جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مقاومت در برابر دیابت؛ اهمیت و تاثیر ورزش شبانگاهی!

مقاومت در برابر دیابت؛ اهمیت و تاثیر ورزش شبانگاهی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

فعالیت بدنی در شب کنترل گلوکز را در افراد دارای اضافه‌ وزن بهبود می‌بخشد. این موضوع نشان می‌دهد که زمان‌بندی ورزش ممکن است برای بهبود نتایج سلامتی حیاتی باشد.

این نتایج توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه گرانادا (UGR) به دست آمده است و می‌تواند کاربردهای عملی متعددی داشته باشد، به‌ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیماری مقاومت نسبت به انسولین یا دیابت نوع ۲ می‌باشند.

ما می‌دانیم که فعالیت بدنی تأثیر مثبتی بر تنظیم گلوکز دارد، اما آیا مهم است که در چه زمانی از روز این فعالیت را انجام دهیم؟ یک مطالعه جدید، توسط محققان آنتونیو کلاورو جیمنو و جاناتن رویز از گروه تربیت بدنی و ورزش دانشگاه گرانادا (دانشکده علوم ورزشی) و مؤسسه تحقیقات دانشگاهی ورزش و سلامت (iMUDS) به دنبال پاسخ به این سؤال بوده است.

محققان توضیح می‌دهند که قبلاً مشخص نبود که آیا فعال‌تر بودن در زمان خاصی از روز (صبح، بعدازظهر، یا شب) می‌تواند فواید قلبی و متابولیک فعالیت‌های بدنی را به حداکثر برساند یا خیر. آنها بیان می‌کنند:

به‌نظر می‌رسد “انتخاب زمان ایده‌آل روز یک استراتژی نوظهور برای افزایش فواید فعالیت بدنی بر متابولیسم گلوکز باشد، به ویژه برای کسانی که مقاومت به انسولین دارند یا در معرض خطر دیابت نوع ۲ هستند.”

نتایج این مطالعه نشان می دهد که انجام اکثر فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در شب، یعنی بین ساعت 6 عصر تا نیمه شب، تأثیر مثبتی بر تنظیم گلوکز در مردان و زنان مبتلا به اضافه وزن یا چاقی دارد. مزایای فعالیت بدنی در افرادی که دارای نوعی از اختلال متابولیسم گلوکز هستند، مانند سطوح بالای گلوکز، هموگلوبین گلیکه و/یا شاخص مقاومت انسولین ناشتا، بیشتر است. همچنین نتایج برای هر دو گروه مردان و زنان مشابه بود.

186 بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق (50٪ از آن‌ها زنان) با میانگین سنی 47 سال در این مطالعه شرکت کردند. این شرکت‌کنندگان برای چهارده روز یک شتاب‌سنج و یک مانیتور گلوکز پوستی، برای اندازه‌گیری فعالیت بدنی و سطح گلوکز، را در تمام ۲۴ ساعت روز استفاده کردند. اگر در طول روز هیچ فعالیت بدنی برای آن‌ها ثبت نشده بود به عنوان “غیرفعال” دسته‌بندی می‌شدند ؛ اگر بیش از ۵۰٪ دقایق فعالیت بدنی آن روز بین ساعت ۶:۰۰-۱۲:۰۰، ۱۲:۰۰-۱۸:۰۰ یا ۱۸:۰۰-۰۰:۰۰ ثبت شده بود با عنوان‌های “صبح”، “عصر” یا “شب” شناخته می‌شدند؛ و اگر هیچ یک از این دوره‌های زمانی تعریف شده شامل بیش از ۵۰٪ فعالیت بدنی آن روز نمی‌شد این افراد تحت گروه “ترکیبی” دسته‌بندی می‌شدند.

این نتایج ممکن است به ویژه برای افراد در خطر ابتلا به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2، تأثیرات عملی مختلفی را داشته باشد. همچنین اهمیت در نظر گرفتن زمان روز را هنگام تجویز فعالیت بدنی را برجسته می‌کند. این اطلاعات ممکن است در بهبود کارآمدی مداخلات ورزشی از سوی پزشک حائز اهمیت باشد.

منابع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *