پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام، از تصمیم خود برای ارائه گزینههایی جهت غیرفعال کردن تبلیغات رسمی در کانالهای پیامرسان خود خبر داد.
پیشتر تلگرام در پایان ماه اکتبر (آبان) از پلتفرم تبلیغاتی خود رونمایی کرده بود. این تبلیغات قرار است بر روی کانالهای بزرگی نمایش پیدا کند که استفاده از آنها بالاترین درآمد را برای تلگرام داشته باشد. تلگرام وعده داده که این تبلیغات در فهرست چتها، پیامهای شخصی و گروهها جایی نخواهند داشت. ضمناً این پیامرسان متعهد شده که از اطلاعات شخصی برای نمایش تبلیغات استفاده نخواهد کرد.
بهگفته دوروف، بسیاری از کاربران درخواست کردهاند تا امکانی برای غیرفعال کردن کامل این تبلیغات ایجاد شود. از اینرو تلگرام در حال معرفی دو گزینه است که یکی از آنها قابلیت حذف کامل تبلیغات با پرداخت هزینهای (ظاهراً) ناچیز است.
دورف در اینباره میگوید:
ما از پیش در حال کار بر روی این ویژگی جدید هستیم و تا آخر ماه میلادی جاری از آن رونمایی خواهیم کرد. این قابلیت میتواند در قالب پرداخت برای یک حق اشتراک با هزینهای اندک باشد که با استفاده از آن، هر کاربری قادر خواهد بود تا به طور مستقیم با پشتیبانی از توسعه تلگرام، تبلیغات کانالهای تلگرام را غیرفعال کند.
بهعلاوه، سازندگان کانالها این اختیار را خواهند داشت تا تبلیغات رسمی را برای تمام کاربران خود غیرفعال کنند.
وی همچنین افزود:
برخی از سازندگان کانالها نیز مایلاند تا تبلیغات کانالهای خود را برای کاربران خود غیرفعال کنند. هماکنون در حال محاسبه و بررسی شرایط از منظر اقتصادی هستیم. بهزودی، تبلیغکنندگان میتوانند یک تبلیغ از نوع نامرئی را در کانالهای مورد نظر خود قرار دهند و برای هر عدم نمایش نیز هزینهای مشخص برنامهریزی شده که منجر به عدم وجود تبلیغات در این نوع کانالها میشود.
پیش از این در ماه گذشته میلادی (مهر)، دوروف اعلام کرده بود که بهزودی بلوکهایی با تبلیغات رسمی، در تلگرام ظاهر خواهند شد. او همچنین اشاره کرده بود که این تبلیغات به شکلی است که احتمالاً بسیاری از کاربران هرگز حضور آنرا حس نخواهند کرد. با اینحال دریافتیم که امروز یک پست تبلیغاتی جهت آزمایش، در کانال رسمی دوروف منتشر شده است.
تبلیغات تلگرام دقیقا مانند آنچه که توصیف شد، بهنظر میرسد؛ یک پست تبلیغاتی که از متن و یک گزینه در پایین تشکیل شده است و با کلیک بر روی آن، کاربر به وبسایت یا کانال تبلیغشده هدایت میشود. این پستها فاقد عکس هستند و تحت عنوان “حمایتشده” قابل رویت خواهند بود، همچنین بهوضوح نشان میدهد که هزینه آن توسط تبلیغکننده پرداخت شده است. در حال حاضر، پست تبلیغاتی رسمی در برخی از کانالهایی که بیش از 1000 عضو دارند، قرار گرفته است.
منبع: Gizchina