Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

ایلان ماسک؛ خورشید سبزرنگ است!

ایلان ماسک؛ خورشید سبزرنگ است!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

به‌نظر شما خورشید چه رنگی است؟ به احتمال زیاد خواهید گفت زرد. البته اگر تا‌به‌حال ویدیویی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تماشا کرده باشید، ممکن است بگویید سفید. اما ایلان ماسک می‌گوید خورشید سبزرنگ است. واقعا خورشید چه رنگی است؟ زرد، سفید و یا سبز! برای پاسخ به این سوال جالب با اروتک همراه باشید.

موضوع زمانی شروع شد که شخصی در توییتر، “پراکندگی رایلی” را توضیح داد، پدیده نوری که توضیح می‌دهد (البته تا حدی) چرا آسمان در طول روز آبی به‌نظر می‌رسد. پس از این، ایلان ماسک این سوال را پرسید که “خورشید چه رنگی است؟”.

یک سوال جالب؛ خورشید چه رنگی است؟

خورشید در فضا سفید به‌نظر می‌رسد، اما همانطور که با اوج تعداد فوتون اندازه‌گیری می‌شود، سبز است!

اکانت توییتر ایلان ماسک (@elonmusk) 21 دسامبر 2022

به گفته ماسک، خورشید سبز است. اما خورشید واقعاً چه رنگی است؟ اکثر مردم فقط با یک نگاه کوتاه به خورشید می‌گویند که به‌وضوح زرد است (البته لطفاً به خورشید خیره نشوید!). اما مانند پراکندگی ریلی، همه چیز پیچیده‌تر از آن چیزی است که حتی علوم پایه معمولاً به ما می‌گوید.

احتمالاً اکثر ما می‌دانیم که چندین رنگ شامل نور سفید هستند و احتمالاً این واقعیت را به رنگین‌کمان و مخفف کلاسیک “ROY G. BIV” مرتبط می‌کنند. خود خورشید، نور را در یک “طیف رنگ کامل” ساطع می‌کند، یعنی نوری متشکل از طول موج‌هایی فراتر از آنچه ما انسان‌ها در رنگین‌کمان می‌بینیم. اما به گفته ناسا، خورشید، “بیشتر انرژی خود را در حدود 500 نانومتر ساطع می‌کند” که بهترین توصیف آن به رنگ سبزآبی است.

ایلان ماسک؛ خورشید سبزرنگ است!

پس تا اینجا می‌دانیم که خورشید بیش از هر چیز دیگری رنگ سبز‌آبی ساطع می‌کند و بنابراین باید سبز باشد، درست است؟ اما در مورد آنچه می‌بینیم چه؟ در فضا، اگر یک عینک محافظ بپوشید و به سمت خورشید نگاه کنید، سفید به‌نظر می‌رسد. اما خورشید روی زمین معمولاً زرد به نظر می‌رسد. این موضوع ما را به اثر پراکندگی ریلی و به همان اندازه مهم، به ماهیت چشمانمان باز می‌گرداند.

همچنین مطالعه کنید
از مکانیزم بشکن زدن چه می‌دانید؟

در حالیکه خورشید بیش از هر چیز دیگری رنگ “سبزآبی” را ساطع می‌کند اما هنوز هم به‌شدت تمام، دیگر رنگ‌های قابل مشاهده را نیز ساطع می‌کند. چشمان ما شامل سه گیرنده سلولی مخروطی رنگی است‌ و اساساً به مغز ما می‌گوید: “شما تعداد زیادی از هر رنگی را می‌بینید!”، دقیقاً مانند اینکه مغز ما تصاویر ثابت با حرکت سریع را در “فیلم متحرک” ترکیب می‌کند، مغز ما هم، همه رنگ‌ها را در نور سفید ادغام می‌کند. البته این فرآیند مختص فضاست.

ایلان ماسک؛ خورشید سبزرنگ است!

اما اینجا روی زمین، جو چیزی را که ما می‌بینیم تغییر می‌دهد. اثر پراکندگی ریلی توضیح می‌دهد که چگونه اتمسفر سیاره ما، نور را پراکنده می‌کند و این کار را در طول موج‌های کوتاه‌تر به‌طور موثرتری انجام می‌دهد. رنگ آبی در میان کوتاه‌ترین طول موج‌ها قرار دارد و بنابراین بیشتر از سایر رنگ‌های قابل مشاهده، پراکنده می‌شود. زمانی که نور خورشید به چشم ما می‌رسد، فقدان رنگ آبی (و بنفش)، تصوری از رنگ زرد به ما می‌دهد.

ایلان ماسک؛ خورشید سبزرنگ است!

البته طول موج بنفش حتی کوتاهتر از آبی است. بنابراین سوال پیچیده این است که چرا آسمان آبی است و بنفش نیست؟ و این به همان اندازه با این واقعیت مرتبط است که چشمان ما، آبی را بهتر از بنفش می‌بینند و خورشید بیشتر از بنفش، رنگ آبی ساطع می‌کند. این دو با هم ترکیب می‌شوند تا تصور یک آسمان آبی را ایجاد کنند.

پس خورشید چه رنگی است؟ آیا از آنجایی که نور سبز بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر ساطع می‌کند، رنگ آن سبز است؟ یا سفید است، همانطور که در فضا برای ما ظاهر می‌شود؟ یا حتی زرد، همانطور که در زمین به‌نظر می‌رسد. اگر از ناسا بپرسید، پاسخ خواهد داد؛ “هر سه درست است” یا حداقل می‌توانید به‌طور منطقی برای هر یک رنگ‌های بالا استدلال کنید!

بنابراین، می‌بینید، هیچ پاسخ ساده‌ای برای این سوال وجود ندارد، اما خبر خوب این است که تقریباً می‌توانید از هر پاسخی دفاع کنید!

منبع: Reviewgeek

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>