جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

انتشار جزییات اولین مرحله از مأموریت پولاریس دان اسپیس ایکس

انتشار جزییات اولین مرحله از مأموریت پولاریس دان اسپیس ایکس

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

به نظر می‌رسد اولین مأموریت راهپیمایی فضایی تجاری دوباره به برنامه‌ها بازگشته و البته پولاریس دان (Polaris Dawn) اعلام کرده است که این مأموریت زودتر از ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۴ (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) پرتاب نخواهد شد. فضاپیمای دراگون قرار است چهار نفر خدمه را از جو زمین خارج کند و تا ارتفاعی بالا رود که در بیش از ۵۰ سال اخیر هیچ مأموریتی به آن دست نیافته است!

پروازهای فضایی تجاری دیگر به انجام تعهدات فضایی دولت‌ها توسط شرکت‌های خصوصی محدود نمی‌شود. اگرچه امروزه اکثر مأموریت‌های خصوصی محموله و خدمه را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌برند، اما در آینده شاهد بازدیدهای خصوصی بیشتری از مدار خواهیم بود که هیچ ارتباطی با دولت‌های ملی ندارند.

در روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱، اولین ماموریت کاملا خصوصی تاریخ رقم خورد. در این ماموریت، یک موشک متعلق به بخش خصوصی، فضاپیمایی را که آن نیز در مالکیت و کنترل بخش خصوصی بود، به همراه فضانوردان غیر دولتی به فضا پرتاب کرد. این پرتاب از سکوی پرتاب شماره‌ی ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام گرفت. فضاپیمای مذکور کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس و موشک پرتابگر آن نیز فالکن ۹ بود که ماموریت Inspiration ۴ را به مدار زمین با ارتفاعی معادل ۳۵۷ مایل (۵۷۵ کیلومتر) رساند.

در آن پرواز، مسافران در داخل کپسول باقی ماندند، اما برای مأموریت بعدی پولاریس دان که توسط جارد آیزاکمن، بنیان‌گذار و مدیر عامل Shift4 از اسپیس‌ایکس اجاره شده، اهداف بلندپروازانه‌تری در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال، این مأموریت سعی خواهد کرد به ارتفاع مداری اولیه ۸۷۰ مایل (۱۴۰۰ کیلومتر) برسد که بالاتر از هر پرواز فضایی سرنشین‌دار از زمان مأموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بوده و همچنین بالاتر از مأموریت مداری سرنشین‌دار رکورددار جمینای ۱۱ در سال ۱۹۶۶ است.

یکی از خطرات این است که این مدار به اندازه‌ای بالاست که برای دستیابی به آن باید به کمربند داخلیِ «ون آلن» نفوذ کرد، کمربندی از ذرات رادیواکتیو که زمین را احاطه کرده‌است. این برای خدمه که شامل فرمانده ماموریت جارد ایساکمن، خلبان ماموریت اسکات پوتیت، متخصص ماموریت سارا گیلیس و متخصص ماموریت و پزشک پرواز آنا منون می‌شود، اصلاً خبر خوبی نیست. با این حال، مدار اولیه آن‌ها بسیار بیضی‌شکل با کمترین ارتفاعی معادل 120 مایل (۱۹۰ کیلومتر) خواهد بود، بنابراین میزان قرارگیری آنها در معرض تشعشعات به حداقل خواهد رسید.

هدف از این عملیات، انجام ۳۸ آزمایش علمی برای بررسی تأثیرات پرواز فضایی و تابش فضایی بر سلامت انسان است. هنگامی که این آزمایش‌ها به پایان رسید، ارتفاع برای بقیه پنج روز در مدار به ۴۳۰ مایل (۷۰۰ کیلومتر) کاهش خواهد یافت.

در این مرحله، برای انجام اولین راهپیمایی فضایی خصوصی تلاش خواهد شد. کپسول دراگون نیز به‌طور ویژه‌ای برای کاهش فشار و باز شدن دریچه‌ی جلویی اصلاح شده است. دراگون حداقل دارای دو لباس‌ فضایی، نسخه‌ی ارتقاءیافته‌ی فعالیت خارج از فضا (EVA) از لباس استاندارد درون فضاپیمای (IVA) اسپیس‌ایکس است. این لباس‌ها طوری تغییر کرده‌اند تا بتوانند امکان تحرک بیشتری را فراهم کنند و دارای پارچه‌ها و مواد مدیریت حرارت جدیدی‌اند که از بخش میانی فالکن و قسمت انتهایی دراگون قرض گرفته شده‌اند، علاوه بر این، یک دوربین روی کلاه و یک نمایشگر هدآپ (HUD) جدید نیز همراه این لباس‌ها وجود دارد.

تاکنون جزئیات بیشتری درباره تاریخ پرتاب منتشر نشده است.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *