جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

جایگاه هفدهم

قصه‌های بلند؛ چشم‌اندازهای خیالی از آسمان‌خراش‌های آینده!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

برندگان مسابقه آسمان خراش eVolo 2024 مشخص شدند. با ارائه 17 طرح فوق‌العاده بلند که از غیرمحتمل تا غیرممکن متغیر هستند، این مسابقه نگاهی جذاب به ایده‌های معماری بدون محدودیت‌های عملی ارائه می‌دهد.

همانند سال گذشته، هیچ تم رسمی برای مسابقه آسمان‌خراش eVolo 2024 وجود ندارد، هرچند موضوعات تغییرات اقلیمی و جنگ به شدت مطرح هستند.

هیئت داوران از میان 206 پروژه دریافت‌شده، 3 برنده و 14 اثر قابل احترام را انتخاب کرد، مجله eVolo توضیح می‌دهد:

“این جایزه سالانه که در سال 2006 تأسیس شد، ایده‌های خیالگرایانه‌ای را که با استفاده نوآورانه از فناوری، مواد، برنامه‌ها، زیبایی‌شناسی و سازمان‌های فضایی، نحوه فهم ما از معماری عمودی و رابطه آن با محیط طبیعی و ساخته‌شده را به چالش می‌کشند، به رسمیت می‌شناسد.”

ما سه برنده زیر را انتخاب کرده‌ایم، اما حتماً به 14 رقابت‌کننده دیگر در گالری نگاهی بیندازید، که یک آسمان‌خراش یخچالی برای هیمالیا و مجموعه‌ای از برج‌ها که از ژاپن در برابر سونامی‌ها و دیگر بلایا محافظت می‌کنند را شامل می‌شوند.

قصه‌های بلند: چشم‌اندازهای خیالی از آسمان‌خراش‌های آینده!

جایگاه اول: کشت مخلوط شهری

برنده مسابقه آسمان‌خراش eVolo امسال پروژه “کشت مخلوط شهری” از چین است که توسط پنگهائو ژائو، هانیو سان، سینوو جیا، جینگشوان لی، سونگپینگ جینگ، یوبو گائو، یوجی زنگ و آن جیانگ طراحی شده است.

پروژه “کشت مخلوط شهری” (چیزی که طراحان آن می‌گویند)، جدایی رو‌به‌رشد بین مناطق شهری و کشاورزی می‌پردازد. ایده این است که مجموعه‌ای از آسمان‌خراش‌ها ایجاد شود که با الهام از تکنیک‌های کشت مخلوط برای به حداکثر رساندن فضا، انرژی نوری و منابع در شهر طراحی شده‌اند. این برج‌ها شامل گلخانه‌هایی برای کشت غذا، همراه با مناطق مسکونی و سیستم‌های حمل و نقل عمومی عالی خواهند بود.

قصه‌های بلند: چشم‌اندازهای خیالی از آسمان‌خراش‌های آینده!

جایگاه دوم: کنسرتوی جریانی

جایگاه دوم به “کنسرتوی جریانی” توسط جیانوی ژو، هاویو لیو، یی لیو و یانچو لیانگ تعلق گرفت.

این پیشنهاد به چالش‌های محیطی و پتانسیل سیلاب‌های رودخانه زرد چین همچون فرسایش خاک در بالادست و مسائل دیگر می‌پردازد. این طرح که بیشتر شبیه به “زمین‌خراش” است تا یک آسمان‌خراش معمولی، مسیر پیچ‌در‌پیچ رودخانه را دنبال می‌کند و پس از سه دوره 50 ساله تمرکز بر بازسازی محیط زیست، با طبیعت اطراف ترکیب می‌شود و مانعی در برابر طوفان‌های شنی و جلوگیری از سیلاب ایجاد می‌کند.

قصه‌های بلند: چشم‌اندازهای خیالی از آسمان‌خراش‌های آینده!

جایگاه سوم: آسمان‌خراش ریه‌های اقیانوس

جایگاه سوم به “آسمان‌خراش ریه‌های اقیانوس” تعلق گرفت که توسط تیمی بزرگ از مصر طراحی شده است؛ محمد نعمان کوتری، عبدالرحمن محمود بدوی، توکا حسن تامان، عمرو خالد محمود عبدالستار، هند محمود حسن رشاد، منه تالا محمود فؤاد، محمد محفوظ عبدالعزیز عبدالودود، نجوی خالد محمد محمد، نورهان محمد عبدالحمید عبدالمنعم و عمر احمد صلاح محمد.

این طرح از خود سوال می‌کند که چه چیزی می‌تواند با ارتفاع 1000 متر (3280 فوت) بلندترین آسمان‌خراش جهان باشد. با این حال، به جای اینکه به آسمان بلند شود، بر روی آب شناور می‌شود و به زیر امواج فرو می‌رود. کل ساختار آن با مجموعه‌ای از فیلترهای ویژه پوشیده شده است که اقیانوس‌های جهان را از CO2 و دیگر آلاینده‌ها پاک می‌کند.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *