جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

پربازدید ترین‌های هفته

آموزش

احتمال وقوع یک زلزله‌ی بزرگ در ژاپن که ممکن است موجب یک سونامی 10 متری شود!

احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگ در ژاپن که ممکن است موجب یک سونامی 10 متری شود!

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

اشتراک‌گذاری:

دانشمندان چینی هشدار داده‌اند که ژاپن در معرض خطر جدی یک زلزله بزرگ است که ممکن است از خط گسل واقع در سواحل شرقی این کشور رخ دهد. در ویدئویی که از سوی انجمن لرزه‌نگاری چین منتشر شده، این زلزله‌ی احتمالی می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را تهدید کرده و خساراتی ویرانگر بر اقتصاد جهانی وارد کند.

احتمال زلزله‌ای ویرانگر

این هشدار چند روز پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگی 7.1 ریشتر در جزیره کیوشوی ژاپن منتشر شد.

در این ویدئو، گائو منگتان از موسسه ژئوفیزیک چین توضیح می‌دهد که یک گسیختگی جزئی در ناحیه نانکای (Nankai Trough)، منبع زمین‌لرزه اخیر، می‌تواند منجر به زلزله‌ای دیگر به بزرگی 8.5 ریشتر شود. گائو همچنین هشدار داد که یک گسیختگی کامل می‌تواند یک زلزله‌ی 9.1 ریشتری ایجاد کند.

نانکای تروگ منطقه‌ای در سواحل اقیانوس آرام ژاپن است که محل تلاقی صفحه اقیانوس آرام و صفحه دریای فیلیپین می‌باشد.

بر اساس گزارشی از ساوت چاینا مورنینگ پست، یک زلزله کامل در این منطقه می‌تواند یک سونامی‌ با ارتفاع بیش از 10 متر (33 فوت) ایجاد کند. گائو و تیمش پیش‌بینی کرده‌اند که این رویداد می‌تواند منجر به تخریب 2.38 میلیون ساختمان منجر شده، جان 320,000 نفر را گرفته و 9.5 میلیون نفر دیگر را بی‌خانمان کند.

اهمیت کیوشو برای صنعت نیمه‌هادی‌ها در ژاپن

کیوشو، مرکز صنعت نیمه‌هادی‌ها در ژاپن است. بیش از 200 تولیدکننده در این منطقه فعالیت می‌کنند و تقریباً نیمی از تولید نیمه‌هادی کشور در این منطقه انجام می‌شود.

گائو در ویدئوی خود توضیح می‌دهد:

شهرهای نزدیک به نانکای، به‌ویژه خوشه‌های صنعتی چوگوکو و کانسای، مراکز اقتصادی کلیدیی هستند که 70 درصد از تولیدات ژاپن را تشکیل می‌دهند. زلزله در این منطقه نه تنها بخش تولید ژاپن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه بر زنجیره تأمین جهانی نیز اثرات منفی خواهد داشت. خسارات اقتصادی احتمالی نیز به 220 تریلیون ین (1.5 تریلیون دلار آمریکا) می‌رسد که دو برابر بودجه سالانه ژاپن است.

آیا ناحیه نانکای تروگ در آستانه یک زلزله بزرگ است؟

زلزله 8 آگوست در جزیره کیوشو منجر به ویرانی گسترده‌ای نشد، اما آژانس هواشناسی ژاپن هشدار داده است که احتمال وقوع زلزله‌ی قابل‌توجه دیگری در روزهای آتی افزایش یافته است.

طبق گفته گائو، نانکای تروگ تقریباً هر 117 سال یک‌بار یک زلزله بزرگ ایجاد می‌کند. آخرین زلزله مهم در این منطقه در سال 1946 رخ داد که یک سونامی به ارتفاع 6.9 متر ایجاد کرد. این امر نشان‌دهنده خطر بالای وقوع یک رویداد فاجعه‌آمیز دیگر در این ناحیه است.

ژاپن در حال بهره‌گیری از فناوری‌های موجود برای کاهش اثرات چنین بلایای طبیعی است. برای مثال، در سال 2021، شرکت‌های Riken و Fujitsu اعلام کردند که یک ابزار هوش مصنوعی پیشرفته را توسعه داده‌اند که می‌تواند به پیش‌بینی لحظه‌ای سیل‌های ناشی از سونامی کمک کند.

منبع: Interesting engineering

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *