جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چگونه انسان ها یک موسیقی را شناسایی و ادامه‌ی آن را پیش‌بینی می‌کنند؟

چگونه انسان ها یک موسیقی را شناسایی و ادامه‌ی آن را پیش‌بینی می‌کنند؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

محققان دانشگاه آرهوس و دانشگاه آکسفورد برای کشف چگونگی واکنش مغز ما به موسیقی و تشخیص آن با یکدیگر همکاری کرده‌اند. مطالعه آنها نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای پیچیده در مغز می‌شود، کشفی که به‌طور بالقوه می‌تواند در آینده برای کمک به غربالگری زوال عقل مورد استفاده قرار گیرد.

آیا تاکنون تنها با شنیدن یک قطعه کوتاه از آهنگ یا چند نُت از کورس آهنگ، آن را تشخیص داده‌اید؟ تحقیقات اخیر از مرکز موسیقی در مغز در دانشگاه آرهوس و مرکز یودایمونیا و شکوفایی انسانی در دانشگاه آکسفورد نشان داده‌اند که مغز ما چگونه توالی‌ نُت‌های موسیقی را پردازش و پیش‌بینی می‌کند.

وقتی رادیو را روشن می‌کنیم و آهنگ محبوب‌مان شروع به پخش می‌کند، مغز ما در یک الگوی پیچیده واکنش نشان می‌دهد، در طول این واکنش، نواحی مربوط به پردازش صدا، احساسات و حافظه فعال می‌شوند. در یک حلقه فرآیندی، قشر شنوایی ابتدا به صداها پاسخ داده و اطلاعات را به سایر نواحی مغز مانند هیپوکامپ که در حافظه نقش دارد و نیز شکنج کمربندی (یک برآمدگی در عمق مغز در بالای جسم پینه‌ای که جزئی از دستگاه لیمبیک است) که کمک‌کننده به پردازش احساسی است، ارسال می‌کند. این فرایند به ما کمک کرده که آهنگ‌ها را سریع تشخیص دهیم و پیش‌بینی کنیم که بعد از آن چه چیزی می‌آید، همین امر باعث می‌شود شنیدن موسیقی به تجربه‌ای لذت‌بخش و آشنا تبدیل شود.

پیامدهای گسترده برای مطالعات شناختی

دانستن اینکه مغز ما چگونه به موسیقی واکنش نشان می‌دهد می‌تواند نقش محوری در درک عملکردهای شناختی ما ایفا کند. یکی از پژوهشگران برجسته حاضر در این مطالعه، استادیار لئوناردو بونتی از مرکز موسیقی در مغز دانشگاه آرهوس توضیح می‌دهد:

“پژوهش ما بینش‌های دقیقی درباره توانایی مغز در پردازش و پیش‌بینی موسیقی فراهم کرده و به درک گسترده‌تر ما از عملکردهای شناختی کمک می‌کند. این می‌تواند در مطالعات مربوط به سلامت مغز تفاوت بزرگی ایجاد کند، زیرا مسیرهای بالقوه‌ی جدیدی برای بررسی چگونگی تأثیر پیری و بیماری‌هایی مانند زوال عقل بر پردازش شناختی در طول زمان ارائه می‌دهد.”

در واقع، درک اینکه مغز ما چگونه با آهنگ‌هایی خاص همراهی می‌کند یا به یک موسیقی کلاسیک کودکی واکنش نشان می‌دهد، ممکن است به پژوهشگران در شناسایی زوال عقل در آینده کمک کند.

“در بلندمدت، این یافته‌ها می‌توانند توسعه ابزارهای غربالگری برای شناسایی خطر فردی توسعه زوال عقل را تنها با استفاده از فعالیت مغزی افراد در حین گوش دادن و شناخت موسیقی را ممکن سازند.”

در این مطالعه، پژوهشگران امواج مغزی ۸۳ نفر را در حالیکه به موسیقی گوش می‌دادند، اندازه‌گیری کردند و قرار است این نتایج را با مطالعات بیشتری پیگیری کنند. لئوناردو بونتی می‌گوید:

“مطالعات آینده می‌توانند بررسی کنند که چگونه این مکانیزم‌های مغزی با افزایش سن یا در افراد با اختلالات شناختی تغییر می‌کنند. درک این فرآیندها به‌طور دقیق‌تر می‌تواند به توسعه مداخلات جدید برای بهبود عملکرد شناختی و کیفیت زندگی برای افراد با شرایط عصبی منجر شود.”

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *