مدیر محصول آیکو روز گذشته در شبکه اجتماعی چینی ویبو جزئیات تازهای در مورد تراشه گیمینگ جدید داخلی این شرکت، Q3، که با آیکو 15 آینده عرضه خواهد شد، به اشتراک گذاشت.
بر اساس این پست، تراشه Q3 برای غلبه بر محدودیتهای عملکرد و بهرهوری انرژی پردازندههای گرافیکی سنتی طراحی شده است. آیکو ادعا میکند که بهرهوری انرژی Q3 به آن اجازه میدهد تا “پیشرفت مضاعف” را هم در وفاداری بصری و هم در مدیریت توان ارائه دهد.
به عبارت دیگر، این تراشه میتواند جلوههای پیچیده نورپردازی و بازتاب را مدیریت کند و در عین حال گرما و تخلیه باتری را تحت کنترل داشته باشد. با این حال، بزرگترین نکته برجسته فنی در عملکرد ردیابی پرتو است.
طبق گفته آیکو، ردیابی پرتو موبایل، که رفتار نور واقعگرایانه را در محیطهای سهبعدی شبیهسازی میکند، اغلب “صدها میلیآمپر در هر فریم” مصرف میکند. این شرکت میگوید Q3 این مقدار را به تنها ۳ میلیآمپر در هر فریم کاهش میدهد و ردیابی پرتو در لحظه را در دستگاههای دستی بسیار کاربردیتر خواهد کد.
این بهبود میتواند به بازیکنان اجازه دهد نورپردازی، بازتابها و سایهها را نزدیکتر به آنچه در بازیهای کامپیوتری سطح بالا دیده میشود، حتی در عناوین بزرگ جهان باز، تجربه کنند.
در یک پست جداگانه در ویبو، مدیر محصول آیکو به سوالاتی در مورد تفاوت Q3 با روشهای متداول درونیابی GPU که در سراسر صنعت استفاده میشود، پاسخ داد.
او توضیح داد در حالیکه اکثر دستگاههای تلفن همراه صرفاً به پردازندههای گرافیکی مبتنی بر تراشه متکی هستند، آیکو از معماری ترکیبی Q3 + SoC استفاده میکند و بخشی از بار کاری را از دوش پردازنده گرافیکی اصلی برمیدارد.
او گفت که این تنظیمات به حفظ نرخ فریم پایدار و مصرف برق ثابت در طول زمانهای بازی سنگین کمک میکند و افت فریم و لکنت در صحنههای فشرده را کاهش میدهد.
Q3 تراشه بازی توسعهیافته توسط آیکو است که با استفاده از فرآیند TSMC ساخته شده است. این شرکت ادعا میکند که عملکرد این پردازنده در مقایسه با مدل قبلی ۶۰ درصد افزایش یافته، بهرهوری انرژی آن ۴۰ درصد افزایش یافته و قدرت محاسباتی هوش مصنوعی آن ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین این پردازنده با ۵۰ درصد حافظه پنهان بیشتر برای ارائه روانتر فریم در طول بازیهای سنگین ارائه میشود.
منبع: Gizmochina