Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

شهاب سنگ مرموز ممکن است درک ما از منظومه شمسی را تغییر دهد

شهاب سنگ مرموز ممکن است درک ما از منظومه شمسی را تغییر دهد

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

شهاب سنگ‌ها به‌طور منظم به سمت زمین در حرکت بوده در جو آن می‌سوزند، اما یک سنگ فضایی که سال گذشته در کانادا فرود آمد، ممکن است کل درک ما از منظومه شمسی را تغییر دهد. دانشمندان منشا آن را به ابرهای دوردستی از دنباله‌دارها که تصور نمی‌شد خانه هیچ ماده‌ی سنگی باشد، نسبت داده‌اند.

در 22 فوریه 2021، ساعت 6:23 صبح به وقت محلی، یک گلوله آتشین در آسمان آلبرتا، کانادا پدیدار شد. این رویداد به‌طور همزمان توسط رصدخانه‌ها، دوربین‌های خانه‌ها، سیستم‌های امنیتی، دوربین‌های GoPro و بسیاری از چشمان دیگر در منطقه ثبت شد. این سنگ به اندازه یک گریپ فروت بوده وزن آن حدود 2 کیلوگرم است و با توجه به نحوه تکه‌تکه شدن و جدایی قطعات کوچکتر در هنگام ورود، به‌وضوح می‌توان گفت که از سنگ ساخته شده بود.

شهاب سنگ مرموز ممکن است درک ما از منظومه شمسی را تغییر دهد

این فرآیند به خودی‌خود غیرمعمول نیست. تخمین زده می‌شود که هر روز 17 شهاب سنگ به زمین سقوط می‌کند. اما اهمیت واقعی این سنگ زمانی آشکار شد که دانشمندان منشا آن را پیدا کردند.

در میان دوربین‌هایی که این رویداد را شکار کردند، برخی دوربین‌ها در شبکه‌ای به نام رصدخانه گلوله آتشین جهانی (GFO) بودند که به‌طور خاص برای جستجوی این ستاره‌های آتشین طراحی شده‌اند و به دانشمندان اجازه می‌دهد مسیر حرکت و نقطه مبدا آن‌ها را محاسبه کنند. این نوع شهاب‌سنگ، سنگی است که معمولاً از کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری یا جایی حتی نزدیکتر به زمین می‌آید.

اما در این مورد، تیم تحقیقاتی متوجه شد که این گوی آتشین، سفر بسیار طولانی‌تری داشته است. طبق محاسبات آنها، این سنگ راهی طولانی را از ابر اورت (Oort) (مجموعه عظیمی از اجرام یخی که منظومه شمسی را احاطه کرده) طی کرده است. این جایی است که تصور می‌شود دنباله‌دارهای با سفر طولانی‌مدت از آن سرچشمه می‌گیرند.

همچنین مطالعه کنید
اخترشناسان چگونه با تلسکوپ فضایی جیمز وب ارتباط برقرار می‌کنند

شهاب سنگ مرموز ممکن است درک ما از منظومه شمسی را تغییر دهد

مدل‌های کنونی برای شکل‌گیری ابر اورت نشان می‌دهند که منشا این ماده باید در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر به خورشید (به عنوان باقیمانده‌ای از تولد سیارات منظومه شمسی) باشد. البته با گذشت زمان، نفوذ گرانشی مشتری و دیگر غول‌ها، همه آن را به فاصله کنونی حدود 2000 تا 200000 برابر فاصله بین خورشید و زمین رسانده است. با این حال، این مدل کنونی پیش‌بینی می‌کند که اجسام موجود در ابر اورت باید از یخ ساخته شده باشند، نه سنگ، مانند این گلوله آتشین مشاهده‌شده!

دنیس ویدا، نویسنده این مطالعه گفت: “این کشف از مدل کاملاً متفاوتی از شکل‌گیری منظومه شمسی پشتیبانی می‌کند، مدل توسعه داده‌شده جدید بیان می‌کند که مقادیر قابل‌توجهی از مواد سنگی با اجرام یخی درون ابر اورت وجود دارند. این نتیجه با مدل‌های شکل‌گیری منظومه شمسی که در حال حاضر مورد‌علاقه دانشمندان است، توضیح داده نمی‌شود. این یک تغییر کامل بازی است.”

تیم‌های دیگر نیز پیشنهاد کرده‌اند که ابر اورت ممکن است به‌غیر از یخ، منشأ متفاوتی نسبت به مواردی که در حال حاضر پذیرفته شده‌اند داشته باشد. این فرضیه‌های متناوب شامل این است که اجسام موجود در ابر اورت، توسط گرانش خورشید و سیاره مشابه آن که مدت‌هاست از دست رفته است، ایجاد شده‌اند.

تحقیقات جدید در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

منبع: Newatlas

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>