Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

آیا تلسکوپ FAST چین ممکن است اولین نشانه‌های حیات بیگانه را شناسایی کرده باشد؟!

آیا تلسکوپ FAST چین ممکن است اولین نشانه‌های حیات بیگانه را شناسایی کرده باشد؟!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

در ژوئن 2020، گزارش شد که چین به‌زودی بخش اعظم قدرت پردازش تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) خود را روی جستجوی سیگنال‌های بیگانه متمرکز می‌کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که این تلسکوپ ممکن است چیزی را به عنوان بخشی از مشارکت چین در جستجوی هوش فرازمینی (SETI) یافته باشد! برای بررسی این موضوع با اروتک همراه باشید.

گزارشی که توسط روزنامه Science and Technology Daily منتشر شده (و اخیراً بنابه‌دلایل نامعلوم حذف شده است)، بیان می‌کند که تلسکوپ غول پیکر Sky Eye ممکن است نشانه‌هایی از تمدن‌های بیگانه را دریافت کرده باشد. این گزارش از سوی ژانگ تونجی، دانشمند ارشد یک تیم جستجوی تمدن فرازمینی از دانشگاه ملی پکن، رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین، دانشگاه کالیفرنیا و برکلی، نقل شده است.

هیچ کس نمی‌داند چرا این گزارش حذف شده، اما به اندازه کافی در دسترس و آنلاین بوده که سایر منابع خبری نیز آن را دریافت کنند.

کاوش آسمان برای یافتن حیات بیگانه:

در سپتامبر سال 2020، همین رسانه دولتی چینی بود که این خبر مبنی بر تلاش تلسکوپ FAST برای کاوش آسمان به منظور یافتن موجودات بیگانه را منتشر کرد. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که این رسانه هر گونه فعالیت جدید آن را نیز باید گزارش کند.

اولین نشانه‌های حیات بیگانه؟ تلسکوپ FAST چین ممکن است چیزی را شناسایی کرده باشد؟!

ساخت این تلسکوپ بزرگ از سال 2016 شروع و در مدت 5 سال تکمیل شد. اگرچه این ابزار دارای دیافراگم 500 متری (1640 فوتی) است، اما معمولاً از یک بخش 300 متری (تقریباً 984 فوت) در یک زمان برای تمرکز بر روی آسمان استفاده می‌کند.

در گزارشی که اکنون حذف شده، ژانگ گفته است که تیمش در سال 2020 هنگام بررسی داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال 2019، دو مجموعه سیگنال مشکوک را مشاهده و همچنین سیگنال مشکوک دیگری را در سال 2022 (از داده‌های به‌دست‌آمده از سیارات فراخورشیدی) دریافت کرده‌اند.

همچنین مطالعه کنید
دانشمندان: تمدن‌های پیشرفته بیگانه ممکن است به دلیل سن خورشید با ما ارتباط برقرار نکرده باشند!

در سال 2020، ژانگ فاش کرد که تیم او بر روی برخی از سیگنال‌های ET که پروژه SETI با کمک FAST آن‌ها را بیشتر بررسی خواهند کرد، تمرکز می‌کند. با این حال، او در آن زمان تاکید کرده بود که سیگنال‌های به‌دست‌آمده، احتمالاً از زندگی هوشمند سرچشمه نمی‌گیرند.

اولین تلاش‌های ناموفق:

او همچنین تاکید کرد که در جستجوی اطلاعات بیگانه، بعید است که این پروژه در اولین تلاش‌های خود، نتایج ملموسی را با موفقیت به همراه داشته باشد.

ستاره‌شناسان به‌طور مداوم سیگنال‌های رادیویی متمایز را از نقاط دوردست کیهان دریافت می‌کنند. در واقع، اولین بار تپ‌اخترها از این طریق کشف شدند و علاقه دانشمندان را برانگیختند.

اولین نشانه‌های حیات بیگانه؟ تلسکوپ FAST چین ممکن است چیزی را شناسایی کرده باشد؟!

پارادوکس فِرمی (تضادی آشکار میان عدم وجود مدرک و تخمین‌های احتمالاتی) نیز در این‌باره وجود دارد که بیان می‌کند با توجه به تعداد سیارات قابل سکونت پیش‌بینی‌شده آن‌هم تنها در کهکشان راه شیری، ما قبلاً باید نشانه‌هایی از تمدن‌های دیگر را در کیهان گسترده کشف کرده باشیم. با این حال، تاکنون، ما در این امر موفق نبوده‌ایم.

این موضوع چگونه ممکن است؟ دلیلش این است جهان بسیار بزرگ بوده و سیگنال‌ها ممکن است به‌سختی به زمین برسند. همچنین ممکن است ابزارهای پیشرفته کافی برای تشخیص سیگنال‌های موجود را در اختیار نداشته باشیم.

آیا تلسکوپ FAST چین می‌تواند این مشکل را برطرف کند؟ آیا این ابزار واقعاً چیزی را شناسایی کرده است؟ و اگر چنین است، چرا تاکنون آن را مخفی نگه داشته‌اند و علی‌رغم گزارش اولیه، چرا هیچ خبر جدیدی از آن منتشر نمی‌شود؟!

منبع: Interestingengineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب >>