جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

پکن از پلت‌فرم محاسباتی قدرتمند هوش مصنوعی با نام شانگ جوانگ رونمایی کرد

پکن از پلت‌فرم محاسباتی قدرتمند هوش مصنوعی با نام شانگ جوانگ رونمایی کرد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پکن (پایتخت جمهوری خلق چین) از یک پلت فرم محاسباتی پیشرفته هوش مصنوعی تحت عنوان “پلت‌فرم محاسبات عمومی هوش مصنوعی پکن” یا پروژه “شانگ جوانگ” رونمایی کرد. این ابتکار در برهه زمانی حساس و پراهمیتی صورت گرفته است، چرا که در حال حاضر چین در میانه تنش‌های در حال تشدید جهانی (به ویژه با ایالات متحده آمریکا) بر سر نیمه‌هادی‌ها (نیم‌رسانا/یکی از اصلی‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده قطعات سخت‌افزاری گوشی‌های هوشمند، تبلت، رایانه و ..) قرار دارد.

پکن از پلت‌فرم محاسباتی قدرتمند هوش مصنوعی با نام شانگ جوانگ رونمایی کرد

پروژه شانگ جوانگ که توسط هلدینگ انرژی پکن (BEH) اداره می‌شود، با هدف رسیدگی به کمبود بحرانی قدرت محاسباتی (خصوصاً در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، کسب و کارهای کوچک و متوسط) در پکن آغاز شده است. با این حال، توسعه این پلت‌فرم محساباتی جدید تنها به عنوان یک پیشرفت فنی به شمار نمی‌آید، بلکه به عنوان یک گام استراتژیک در تلاش چین برای بدل شدن به یک رهبر قدرتمند در فناوری هوش مصنوعی تلقی می‌شود.

در حال حاضر پلت‌فرم محاسباتی BEH از توان چشمگیر 500 پتافلاپ برخوردار است. در حالیکه این میزان از توان در مقایسه با قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان (مستقر در ایالات متحده آمریکا) با حداکثر توان 1194 پتافلاپی، فاصله زیادی دارد اما BEH مدعی است که تلاش‌های چین به این میزان محدود نخواهد ماند و این هلدینگ قصد دارد تا با افزایش سه برابری این میزان در آینده نزدیک، توان این پلت‌فرم را به 1500 پتافلاپ برساند.

نمایی از آزمایشگاه ملی Oak Ridge در ایالات متحده آمریکا

هلدینگ BEH در افتتاح این پلت‌فرم با شرکت‌های صاحب‌نامی همچون “علی‌بابا کلود (Alibaba Cloud)” و استارت‌آپ “هوش مصنوعی ژیپو (Zhipu AI)” همکاری داشته است. هدف اصلی این همکاری‌ها، کشف و ارتقاء حوزه‌های مختلف مانند “انرژی سبز و توسعه اقتصاد دیجیتال” عنوان شده است. “پایداری به محیط زیست” یکی دیگر از جنبه‌های قابل‌توجه پروژه شانگ جوانگ است. به ادعای BEH، این هلدینگ قصد دارد تا با اهداف زیست محیطی جهانی هم‌سو شود و در نهایت انرژی این پلت‌فرم را به صورت کامل با انرژی سبز تامین کند.

این ابتکار بخشی از یک استراتژی گسترده اتخاذ شده توسط شهرداری پکن است. در اوایل سال جاری، دولت چین از ارائه برنامه‌هایی برای تجمیع منابع محاسباتی به منظور تقویت توسعه هوش مصنوعی خبر داد. در حال حاضر، شهر پکن میزبان یک سوم استارت‌آپ‌های اصلی هوش مصنوعی چین است و در تلاش است تا به سرعت جایگاه خود را به عنوان قطب نوآوری هوش مصنوعی تقویت نماید.

منبع: Gizmochina

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *