جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ساخت ربات هوش‌مصنوعی جدید برای جایگزینی سگ‌های راهنمای نابینایان!

ساخت ربات هوش‌مصنوعی جدید برای جایگزینی سگ‌های راهنمای نابینایان!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در چین، نسبت سگ‌های راهنما به افراد نابینا تقریبا یک سگ برای هر 40,000 نفر است. پژوهشگران در حال توسعه یک سگ رباتیک شش‌پا مجهز به هوش مصنوعی به نام Daystar Bot GS هستند تا این نیاز را برطرف کرده و کاربران را به‌طور ایمن به مقصدهایشان هدایت کنند.

در بیانیه مطبوعاتی این پروژه آمده است:

طبق آمار انجمن نابینایان چین، با وجود بیش از 17 میلیون نابینا در این کشور، تنها حدود 400 سگ راهنما به صورت فعال در حال کمک به این افراد هستند. این ربات که توسط پروفسور فنگ گائو و تیمش از دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه جیائو تونگ شانگهای برای پر کردن این نیاز طراحی شده اکنون در حال گذراندن مراحل آزمایشی است.

این ربات راهنما دیگر نیاز به آموزش پرهزینه و تأمین دائمی غذا برای سگ‌ها را ندارد، فقط باتری آن باید به طور منظم شارژ شود. همچنین به جای چهار پا، در آن از شش پا استفاده شده است که طبق ادعای لنوو، Daystar Bot GS، “پایداری و مانورپذیری بی‌نظیری” دارد. این ربات دارای مجموعه‌ای از سنسورها از جمله دوربین‌های عمق و رادار است که به الگوریتم‌های یادگیری ماشین مجهز شده‌اند تا بتواند به راحتی حرکت کند.

در چین، نسبت سگ‌های راهنما به افراد نابینا تقریبا یک سگ برای هر 40,000 نفر است. پژوهشگران در حال توسعه یک ربات سگ شش‌پا با قابلیت هوش مصنوعی هستند تا این نیاز را برطرف کرده و کاربران را به‌طور ایمن به مقصدهایشان هدایت کنند.

این ربات می‌تواند نقشه‌های سه‌بعدی از محیط را ایجاد، موقعیت خود را در مکان مجازی تعیین، به طور خودکار در خیابان‌های شلوغ حرکت کرده، مسیر مورد نظر را برنامه‌ریزی، به‌طور پویا از موانع جلوگیری کند و حتی چراغ‌های تقاطع‌های عابر پیاده را تشخیص دهد. به دلیل استفاده از “مدل‌های یادگیری‌عمیقِ شناسایی گفتار سراسری” این ربات قادر به دریافت دستورات صوتی از کاربر است، اما همچنین به حالت‌های تعامل لمسی و بازخورد نیرو نیز مجهز شده است. این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد با کشیدن دسته تلسکوپی نصب شده بر روی پشت ربات، سرعت را کاهش داده یا با فشار دادن آن، سرعت را افزایش دهد.

حداکثر سرعت این ربات 3 متر بر ثانیه گزارش شده است، اما محدوده عادی حرکت آن بین 0.6 و 0.8 متر بر ثانیه است. اگرچه این ربات می‌تواند بدون نیاز به اتصال به اینترنت نیز عمل کند، اما اتصال به اینترنت امکان استفاده گسترده‌تر در محیط خانه را فراهم کرده و در مواقع اضطراری نیز می‌تواند به نابینایان کمک کند تا به مکان‌های بیشتری دسترسی داشته باشند.

تیم مهندسی گائو در حال آزمایش میدانی این ربات راهنماست و با شرکت Suochen Robot Co به‌منظور تجاری‌سازی همکاری می‌کند. هنوز مشخص نیست که این ربات‌ها چه زمانی وارد خط تولید خواهند شد، اما قیمت هر ربات احتمالاً چندنا مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *