جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

اسنپدراگون 8 نسل 4 یک تراشه 3 نانومتری با هسته‌های Oryon خواهد بود!

اسنپدراگون 8 نسل 4 یک تراشه 3 نانومتری با هسته‌های Oryon خواهد بود!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

با نزدیک شدن به مراسم رونمایی رسمی از هسته‌های Oryon پردازنده مرکزی (CPU) کوالکام و تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4، هر روزه جزئیات تازه‌ای چیپست پرچم‌دار آتی این کمپانی به بیرون درز می‌کند. اکنون با توجه به یک برگه مشخصات فاش‌شده از این تراشه، به نظر می‌رسد کوالکام قصد دارد چیپست پرچم‌دار خود را در دو مدل «SM8750» و «SM8750P» روانه بازار کند. در حالیکه انتظار می‌رود مدل «SM8750» در گوشی‌های پرچم‌دار «شیائومی، آنر، ویوو، اوپو، ایسوس، وان پلاس، iQOO و ZTE» به کار گرفته شود، پیش‌بینی می‌شود مدل دارای پسوند P (که احتمالاً مخفف Performance/ عملکرد است و مشابه با تراشه‌های دارای پسوند AC اسنپدراگون عملکرد قدرتمندتری را ارائه می‌دهد) به‌صورت انحصاری به پرچم‌دار آتی سامسونگ، یعنی گلکسی S25 اولترا، تعلق داده شود.

همچنین به نظر می‌رسد کوالکام در ساخت تراشه جدید خود، فرآیند 4 نانومتری نسل پیشین (اسنپدراگون 8 نسل 3) را کنار گذاشته و آن را بر اساس فرآیند 3 نانومتری توسعه داده است! با این حال در حالیکه تست‌های بنچمارک گیک‌بنچ از پیکربندی 6+2 هسته‌های پردازنده این چیپست حکایت دارند، اما تاکنون مشخص نیست که آیا هر هشت هسته پردازنده، هسته‌های Oryon خواهند بود یا کوالکام ترکیب 2 هسته Oryon و 6 هسته Cortex را برای CPU این تراشه در نظر گرفته است.

همچنین نباید فراموش کرد که برخلاف تراشه‌های اسنپدراگون X که در لپ‌تاپ‌ها به کار گرفته می‌شوند، اسنپدراگون 8 نسل 4 لازم است در محدوده حرارتی و قدرت منبع تعذیه یک دستگاه کوچک و جیبی قرار بگیرد! با این حال، فارغ از مبحث پیکربندی هسته‌های CPU، عملکرد این چیپست در تست‌های تک‌هسته ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ به ترتیب «35 درصد» و «30 درصد» نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 3 بهبود یافته است. این در حالی است که این نتایج مربوط به مراحل اولیه تست‌های گیک‌بنچ بوه و ممکن است پیشرفت این تراشه نیز به مقادیر فوق محدود نشود!

اسنپدراگون 8 نسل 4 یک تراشه 3 نانومتری با هسته‌های Oryon خواهد بود!
نتایج به‌دست‌آمده توسط اسنپدراگون 8 نسل 4 در بنچمارک گیک‌بنچ

علاوه بر پیشرفت‌های پردازنده مرکزی در این چیپست، به نظر می‌رسد کوالکام یک پردازنده گرافیکی از سری Adreno 8 (احتمالاً Adreno 830) را برای این تراشه در نظر گرفته است که این مسئله بهبود «عملکرد» و «کارایی» تراشه در وظایف گرافیکی نسبت به سری آدرنو 7 را وعده می‌دهد. لازم به ذکر است این چیپست از رم چهارکاناله نوع LPDDR5X نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین نکات ارائه‌شده در رابطه با زیرسیستم “هوش مصنوعی کم‌مصرف/ LPAI” این تراشه نیز جالب توجه است و به نظر می‌رسد این تراشه قادر است از حالت «همیشه روشن/ Always-on» برای قابلیت‌هایی مانند «ردیابی صدا، دوربین و حسگر» پشتیبانی کند. با این حال به نظر می‌رسد این وظایف در حالت استفاده از دستگاه بر عهده یک واحد پردازش عصبی (NPU) قدرتمند قرار بگیرند.

لازم به ذکر است اسنپدراگون 8 نسل 4 از اتصال به «دو باند sub-6GHz 5G (Rel. 17) و mmWave، بلوتوث 5.4، Wi-Fi 7 (802.11be) و باند فوق‌عریض/ UWB (FastConnect 7900)» نیز پشتیبانی می‌کند.

در نهایت انتظار می‌رود شیائومی به عنوان اولین سازنده گوشی‌های هوشمند، در اواخر ماه اکتبر و اندکی پس از رونمایی رسمی کوالکام از اسنپدراگون 8 نسل 4 در 21 اکتبر (30 مهر)، گوشی‌های پرچم‌دار سری شیائومی 15 خود را همراه با این تراشه روانه بازار کند.

منبع: Gsmarena

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *