برخلاف انتظارها، اپل بهتازگی از یک سرویس تعمیر در منزل برای محصولات خود رونمایی کرده است. این برنامه به منظور تعمیر دستگاههای آیفون، آیپد و مک ساخته شده تا به وسیله فراهم کردن مجموعهای از دستورالعملها، بخشهای رسمی و نرمافزار عیبیابی، کاربر بتواند در منزل اقدام به تعمیر دستگاه ساخت اپل خود کند. این سرویس از تاریخ ژانویه 2022 (دی) با تمرکز اولیه بر روی تعمیرات آیفون 12 و 13 آغار بهکار خواهد کرد.
در نگاه اول، این سرویس تعمیر شخصی، ایدهای هوشمندانه و موثر بهنظر میرسد. کاربران بهطور ساده میتوانند با مراجعه آنلاین به پورتال خدمات این برنامه، مشکل مورد نظر را مشاهده کرده و دستورالعملهای لازم را جهت رفع اشکال را پیدا کنند. سپس در صورتیکه برای تعمیر دستگاه خود آمادگی داشتند، میتوانند قطعات و ابراز مورد نیاز را از اپل خریداری کنند.
پس از انجام پروسه تعمیر، کاربران میتوانند هر قطعه شکسته یا غیر ضروری را جهت بازیافت به اپل ارسال کنند. مشتریان حتی میتوانند از ابزار عیبیابی اپل برای کالیبره کردن بخشهای تعویضشده نیز استفاده کنند. اگر میخواهید که ویژگیهایی چون True Tone، Battery Health Reading و فیسآیدی پس از تعویض بهدرستی کار کنند، این یک اقدام ضروری است.
این اقدام اپل، شایسته تقدیر است. پس از سالها کشمکش و مجادله با تعمیرات خانگی و قانون حق تعمیر، سرانجام این شرکت تصمیم گرفته تا دستورالعملها، بخشهای رسمی و نرمافزارهای عیبیابی و تعمیر خود را با کاربران عادی خود به اشتراک بگذارد. با اینحال سوالات و ابهامات بسیاری نیز در ارتباط با این سرویس ایجاد شده که کایل وینز، مدیرعامل iFixit به توضیحاتی در اینباره پرداخته است:
در دسترس قرار دادن دفترچه راهنمای خدمات برای استفاده کاربران، دقیقا همان اقدامی است که اپل موظف به انجام آن میباشد. هیچکس نباید از اطلاعاتی مانند چگونگی تعویض یک باتری یا تعمیر یک نمایشگر شکسته، محروم بماند. دسترسی به اطلاعات خدمات برای محصولات، یک حق اساسی برای بشر است. ما به اپل برای ایجاد این تغییر افتخار میکنیم.
تا زمانی که شرایط قانونی تجزیه و تحلیل نشود و برنامه مورد آزمایش قرار نگیرد، نمیتوانیم از جزئیات بیشتر مطلع شویم. فعلاً نکته مهم این است که نرمافزار IPR نیازمند احیایِ بخشی است که اپل آن را میفروشد. نمیتوان نمایشگرهای دو آیفون مختلف را با یکدیگر عوض کرد و سپس آنها را با نرمافزار آن سرویس، کالیبره کرد. این یک مشکل برای بازیافتکنندگان، تعمیرکاران و هر شخص دیگری است که به برداشت قطعات برای انجام تعمیرات عادت دارد.
اپل پیشتاز صنعت الکترونیک است. آنها پیشگام محصولاتی چون باتریهای چسبدار و پیچهای اختصاصی بودند و اکنون اولین گامها را در مسیر بازگشت به محصولات بادوام و قابل تعمیر برمیدارند. iFixit باور دارد که دنیای فناوری پایدار و قابل تعمیر، امکانپذیر است و امیدواریم که اپل از این تعهد در جهت بهبود قابلیت تعمیر خود استفاده کند.
همانطور که کایل وینز توضیح داد، کاربران فقط میتوانند از نرمافزارهای تشخیصی اپل با قطعاتی که از طریق سرویس تعمیر در منزل خریداری کردهاند، استفاده نمایند. قطعات ذخیره یا برداشتشده هنوز قادر به کالیبرهسازی با یک گوشی جدید نیستند که این یک در نوع خود مشکل بزرگ قلمداد میشود.
مراکز تعمیراتی مستقل برای تعمیرات ارزان گوشی از تعداد زیادی قطعات ذخیرهشده استفاده میکنند. اما مالکان آیفون تمایل دارند تا جهت از دست ندادن قابلیتهایی مانند True Tone، به یک تکنسین مجاز تعمیرات اپل مراجعه کرده یا قطعات رسمی را برای تعمیر DIY خریداری کنند. هر دوی این گزینهها نسبت به استفاده از قطعات ذخیرهشده، هزینه بالاتری دارند و در حذف مشاغل کوچک از تجارت تعمیر آیفون نقش عمدهای دارند (اپل توضیخ نداده که ایا مشاغل کوچک میتوانند در برنامه “تعمیر شخصی” این شرکت کنند یا خیر)
هنوز مشخص نیست که اپل برای قطعات تعویضی چه هزینهای را دریافت خواهد کرد. اما iFixit دریافته که تکنسینهای IRP مجاز اپل در حال حاضر برای تعویض نمایشگر آیفون 12، رقم 270 دلار را پرداخت میکنند. با این حال بعید است این هزینه برای کاربران ارزانتر باشد. اپل هیچ انگیزهای برای فروش ارزان قطعات از خود نشان نداده، این در حالی است که رقابت در این فضا عملاً صفر است.
اگر اپل قطعات سریالیشده (استاندارد) که تلفنها و لپتاپها قادر هستند آنها را تحت عنوان “رسمی” تشخیص دهند را تایید کند، میتواند قطعات متفرقه را با محصولات خود کاملاً ناسازگار کند. این عمل باعث میشود تا اپل، کنترل کامل زمان و نحوه تعمیر محصولاتش را در اختیار بگیرد. همچنین اپل این امکان را خواهد داشت که با قطع عرضه قطعات برای تعویض، محصولات قدیمی خود را از بین ببرد که در نوع بسیار دلسردکننده است.
منبع: Reviewgeek