جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

همه چیز برای حرک آماده است؛ از بسته‌بندی بارها تا ازمایشات علمی مورد نیاز!

همه چیز برای حرک آماده است؛ از بسته‌بندی بارها تا ازمایشات علمی مورد نیاز!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک سفینه باربری به زودی از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) عزیمت کرده و سفر آن به صورت زنده توسط ناسا پخش خواهد شد. در همین حال، خدمه به پژوهش‌های زیستی و روش نگهداری از تجهیزات پرداخته و برای پیاده‌روی‌های فضایی و مأموریت‌های آینده آماده می‌شوند.

یک سفینه باربری ایالات متحده برای عزیمت در روز جمعه 12 ژانویه (۲۲ تیر)، از ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از یک مأموریت پنج و نیم ماهه تجهیز مجدد برای پرواز آماده شده است. در این مدت، نه نفر از خدمه در ایستگاه‌های فضایی شامل اعضای ماموریت‌های اکسپدیشن ۷۱ (Expedition 71) و استارلاینر (Starliner) به مطالعه زیست‌شناسی فضایی و چاپ سه‌بعدی پرداخته و همچنین دو لباس فضایی را سرویس کردند.

سفینه تدارکاتی Cygnus شرکت نورثروپ گرومن در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت ایران (ساعت 7 صبح به وقت شرقی ایالات متحده) در روز جمعه، اقامت خود در ایستگاه مداری را پایان خواهد داد. ربات‌های کنترل‌کننده‌ با استفاده از بازوی رباتیک Canadarm2، سفینه‌ی Cygnus را از ماژول یونیتی (Unity) جدا کرده و سپس آن را در مدار آزاد می‌کنند تا بر فراز اقیانوس آرام جنوبی وارد جو زمین شود.

پوشش زنده و فعالیت‌های خدمه

پوشش زنده از عزیمت Cygnus از ساعت ۱۳:۳۰ روز جمعه بر روی سرویس استریمینگ +NASA از طریق وب یا اپلیکیشن ناسا آغاز خواهد شد. همچنین شما می‌توانید تصاویر این پرواز را به صورت زنده از تلویزیون ناسا، یوتیوب و یا وبسایت این سازمان مشاهده کنید. برای اطلاع از نحوه‌ی مشاهده تلوزیون ناسا به این سایت مراجه کنید.

مهندسان پرواز ناسا، تریسی سی. دایسون و متیو دومینیک، روز پنجشنبه فضاپیمای Cygnus را با زباله‌ها و تجهیزات غیرکاربردی پر کردند و پس از آن، این دو نفر از آن خارج شدند، دریچه را بستند و فضاپیما را برای کاهش فشار و جداسازی در اوایل روز جمعه آماده کردند. Cygnus در 12 بهمن‌ماه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید و با بیش از 8,200 پوند تجهیزات، پشتیبانی لازم برای آزمایش‌های علمی و تدارکات را فراهم کرد.

همه چیز برای حرک آماده است: از بسته‌بندی بارها تا ازمایشات علمی مورد نیاز.

تحقیقات زیست‌شناسی فضایی در حال انجام

پژوهش‌های پیشرفته زیست‌شناسی نیز در روز پنج‌شنبه در آزمایشگاه مداری در حال انجام بود و دو فضانورد بررسی می‌کردند که چگونه زندگی در فضا بر بدن و ذهن انسان تأثیر می‌گذارد. مهندس پرواز ناسا، مایک بارت، روز خود را با گرفتن نمونه‌های خون آغاز و آن‌ها را در فریزر علمی برای تحلیل‌های آینده نگهداری کرد. سپس او آزمون شناختی انجام داد که تغییرات ساختار و عملکرد مغز ناشی از حضور در فضا را اندازه‌گیری می‌کرد. سونی ویلیامز، فضانورد ناسا و خلبان استارلاینر بویینگ، برای شناسایی نمونه‌های میکروبی جمع‌آوری شده از سیستم‌های آب ایستگاه، دی‌ان‌ای مورد نیاز را استخراج کرد. نتایج این آزمایش در زمینه‌ی زیست‌فناوری ژنتیکی می‌تواند راه‌های بهتری برای حفظ سلامتی خدمه و تمیزی سیستم‌های سفینه فضایی در مأموریت‌های آینده فراهم کند.

بارت همچنین به فرمانده استارلاینر ناسا، بوچ ویلمور، کمک کرد که تمام روز را مشغول سرویس کردن یک جفت لباس فضایی در قفل هوای کوئست بود. این دو نفر حلقه‌های خنک‌کننده لباس‌ها را تمیز کردند و سیستم‌های ارتباطی را بررسی کردند تا برای یک پیاده‌روی فضایی که در 8 مرداد ماه برنامه‌ریزی شده است، آماده شوند.

وظایف مهندسی و نگهداری

مهندس پرواز ناسا، ژانت اپس، صبح پنج‌شنبه در ماژول آزمایشگاهی Kibo کار می‌کرد تا بطری‌های دی‌اکسید کربن را که به قفسه‌های محموله داخل Kibo می‌رسید، جایگزین کند. در بعد از ظهر، اپس به ماژول Tranquility رفت تا قطعات دستگاه حفظ علائم حیاتی را جایگزین کرده و تجهیزات لوله‌کشی مداری را سرویس کند.

مهندس پرواز نیکولای چاب از بخش روسکوسموس ایستگاه مداری، صبح را با مطالعه روش‌های احتمالی که خدمه آینده ممکن است سفینه‌های فضایی و ربات‌ها را در مأموریت‌های سیاره‌ای هدایت کنند، آغاز کرد. در بعد از ظهر، چاب چاپگر سه‌بعدی ماژول علمی Nauka را روشن کرد و آزمایش‌های تولید سخت‌افزار فضایی را ادامه داد. مهندس پرواز الکساندر گربنکین تمام روز خود را به کار بر روی لوله‌کشی مداری اختصاص داد در حالی که فرمانده اولگ کونوونکو تجهیزات علمی را برای دسترسی به پنل‌های سرویس ماژول Zvezda (مخصوص نگهداری و تمیزکاری) از حالت پیکربندی خارج کرد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *