جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

موتور جستجوی گوگل به‌زودی واقعی بودن یا نبودن تصاویر نتایج جستجو را نیز نشان می‌دهد!

موتور جستجوی گوگل به‌زودی واقعی بودن یا نبودن تصاویر نتایج جستجو را نیز نشان می‌دهد!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از معرفی ابزار «About this image/ درباره این تصویر» به قابلیت Circle to Search، گوگل اکنون از قصد خود برای گسترش این ویژگی را به سایر پلت‌فرم‌های خود از جمله موتور جستجوی گوگل (Search) و یوتیوب خبر می‌دهد. این ویژگی با استفاده از یک روش احراز جدید به کاربران کمک می‌کند به آسانی تصاویر تولیدشده با استفاده از هوش مصنوعی (تصاویر غیرواقعی) را از تصاویر واقعی تشخیص دهند.

موتور جستجو گوگل اکنون واقعی بودن یا نبودن تصاویر نتایج جستجو را نیز نشان می‌دهد!
نمونه‌ای از عملکرد ابزار About this image در قابلیت Circle to Search

با توجه به توضیحات ارائه‌شده از سوی گوگل در یک پست وبلاگی، این کمپانی قصد دارد تصاویر ارائه‌شده در نتایج موتور جستجوی گوگل را برچسب‌گذاری کرده و از این طریق در رابطه با تصاویر دستکاری یا ویرایش‌شده با استفاده از هوش مصنوعی به کاربران اطلاع‌رسانی کند. به گفته گوگل این اطلاعات، مشابه با ابزار About this image در قابلیت Circle to Search که در حال حاضر تنها در اختیار کاربران دستگاه‌های گلکسی سامسونگ و پیکسل گوگل قرار دارد، در برگه «About this image» در تمامی پلت‌فرم‌های این کمپانی در دسترس کاربران قرار داده خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود این ویژگی به‌زودی به دستگاه‌های اندرویدی بیشتری راه یابد.

گوگل در ادامه توضیحات خود اشاره کرد که این ویژگی با استفاده از متا دیتا C2PA تصاویر بارگذاری‌شده در وب عملکرد خود را ارائه خواهد داد. C2PA مخفف عبارت Coalition for Content Provenance and Authenticity به معنای «ائتلاف برای منشاء و اصالت محتوا» بوده و استاندارد جدیدی است که گوگل در آن با ایفاء نقشی کلیدی، استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی را ترویج می‌کند. برای ترسیم یک چشم‌انداز واضح لازم است بگوییم که متا دیتا C2PA تمامی اطلاعات مربوط به منشاء تولید و تغییرات اعمال‌شده بر روی انواع فایل‌های رسانه‌ای مانند «تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی» را در بر داشته و از این طریق می‌تواند جزئیاتی مانند دستگاه یا نرم‌افزارهای مورداستفاده برای خلق یا ویرایش فایل‌های رسانه‌ای را آشکار سازد.

موتور جستجو گوگل اکنون واقعی بودن یا نبودن تصاویر نتایج جستجو را نیز نشان می‌دهد!

لازم به ذکر است استاندارد جدید C2PA با فناوری واترمارک SynthID گوگل که توسط بخش Google DeepMind توسعه یافته و قادر است محتواهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را شناسایی و علامت‌گذاری کند، همکاری تنگاتنگی دارد. همچنین C2PA یک فریم‌ورک گسترده و مجموعه‌ای از قوانین را برای نحوه استفاده از فناوری‌های تشخیص اصالت محتوا مانند SynthID را نیز ارائه می‌دهد.

در حالت کلی می‌توان گفت در حالیکه فناوری‌هایی نظیر SynthID بر روی تعبیه واترمارک‌های نامرئی برای تشخیص محتواهای هوش مصنوعی از محتواهای خلق‌شده توسط انسان‌ها، بر روی فایل‌ها تمرکز می‌کنند؛ C2PA به سازماندهی و مدیریت این نوع از فناوری‌ها پرداخته و به این ترتیب سیستم تشخیص قدرتمندتری را برای احراز واقعی بودن یا نبودن (خلق شدن توسط هوش مصنوعی) ایجاد می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد گوگل علاوه بر بهبود نتایج تصویری موتور جستجوی گوگل، قصد دارد C2PA را در سیستم‌های تبلیغاتی خود نیز ادغام کرده و C2PA را به سایر پلت‌فرم‌های خود از جمله یوتیوب نیز بیاورد.

موتور جستجو گوگل اکنون واقعی بودن یا نبودن تصاویر نتایج جستجو را نیز نشان می‌دهد!
نمونه‌ای از تصاویر دستکاری‌شده با استفاده از هوش مصنوعی گلکسی در گلکسی زد فولد 6

با این حال بی‌راه نیست اگر بگوییم که گوگل در هنگام گسترده‌سازی C2PA با برخی از چالش‌های ذیل نیز مواجه خواهد شد. به عنوان مثال در حال حاضر تنها درصد کمی از کمپانی‌ها و سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی از این استاندارد پشتیبانی کرده و تنها تعداد محدودی از دستگاه‌های هوشمند نیز از فناوری واترمارک استفاده می‌کنند. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که در حال حاضر کاربران قادرند متا دیتا فایل‌های رسانه‌ای را به آسانی حذف یا تغییر دهند! در نهایت با وجود این موانع، انتظار می‌رود مزایای حاصل‌شده از توسعه و گسترش این فناوری به سختی‌های متحمل‌شده در نتیجه مقابله با چالش‌های مذکور بیارزد!

منبع: Nextpit

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *