تحقیقات جدید نشان میدهد گیمرهایی که آزادانه میتوانند در دنیای بازی کاوش کرده و با آن تعامل داشته باشند، آرامش بیشتری دارند و سلامت روانی بهتری را تجربه میکنند. این یافتهها میتوانند راه را برای استفاده از بازیهای ویدیویی بهعنوان ابزاری درمانی برای مقابله با استرس و اضطراب باز کنند.
طی سالها، بازیهای ویدیویی موضوع تحقیقات گستردهای بودهاند که نتایج متنوعی از «بازی مضر است» تا «بازی مفید است» و دوباره بالعکس را ارائه کردهاند. با این حال، همانطور که نتایج تحقیقات در مورد بازیها متفاوت است، انواع مختلف بازیها نیز به سبکهای متفاوتی از بازی نیاز دارند.
محققان کالج امپریال لندن در انگلستان و دانشگاه گراتس در اتریش، فواید بازیهای جهانباز را بر سلامت روان بررسی کردهاند. این بازیها بهخاطر محیطهای وسیع و جزئیات غنیشان شناخته میشوند که گیمپلی آنها اغلب غیرخطی و آزادانه است.
محققان توضیح میدهند:
در این مطالعه، ما معتقدیم که بازیهای جهانباز با محیطهای گسترده و فرصتهای کاوش آزادانه ممکن است حس فرار از واقعیت و آرامش را ایجاد کنند. تحقیقات قبلی نشان دادهاند که بازیهای تفننی میتوانند استرس را بهطور قابلتوجهی کاهش داده و خلقوخو را بهبود بخشند. این نشاندهنده مزایای احتمالی برای بازیکنان بازیهای جهانباز است که اغلب تجربیاتی جذاب اما بدون فشار ارائه میدهند.
بازیهایی مانند Minecraft ،Elder Scrolls V: Skyrim ،Assassin’s Creed: Valhalla ،Elden Ring ،Ghost of Tsushima ،Red Dead Redemption 2 و Legend of Zelda: Tears of the Kingdom به بازیکنان آزادی عمل زیادی میدهند. این بازیها به بازیکنان اجازه میدهند محیط بازی را کشف کرده و با آن رابطه برقرار کنند، بعد از ظهر خود را صرف آموختن یک حرفه در بازی کنند یا مأموریتهای فرعی را انجام دهند و از خط اصلی داستان فاصله بگیرند. مهمتر اینکه، بازیکنان میتوانند این کارها را با سرعت دلخواه خود انجام دهند.
محققان توضیح میدهند:
سبک بازی خودمحور در بازیهای جهانباز باعث ایجاد ارتباط عمیقتر با دنیای بازی میشود و تمرکز اصلی روی کاوش است. در مقابل، بازیهای رقابتی مانند Fortnite بر اهداف تعیینشده و مسیرهای مشخص متمرکز هستند.
طبیعت رقابتی این بازیها هیجان و فوریت زیادی ایجاد میکند. اما بازیهای جهانباز اغلب تجربیات بازیکنمحور را به اهداف از پیش تعیینشده ترجیح میدهند. این امکان را به بازیکنان میدهند که اهداف خود را مطابق با سرعت و ترجیحاتشان تعیین کنند، خواه ساخت یک سکونتگاه جدید باشد، رام کردن موجودات وحشی، یا نقشهبرداری از مناطق ناشناخته.
محققان توضیح دادند:
«زندگی مناسب و متعادل یک ساختار چندبعدی است که شامل جنبههای عاطفی، روانی و اجتماعی میشود. تجربیات غوطهورکننده در بازیهای جهانباز میتوانند با برآوردن نیازهای اساسی روانشناختی، مانند خودمختاری، شایستگی و ارتباطات، به زیست روانشناختی بهتر کمک کنند، همانطور که در نظریه خودتعیینی توصیف شده است.
خودمختاری ارائهشده در بازیهای جهانباز به بازیکنان اجازه میدهد که انتخاب کنند و کنترل اقدامات درون بازی خود را به عهده داشته باشند که میتواند به افزایش احساس شایستگی و رضایت منجر شود.
محققان برای بررسی ارتباط بین بازیهای جهانباز و سلامت روان از رویکرد روشهای ترکیبی استفاده کردند که شامل تحلیل دادههای کمی و کیفی بود. دادههای کیفی، که از مصاحبههای عمیق با دانشجویان تحصیلات تکمیلی گیمر جمعآوری شد، نشان داد که بهاصطلاح «فرار شناختی» که بازیهای جهان باز ایجاد میکند، به بازیکنان کمک میکند بهطور موقت از استرسهای زندگی واقعی فاصله بگیرند و حال روحی و روانی بهتری پیدا کنند. تحلیل دادههای کمّی نشان داد که فرار شناختی اثر مثبت قابلتوجهی بر آرامش بازیکنان دارد که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر بهزیستی آنها گذاشته است.
محققان همچنین اعلام کردند:
این مطالعه نشان میدهد که بازیهای جهانباز فواید چشمگیری برای فرار شناختی دارند و بهطور قابلتوجهی آرامش و بهزیستی را در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهبود میبخشند. با ارائه محیطهای غوطهورکننده که امکان انحراف ذهنی، تسکین عاطفی و معنایابی را فراهم میکنند، این بازیها میتوانند بهعنوان ابزارهای ارزشمندی برای ارتقای سلامت روانشناختی و عاطفی عمل کنند.
محدودیت اصلی این مطالعه، که محققان به آن اذعان دارند، تکیه بر دادههای خودگزارشی است. با این حال، آنها خوشبینانه اشاره کردند که این محدودیت میتواند فرصتهایی را برای محققان آینده فراهم کند تا از اندازهگیریهای فیزیولوژیکی برای بررسی اثرات بازیهای جهانباز بر سلامت روان استفاده کنند.آنها همچنین تأکید کردند که این محدودیت از اهمیت یافتههای آنها یا معنای آنها کم نمیکند.
بازیهای جهانباز میتوانند بهعنوان ابزارهای درمانی برای مدیریت استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گیرند، و روشی مقرونبهصرفه و در دسترس برای بهبود سلامت روان ارائه دهند. توسعهدهندگان باید ویژگیهایی را در نظر بگیرند که آرامش و فرار شناختی را تقویت کنند تا بهزیستی بازیکنان افزایش یابد. یافتهای که نشان میدهد بازیهای جهانباز ممکن است از طریق تقویت فرار و آرامش به بهبود بهزیستی افراد کمک کنند، با توجه به شواهد فزایندهای که نشان میدهند اشکال دیگر سرگرمی، مانند رسانههای اجتماعی سنتی، به اضطراب و افسردگی نوجوانان دامن میزنند، بسیار مهم است. ما از تحقیقات آینده دعوت میکنیم تا بر اساس یافتههای این مطالعه پیش بروند و نقش بازیهای جهانباز را در زندگی مردم بیشتر بررسی کنند.
این مطالعه در مجله Journal of Medical Internet Research منتشر شده است.
منبع: Newatlas