جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

دوقلوی شیطانی زهره یا برادر گمشده‌ی زمین؟ داستان جذاب Gliese 12 b!

دوقلوی شیطانی زهره یا برادر گمشده‌ی زمین؟ داستان جذاب Gliese 12 b!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اکتشافات اخیر در مورد یک سیاره زهره-مانند به نام Gliese 12 b، جستجوی ما برای سیارات دارای حیات را تقویت کرده و به ما اجازه می‌دهد تا درکی دقیق‌تر نسبت به “دوقلوهای شیطانیِ” زمین به‌دست آوریم.

مطالعه حیات در جهان دشوار است زیرا ما فقط یک نمونه از سیاره‌ای داریم که در آن حیات تأیید شده است؛ زمین! گفتن این‌که کدام یک از ویژگی‌های زمین برای ظهور حیات بر روی آن ضروری بوده و کدام بی‌اهمیت بسیار دشوار است. تا زمانی که یک “دوقلوی زمین” پیدا نکرده‌ایم که شرایط حیات بر روی آن نیز فراهم شده باشد، بهترین کاری که اخترشناسان می‌توانند انجام دهند، مطالعه‌ی “دوقلوهای شیطانی” است، سیاراتی که در شرایط اولیه مشابه زمین هستند اما پس از آن مسیر کاملا متفاوتی را پیش گرفتند و اکنون شرایط وجود حیات در آن‌ها فراهم نیست.

راهنمایی‌های منظومه شمسی و اکتشافات دوردست!

در منظومه شمسی، زهره و مریخ دو نمونه از “دوقلوهای شیطانی” فاقد حیات هستند. اما با داشتن فقط دو نمونه، نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که هر کدام از شروط حیات تا چه حد سختگیرانه و لازم هستند. از دهه ۹۰، بیش از ۵۵۰۰ سیاره در حال گردش به دور ستارگانی غیر از خورشید کشف شده‌اند. با این حال، بیشتر این سیارات صدها سال نوری دورتر از زمین هستند که مطالعه دقیق آنها را چالش‌برانگیز می‌کند.

نگاهی نزدیک‌تر به Gliese 12 b!

در این مطالعه، یک سیاره جدید به نام Gliese 12 b کشف و توصیف گردیده است. داده‌های لازم برای این اکتشاف نیز از تلسکوپ فضایی TESS ناسا، دوربین‌های MuSCAT2 و MuSCAT3 که توسط مرکز اخترزیست‌شناسی (ABC) در ژاپن و دانشگاه توکیو توسعه یافته‌اند و تلسکوپ سوبارو رصدخانه ملی نجوم ژاپن به‌دست آمده‌اند. Gliese 12 b در نزدیکی منظومه شمسی قرار دارد و فقط با فاصله‌ی ۴۰ سال نوری در جهت صورت فلکی حوت واقع شده است. این باعث می‌شود Gliese 12 b هدفی ایده‌آل برای مطالعه با تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا و تلسکوپ‌های آینده کلاس 30 متری باشد.

ویژگی‌ها و پتانسیل Gliese 12 b

تاکنون یک تیم بین‌المللی به رهبری دانشمندان مرکز اخترزیست‌شناسی در ژاپن، دانشگاه توکیو، رصدخانه ملی نجوم ژاپن و مؤسسه فناوری توکیو دریافته‌اند که Gliese 12 b در هر ۱۲.۸ روز زمینی یکبار به دور ستاره‌ی خود می‌چرخد. شعاع این سیاره تنها ۴٪ کوچکتر از شعاع زمین و جرم آن کمتر از ۳.۹ برابر جرم زمین است. میزان تشعشع بر روی سطح این سیاره از ستاره میزبانش 1.6 برابر زمین است، برای مقایسه، این مقدار برای سیاره زهره 1.9 برابر زمین است.

نتیجه‌گیری و تحقیقات آینده

براساس این داده‌ها، این تیم تحقیقاتی معتقداند که Gliese 12 b یک “دوقلوی شیطانی” است که بیشتر شبیه زهره است تا زمین. اما آنها نمی‌توانند این امکان را رد کنند که Gliese 12 b یک “دوقلوی زمین” باشد که آب به صورت مایع روی سطحش جریان دارد. مشاهدات بیشتر تعیین خواهد کرد که آیا Gliese 12 b یک “دوقلوی شیطانی” است یا یک “دوقلوی زمین”. در هر صورت، مطالعه Gliese 12 b به ما ایده بهتری از پیش‌نیازهای ظهور یک محیط حامی حیات روی یک سیاره خواهد داد.

منبع: Scitechdaily

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *