جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

چه چیزی از فضانوردان در برابر تشعشعات مضر در سطح مریخ محافظت خواهد کرد؟

چه چیزی از فضانوردان در برابر تشعشعات مضر در سطح مریخ محافظت خواهد کرد؟

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یافته‌های جدید چندین ماده از جمله پلاستیک‌های خاص، لاستیک، الیاف مصنوعی و خاک مریخ را به‌عنوان سپر تشعشعی موثر برای فضانوردان در مریخ معرفی می‌کند. این نتایج راه را برای ماموریت‌های انسانی ایمن‌تر و طولانی‌مدت هموار کرده و از تلاش‌های آینده، مانند پروژه Mars 2117، پشتیبانی خواهد کرد.

تحقیقات جدید می‌تواند به طراحی زیستگاه‌ها و لباس‌های فضایی حفاظتی کمک کرده و احتمال موفقیت ماموریت‌های طولانی‌مدت بر روی مریخ را بیشتر کند.

حفاظت در برابر تشعشع مریخ

دانشمندان مواد خاصی از جمله پلاستیک‌های خاص، لاستیک و الیاف مصنوعی و همچنین خاک مریخ (رگولیت) را شناسایی کرده‌اند که با مسدود کردن تشعشعات مضر فضایی در مریخ به‌طور موثری از فضانوردان محافظت می‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند به طراحی زیستگاه‌ها و لباس‌های فضایی حفاظتی کمک کرده و مأموریت‌های طولانی‌مدت مریخ را امکان‌پذیرتر کند. از آنجایی که مریخ فاقد جو غلیظ و یک میدان مغناطیسی همچون زمین است، فضانوردانی که در حال کاوش در این سیاره هستند در معرض سطوح خطرناک تشعشع قرار خواهند گرفت.

دیمیترا آتری، رهبر گروه تحقیقاتی مریخ در مرکز اخترفیزیک و علوم فضایی NYU در ابوظبی و دیونیسیوس گاکیس، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه پاتراس در یونان، یافته‌های جدید خود را در مورد اثربخشی مواد مقاوم در برابر تشعشع برای محافظت از فضانوردان در مریخ گزارش کرده‌اند که دبه‌تازگی ر مجله The European Physical Journal Plus منتشر شده است.

شبیه‌سازی و کارایی مواد

محققان با استفاده از مدل‌سازی رایانه‌ای برای شبیه‌سازی شرایط تشعشع در مریخ، مواد مختلف استاندارد و جدید را آزمایش کردند تا ببینند کدامیک از آن‌ها به بهترین صورت در برابر تشعشعات کیهانی از فضانوردان محافظت خواهد کرد. نتایج نشان داد که مواد ترکیبی مانند پلاستیک، لاستیک و الیاف مصنوعی همگی عملکرد خوبی دارند، خاک مریخ (رگولیت) نیز تا حدودی موثر بود و می‌توانست به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی استفاده شود. علاوه بر این، آنها نشان دادند که آلومینیوم نیز می‌تواند در ترکیب با سایر مواد با عدد اتمی کم مفید باشد. این مطالعه همچنین از داده‌های واقعی مریخ از مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا برای تایید این یافته‌ها استفاده کرده است.

پیامدها برای ماموریت‌های آینده‌ مریخ

آتری گفت:

این پیشرفت، ایمنی فضانوردان را افزایش داده و ماموریت‌های طولانی مدت مریخ را به یک امر واقعی‌تر تبدیل می‌کند. این پروژه از آینده اکتشافات فضایی انسانی و استقرار بالقوه پایگاه‌های انسانی در مریخ، از جمله پروژه Mars 2117 امارات متحده عربی و هدف آن برای ایجاد یک شهر در مریخ تا سال 2117 پشتیبانی می‌کند.

گاکیس افزود:

چندین ماده به‌طور خاص در یک محیط شبیه‌سازی شده مریخ آزمایش شدند که نتایجِ ما را مستقیماً برای مأموریت‌های آتی و بهینه‌سازی ترکیب مواد پیشرفته با منابع طبیعی موجود در مریخ قابل استفاده کرد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *