جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

۹ فضانورد، ۱ سفینه‌ی استارلاینر و جاذبه صفر؛ زندگی در یک ایستگاه فضایی!

۹ فضانورد، ۱ سفینه‌ی استارلاینر و جاذبه صفر؛ زندگی در یک ایستگاه فضایی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

پس از رسیدن فضاپیمای استارلاینر، نه نفر خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول آماده‌سازی برای پیاده‌روی‌های فضایی، پژوهش‌های علمی و ارزیابی سیستم‌ها شدند. پیاده‌روی‌های فضایی و آزمایش‌هایی مانند کریستال پلاسما-۴ نشان‌دهنده برنامه‌ای پر از فعالیت‌های گوناگون برای نگهداری از سفینه و پژوهش‌های علمی است.

۹ فضانورد، ۱ سفینه‌ی استارلاینر و جاذبه صفر؛ زندگی در یک ایستگاه فضایی!

اکنون و پس از رسیدن دو خدمه جدید با فضاپیمای استارلاینر بوئینگ، یک گروه متشکل از ۹ فضانورد و کیهان‌نورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی می‌کنند. بوچ ویلمور و سونی ویلیامز (خدمه استارلاینر)، دو فضانورد باتجربه ناسا، پس از اتصال فضاپیما به درگاه جلویی ماژول هارمونی در ساعت ۱:۳۴ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا در روز پنجشنبه، به ایستگاه مداری وارد شدند. این دو نفر یک مأموریت یک هفته‌ای در ایستگاه مداری خواهند داشت تا سیستم‌های جدید فضاپیما را بررسی کرده و پژوهش‌هایی در حوزه میکروجاذبه‌ انجام دهند.

ویلمور و ویلیامز روز جمعه از خواب برخاستند و سپس اولین روز کامل خود را در ایستگاه با انتقال بار و تجهیزات اضطراری به داخل و خارج از استارلاینر آغاز کردند. خدمه استارلاینر در طول آخر هفته قابلیت‌ها و سیستم‌های وسیله نقلیه تازه متصل‌شده را بررسی خواهند کرد.

۹ فضانورد، ۱ سفینه‌ی استارلاینر و جاذبه صفر؛ زندگی در یک ایستگاه فضایی!

آماده‌سازی برای پیاده‌روی فضایی

سه پیاده‌روی فضایی در آزمایشگاه مداری در این ماه برنامه‌ریزی شده است. تریسی سی. دایسون، مهندس پرواز ناسا، روز جمعه با کمک همکاران مهندس پرواز مایک باررت و جینت اپس به بررسی فرآیندهای پیکربندی ابزارهای پیاده‌روی فضایی در داخل قفل هوایی کوئست پرداخت.

مدیران این مأموریت فضایی در ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۱ ژوئن (22 خرداد)، در ناسا تی‌وی درباره پیاده‌روی‌های فضایی پیش رو صحبت خواهند کرد. این برنامه را به صورت زنده در سرویس پخش ناسا+ از طریق وب یا اپلیکیشن ناسا می‌توانید مشاهده کنید. پوشش مأموریت همچنین به صورت زنده در تلویزیون ناسا، یوتیوب و وب‌سایت آژانس پخش خواهد شد.

آزمایش‌های علمی و نگهداری از سفینه

باررت همچنین به فضانوردان استارلاینر کمک کرد تا محموله جدید ایستگاه را باز کنند و سپس تجهیزات حمایت حیات را در ماژول‌های دستینی، ترانکویلیتی و هارمونی سرویس کرد. اپس بقیه روز خود را به پردازش نمونه‌های خون و بزاق برای تحقیق ایمنی‌سنجی اختصاص داد که بررسی می‌کند چگونه میکروجاذبه بر ایمنی سلولی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. متیو دومینیک، مهندس پرواز ناسا، به خدمه استارلاینر با تجهیزات اضطراری کمک کرد و سپس روز خود را در ماژول ترانکویلیتی با تعویض اجزای لوله‌کشی مداری (به لوله‌کشی داخل سفینه‌های فضایی گفته می‌شود، در گرانش صفر سیالات به‌طرز متفاوتی نسبت به زمین عمل می‌کنند برای همین این نوع لوله‌کشی‌ها با هم متفاوت‌اند) به پایان رساند.

۹ فضانورد، ۱ سفینه‌ی استارلاینر و جاذبه صفر؛ زندگی در یک ایستگاه فضایی!

اولگ کونوننکو، فرمانده ایستگاه از روسکاسموس، روز خود را با آشنایی با آزمایش فیزیک فضایی کریستال پلاسما-۴ که به بررسی مخلوط‌های گازی با دمای پایین می‌پردازد، آغاز کرد. سپس توانایی یک چاپگر سه‌بعدی برای تولید تجهیزات در فضا را آزمایش کرد. نیکولای چاب و الکساندر گربنکین، مهندسین پرواز، پس از صبحانه، به‌نوبت معده‌های یکدیگر را اسکن کردند تا مشاهده کنند که سیستم گوارشی چگونه به بی‌وزنی طولانی‌مدت تطبیق می‌یابد! سپس این دو نفر از هم جدا شده و بقیه روز جمعه خود را با بررسی تجهیزات حمایت حیات در بخش روسکاسموس ایستگاه فضایی گذراندند.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *