جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
ناسا سال آینده هواپیمای تمام‌برقی X-57 Maxwell را به پرواز در می‌آورد

ناسا سال آینده هواپیمای تمام‌برقی X-57 Maxwell را به پرواز در می‌آورد

اشتراک‌گذاری:

ناسا در حال نزدیک شدن به اولین پرواز آزمایشی هواپیمای تمام‌برقی و مجهز به باتری خود، یعنی X-57 Maxwell است. هواپیماهای سری X ناسا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محدودیت‌های فناوری هواپیماها، اعم از پروازهای مافوق‌صوت، هواپیماهای سازگار با محیط‌زیست و هواپیماهای تمام‌برقی را از بین ببرند.

X-57 Maxwell به طور خاص برای کمک به ناسا برای توسعه استانداردهای صدور گواهینامه برای هواپیماهای برقی طراحی شده است. این اولین هواپیمای سری X سرنشین‌دار ناسا در دو دهه گذشته است. از دیگر هواپیماهای سری X اخیر، می‌توان به هواپیمای بدون سرنشین X-49 و هواپیمای مافوق صوتِ “آرام” X-59‌ که به‌زودی اولین پرواز خود را انجام می‌دهد، اشاره کرد.

ناسا سال آینده هواپیمای تمام‌برقی X-57 Maxwell را به پرواز در می‌آورد

آزمایش‌های پروازی X-57 Maxwell با هدف کاهش وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی انجام شده است.

توسعه X-57 Maxwell پنج سال پیش، از زمانی آغاز شد که تیمی از مهندسان ناسا شروع به تبدیل هواپیمای Tecnam P2006T ایتالیایی به هواپیمای برقی (مجهز به باتری) کردند. این تیم به‌تازگی آزمایش زمینی ولتاژ بالا را در مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ در ادواردز کالیفرنیا آغاز کرده است. آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که اولین پرواز X-57 Maxwell در بهار سال 2022 انجام می‌شود.

بیل نلسون، مدیر ناسا در مصاحبه با The Verge، اظهار داشت که این هواپیما با هدف “کاهش وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی، آلودگی کمتر و منطقی نگه‌داشتن هزینه” در حال توسعه است.

ناسا سال آینده هواپیمای تمام‌برقی X-57 Maxwell را به پرواز در می‌آورد

آزمایشات ناسا، طراحی هواپیماهای تمام‌برقی اولیه را تقویت می‌کند

پس از اتمام کار، X-57 Maxwell، همانطور که در تصاویر مفهومی ناسا مشاهده می‌شود، دارای بالهای نازک‌تری نسبت به هواپیماهای معمولی خواهد بود. این به این دلیل است که پیکربندی آن شباهت اندکی به نوآوری به‌کاررفته توسط هواپیماهای عمودپرواز (eVTOL)، مانند تاکسی پرنده درحال‌توسعه Lilium دارد. هر بال این هواپیما، دارای شش موتور الکتریکی ملخی (با پروانه)، برای کمک به نیروی لیفت (برآ) و دو موتور بزرگتر در انتهای بالها برای حرکت روبه جلو (حالت کروز) است. هنگامی که از 12 موتور کوچکتر استفاده نمی‌شود، می‌توانند برای کاهش نیروی درگ (پسا) و بهبود برد هواپیما، جمع شوند. به گفته ناسا، برد X-57 تقریباً 160 کیلومتر و سرعت کروز آن تقریباً 276 کیلومتر در ساعت است، به این معنی که می‌تواند تقریباً 40 دقیقه در هر مرحله، پرواز کند.

در هر صورت، دلیل دیگر توسعه هواپیمای آزمایشی ناسا، برای تشخیص و همچنین رفع محدودیت‌های فعلی هواپیماهای مجهز به باتری است. اگرچه خودروهای برقی در مسیر جایگزینی کامل خودروهای موتور احتراق داخلی در دهه‌های آینده هستند، اما قدرت لازم برای بلند شدن هواپیما و همچنین وزن باتری‌های بزرگ مورد نیاز برای سفرهای هوایی در حال حاضر، به این معنی است که هواپیماهای برقی با جایگزینی هواپیماهای مسافربری سنتی فاصله زیادی دارند.

اکنون نیز بسیاری از شرکت‌ها، مانند شرکت Twelve، به توسعه باتری‌هایی که پتانسیل تامین نیروی مورد نیاز هواپیماهای موجود و به طبع آن امکان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشته باشند، روی آورده‌اند. با همه این اوصاف، ناسا در توسعه X-57 Maxwell، نیم نگاهی نیز به آینده هواپیماهای برقی داشته و هدف آن، بهبود فناوری‌های پشت‌صحنه هواپیماهای برقی و انتشار یافته‌های آن به صورت عمومی است تا شرکت‌ها و عموم مردم از آن بهره‌مند شوند. این آژانس، اعلام کرده است که سال آینده هواپیمای تمام برقی را قبل از ساخت نسخه هیبریدی آزمایش می‌کند تا کمی بیشتر از بخش طراحی خارج شده و قدم در واقعیت بگذارد و همچنین میزان انتشار کربن را کاهش دهد.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *