بازار خودروهای الکتریکی در چین در حال گذار است و تولیدکنندگان داخلی مانند شیائومی در حال به دست آوردن جایگاه خود در برابر بازیگران شناختهشده خارجی هستند. بر همین اساس در دسامبر 2024، فروش شیائومی SU7 از تسلا مدل 3 پیشی گرفته است، یک نقطه عطف مهم برای این تازهوارد در عرصه خودروهای الکتریکی.
در واقع این اولین بار نیست که SU7 در فروش از مدل 3 تسلا پیشی میگیرد. در نه ماه گذشته، سدان الکتریکی شیائومی چهار بار از رقیب تسلا خود عملکرد بهتری داشته است. این یا نشاندهنده افزایش ترجیح برای خودروهای الکتریکی داخلی است یا اینکه بهروزرسانی اخیر مدل 3 واقعاً موثر نبوده است. تسلا از برندی قدرتمند و شناختهشده برخوردار است و حضور تثبیتشدهای در بازار چین دارد که نشان میدهد مشتریان ممکن است به سادگی SU7 را به عنوان انتخابی بهتر در نظر نگرفته باشند
با این حال، شیائومی SU7 که در مارس 2024 عرضه شد، به سرعت با قیمت رقابتی و ویژگیهای چشمگیر خود محبوبیت پیدا کرد. با شروع قیمت از 215900 یوان (26710 یورو) برای نسخه استاندارد، SU7 تقریباً 10 درصد کمتر از قیمت پایه تسلا مدل 3 که 235500 یوان (29000 یورو) است، عرضه میشود.
بر خلاف شیائومی، تسلا اخیراً قیمت هر سه مدل مدل 3 را در چین افزایش داده که احتمالاً به کاهش فروش آن کمک کرده است. همراه با افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان داخلی خودروهای برقی، افزایش قیمت محصولات نیز چالش بزرگی برای تسلط تسلا در بازار چین ایجاد میکند.
البته این به هیچ وجه پایان تسلا نیست. موفقیت شیائومی SU7 تنها نشان میدهد که چگونه تولیدکنندگان داخلی مانند شیائومی از درک خود از ترجیحات مصرف کنندگان محلی بهره میبرند. آنها محصولاتی جذاب را با قیمتهای رقابتی ارائه کرده و فشار زیادی را بر برندهای بینالمللی مانند تسلا وارد میکنند.
انتظار میرود رقابت بین شیائومی و تسلا با عرضه مدل دوم خودروی برقی شیائومی، یعنی شاسیبلند YU7، تشدید شود. با برنامهریزی برای عرضه در اواسط سال 2025، خودروی YU7 مستقیماً با مدل Y تسلا رقابت خواهد کرد و بر مشکلات تسلا خواهد افزود.
منبع: Arenaev