Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

یک شراره خورشیدی قدرتمند به سمت زمین در حال حرکت است؛ احتمال قطعی موقت امواج رادیویی!

یک شراره خورشیدی قدرتمند به سمت زمین در حال حرکت است؛ احتمال قطعی موقت امواج رادیویی!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

یک متخصص فیزیک و هواشناسی فضایی در توییتر خود نوشته است: یک شراره عظیم خورشیدی از خورشید فوران کرده است که می‌تواند قطعی امواج رادیویی را در بسیاری از نقاط جهان در پی داشته باشد. برای بررسی این موضوع با اروتک همراه باشید.

با توجه به اینکه خورشید اکنون در مرحله فعال چرخه 11 ساله خود قرار دارد، انتظار می‌رود حوادثی از این دست، افزایش یابد. در اوایل این هفته، اخترشناسان به دنبال تاثیراتی بودند که از لکه خورشیدی AR3038 به وجود آمده بود. با این حال، اکنون یک منطقه جدید با نام AR3058 را مشاهده کرده‌اند که به‌تازگی فوران کرده و ممکن است خطر شعله‌ور شدن کلاس X را به همراه داشته باشد!

شراره‌های خورشیدی چقدر می‌توانند خطرناک باشند؟

شراره‌های خورشیدی، فوران‌های الکترومغناطیسی موضعی قوی در سطح خورشید هستند. بسته به قدرت فوران، این شراره‌ها به کلاس‌های D ،C ،B ،A و X طبقه‌بندی می‌شوند که A کمترین قدرت را دارد در حالیکه کلاس X، قوی‌ترین شراره است.

یک شراره خورشیدی قدرتمند به سمت زمین در حال حرکت است؛ احتمال قطعی موقت امواج رادیویی!

هنگامی که این شعله‌ها فوران می‌کنند، اگر فضای اطراف ما توسط اتمسفر زمین احاطه نشده نبود، این انفجارهای شدید انرژی و تشعشعات درون آن‌ها برای ساکنان زمین بسیار مضر بود. با این حال، مقادیر بالای انرژی منتقل‌شده به اتمسفر در طی این برهمکنش با شعله، لایه‌های بالایی جو را که برای ارتباطات رادیویی استفاده می‌شود یونیزه می‌کند که این فرآیند منجر به از قطع سیگنال‌های رادیویی می‌شود.

شراره‌های اخیر در حال حرکت به سمت زمین هستند و انتظار می‌‌رود باعث قطعی قابل توجهی در سیستم‌های ناوبری GPS شوند که می‌تواند در نهایت باعث اختلال در سفر هواپیماها و کشتی‌های کوچک شود. اپراتورهای رادیویی آماتور به‌دلیل این شعله خورشیدی که 10 درصد احتمال دارد یک رویداد خورشیدی کلاس X باشد، با اختلالاتی مواجه خواهند شد. ستاره‌شناسان هنوز مطمئن نیستند که آیا این شعله با یک پرتاب جرم از تاج خورشید (CME) نیز همراه بوده است که می‌تواند در چند روز منجر به طوفان ژئومغناطیسی شود یا خیر.

همچنین مطالعه کنید
آیا فرودگرهای وایکینگ ناسا زندگی مریخی را در سال 1976 از بین برده‌اند؟

خاطرات روز باستیل

این شراره خورشیدی، خاطرات شراره خورشیدی دیگری را که در 14 ژوئیه 2000 (همین ماه میلادی) فوران کرد را زنده می‌کند و از آنجاییکه این حادثه مصادف با روز ملی فرانسه بوده است، به عنوان رویداد روز باستیل به یاد آورده می‌شود.

طبق گزارش وب‌سایت Spaceweatherarchive، پرتاب جرم از تاج خورشید (CME) که این شراره خورشیدی را همراهی می‌کرد، یک روز بعد دریافت شد و شفق‌های قطبی را در آسمان شب در ایالات متحده ایجاد کرد، در حالیکه در برخی مناطق به نظر می‌رسید که آسمان در حال آتش گرفتن است! تا زمانی که طوفان ژئومغناطیسی فروکش کرد، شفق‌های قطبی در تگزاس، فلوریدا و مکزیک دیده می‌شدند.

یک شراره خورشیدی قدرتمند به سمت زمین در حال حرکت است؛ احتمال قطعی موقت امواج رادیویی!

این رویداد، یک حادثه ویژه برای ستاره‌شناسان بود زیرا این اولین رویداد بزرگ پس از راه‌اندازی رصدخانه خورشیدی و هلیوسفر (SOHO) بود و محققان از نزدیک آنچه که واقعاً در سطح خورشید در طول یک شراره خورشیدی اتفاق می‌افتد را مشاهده کردند.

این رویداد تا به امروز توسط اخترشناسان مورد مطالعه قرار گرفته است و تخمین زده‌اند که حامل 1033 ارگ انرژی مغناطیسی بوده که معادل هزار میلیارد بمب اتمی در طول جنگ جهانی دوم است!

برخورد این شراره‌ها حتی توسط فضاپیمای وویجر در حالیکه آنها به سفرهای خود در فاصله دور از خورشید ادامه می‌دادند نیز مشاهده شد.

با توجه به اینکه خورشید به آرامی به اوج چرخه خورشیدی خود نزدیک می‌شود، آیا می‌توانیم شاهد رویداد دیگری مانند آنچه در روز باستیل رخ داد باشیم یا خیر؟! فقط زمان می‌تواند بگوید!

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>