Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

مورفو: پهپاد مولتی روتور هیبریدی بال ثابت که می تواند از باد نیز به نفع خود استفاده کند

مورفو: پهپاد مولتی روتور هیبریدی بال ثابت که می تواند از باد نیز به نفع خود استفاده کند

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

به تازگی نوع جدیدی از پهپادها به نام مورفو (Morpho) ساخته شده است که بهترین قابلیت های پهپادهای مولتی روتور و بال ثابت را با هم ترکیب کرده تا به کاهش شدید مصرف انرژی، به خصوص در زمان وزش باد کمک کند. هنگام مبارزه با باد، هواپیماهای بدون سرنشین مولتی کوپتر و بال ثابت، برای ماندن در موقعیت خود مجبور به مصرف بسیار زیاد باتری می شوند. اما پهپاد عمودپرواز مورفو با تغییر شکل بال‌های خود برای کاهش مقاومت در برابر باد، این مشکل را حل کرده است. طراحی هوشمندانه بال این پهپاد می تواند باعث شود که حتی وزش باد نیز به نفع پهپاد عمل کند. برای آشنایی بیشتر با این پهپاد جدید با اروتک همراه باشید.

مورفو توسط شرکت سوئیسی الیتور (Elythor) ساخته شده و در حال حاضر در فرم نمونه اولیه کاربردی است. این شرکت یک اسپین آف از موسسه تحقیقاتی EPFL‌ است. این پهپاد دارای چهار بال، چهار بازوی پروانه ای به سبک کوادکوپتر و بدنه گلوله ای شکل آیرودینامیکی است. مستقل از بدنه اصلی، هر بال دارای یک نقطه محوری است.

مورفو برای حفظ موقعیت عمودی خود بر روی زمین، به صورت عمودی با بال های متمایل به پایین (مثل یک سه پایه یا چهارپایه) می نشیند. سپس مانند یک کوادکوپتر به صورت عمودی بلند می شود در حالی که زاویه هر بال نیز بر اساس بازخورد سنسورهای داخل پهپاد تنظیم شده تا کمترین میزان مقاومت ممکن را در برابر باد روبه‌رو ایجاد کند. این پهپاد از بال‌های خود به‌عنوان بادبان استفاده می‌کند تا اگر مجبور باشد در جهت باد حرکت کند، این کار را با تنظیم بال های خود انجام دهد.

مورفو: پهپاد مولتی روتور هیبریدی بال ثابت که می تواند از باد نیز به نفع خود استفاده کند

در نهایت مورفو به حالت افقی متمایل می‌شود و زمانی که آماده انتقال به پرواز با بال ثابت است، بال‌های خود را به شکلی شبیه به دوباله تغییر می‌دهد. البته ممکن است بال‌های خود را نیز در پیکربندی نامتقارن تنظیم کند تا در صورت برخورد با بادهای متقاطع در حین سفر، مقاومت باد خارج از مرکز را خنثی کند.

همچنین مطالعه کنید
بر اساس یافته‌های اخترشناسان، انفجار ناشی از برخورد سیاه‌چاله‌ها می‌تواند همراه با نور باشد!

ناتان مولر، یکی از بنیانگذاران الیتور می گوید:

سیستم کنترل کننده این پهپاد به طور خودکار انتخاب می کند که بال ها را در جای خود نگه دارد یا به آنها اجازه دهد آزادانه با باد بر اساس مسیر حرکت پهپاد و سرعت موثر، همراه با هرگونه تغییر در جهت باد حرکت کنند.

وی افزود:

مساحت سطح بالها نیز بسته به جهت باد، به صورت متقارن یا نامتقارن قابل تنظیم است.

به نظر می رسد بتوان از مورفو برای بازرسی خطوط برق، نیروگاه‌ها، توربین‌های بادی و سکوهای نفتی دریایی استفاده کرد. از آنجایی که بال‌های آن هنگام معلق ماندن (هاورینگ) به بدنه نزدیک می‌شوند، می‌تواند در حین بازرسی به موانع بسیار نزدیک شود و در حرکت بین سایت‌های بازرسی نیز به پروازهای بال ثابت سریع‌تر و کارآمدتر روی آورد.

هری وورتسیس، مدیر عامل/ هم‌بنیانگذار الیتور نیز می گوید:

پهپادهای بالدار مزیت زمان پرواز طولانی تری دارند، در حالی که کوادکوپترها مانور بهتری دارند.

او همچنین افزود:

ما این دو را ترکیب و یک سیستم بال تطبیقی اضافه کردیم که نیاز به نیروی پهپاد را حتی بیشتر کاهش می‌دهد.

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>