جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مریخ‌نورد ناسا اسرار زمین‌شناسی ناحیه "Bright Angel" را کشف می‌کند!

مریخ‌نورد ناسا اسرار زمین‌شناسی ناحیه “Bright Angel” را کشف می‌کند!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

هفته گذشته، مریخ‌نورد “استقامت (Perseverance) ناسا پس از زمانی طولانی سرانجام به “Bright Angel” رسید. این محل به دلیل رنگ روشن سنگ‌هایش که در تصاویر فضاپیماهای مدارگرد مریخ دیده می‌شوند، نامگذاری شده است. موقعیت این منطقه که در حاشیه کانال رودخانه باستانی نرتوا ولیس (Neretva Vallis) قرار دارد و ویژگی‌های سطحی خاص آن، این محل را به یک مکان مورد علاقه برای کاوش‌های علمی تیم مارس 2022 تبدیل کرده است.

مشاهدات اولیه و جمع‌آوری داده‌ها

پس از ثبت تصاویری شگفت‌انگیز از فاصله دور، استقامت به سمت سنگ‌ها حرکت کرد. تصاویر نزدیک‌تر که توسط دوربین‌های Mastcam-Z و داده‌های طیف‌سنج SuperCam استقامت نشان دادند که سطح سنگ‌های روشن دارای بافت‌های جالبی هستند و این تیم علمی فعالانه در حال تلاش برای درک آنهاست.

مریخ‌نورد ناسا اسرار زمین‌شناسی ناحیه "Bright Angel" را کشف می‌کند!

خراش و آنالیز اعماق

پس از چند روز پردازش تصاویر زیبا و هیجان‌انگیز، استقامت طبق برنامه‌ریزی یک خراش بر روی سنگ‌ها ایجاد کرد. به عنوان ادای احترامی به موقعیت “Bright Angel” در حاشیه کانال رودخانه باستانی نرتوا ولیس، این ناحیه خراش به افتخار یک سایت باستان‌شناسی در گراند کانیون در امتداد رودخانه کلرادو، “Walhalla Glades” نامگذاری شده است. اگر دقت کنید می‌توانید خراش را در تصویر بالا مشاهده کنید.

سرانجام ابزارهای علمی مخصوص آزمایش از نزدیک‌ به‌کار گرفته شدند تا ناحیه خراش را به‌طور دقیق بررسی کرده و داده‌های ژئوشیمیایی با وضوح بالا از این سنگ‌ها را ارائه دهند. در تصویر دوربین Hazard Avoidance (به معنای اجتناب از خطر)، ابزار PIXL در حالی که اسکن را انجام می‌دهد، به سمت ناحیه خراش روی سطح سنگ نشانه رفته و آن را بررسی می‌کند.

زمینه زمین‌شناسی و مطالعات آینده

این تیم علمی تمام وقت خود را به درک داده‌های جدید به‌دست‌آمده در “Bright Angel” اختصاص خواهد داد. آنها این داده‌ها را با سنگ‌های قبلی که مریخ‌نورد استقامت بررسی کرده مقایسه می‌کنند و تعیین خواهند کرد که آیا نمونه‌های این منطقه باید در مخزن نمونه‌های مریخ قرار گیرد یا خیر. (این مخزن نمونه برای پاسخ به این سوال است که آیا در گذشته حیات میکروبی در مریخ وجو داشته است یا خیر). توصیف سنگ‌های “Bright Angel”، ارتباط آنها با سنگ‌ها و رسوبات اطراف نرتوا ولیس و بررسی آنها در زمینه قسمت‌های حاشیه‌ای و  لبۀ دهانۀ برخوردی، می‌تواند فصلی هیجان‌انگیز از تاریخچه دهانه جیزرو (Jezero) باشد!

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *