمس این گزینه، توصیف ساده‌تری در رابطه با موضوع موردنظر خود را از موتور جستجو گوگل دریافت نمایند.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *