با توجه به اینکه این روزها بسیاری از گوشیهای پرچمدار بدون ویژگیهای اختصاصی جدید و تنها با ارتقاء و بهبود جزئی نسبت به نسل قبلی خود راهی بازار میشوند، صنعت گوشی نیاز به دستگاههای بیشتری با طراحی و ویژگیهای متمایزکننده دارد. اگر نمیتوان به بهبودهای چشمگیری مانند دو برابر شدن شارژدهی گوشیها امیدوار بود، حداقل انتظاری که از گوشیهای جدید میرود، برخورداری از هویت و خلاقیت بیشتر در طراحی و ویژگیهایشان است. برای آشنایی با ۴ ویژگی و طراحی خاصی که میتوانند به گوشیها تنوع بخشند و جذابیت این دستگاهها را بیشتر کنند، با اِروتِک همراه باشید.
۱) چراغ و نورپردازی خارجی قابل شخصیسازی
وقتی صحبت از ویژگیهای خاص و متمایزکنندهی گوشیهای امروزی به میان میآید، نمیتوان به محصولات خلاقانهی برند ناتینگ اشاره نکرد. یکی از ویژگیهای جذاب گوشیهای این برند، نورپردازی و چراغ پشتی «گلیف» (Glyph) است که ظاهر منحصربهفرد و آیندهنگرانهای به آنها میدهد. حالا که کمکم وارد سال ۲۰۲۵ میشویم، برخی از وسایل و گجتهایی که استفاده میکنیم باید حداقل به فیلم علمیتخیلی بلید رانر (Blade Runner) که در سال ۱۹۸۲ اکران شده است و وقایع آن در سال ۲۰۱۹ جریان دارد، شبیه باشد!
مهمتر از بهبود ظاهری دستگاه، گلیفهای برند Nothing کاربرد عملی نیز دارند و میتوانند برای اطلاعرسانی دربارهی اعلانها یا تایمرهای شمارش معکوس (مانند تایمرهایی برای تحویل غذا) مورداستفاده قرار بگیرند. این نوع کاربردها، توجیه افزایش مصرف انرژی گوشی برای استفاده از گلیفها را کمی آسانتر میکند و ارزش بیشتری به آنها میدهد، چراکه دیگر لازم نیست برای هر اطلاعات کوچکی مستقیماً از گوشی استفاده کرد.
۲) الگوها و طراحی غیرمعمول
اکثر گوشیهای هوشمند امروزی دارای پنلهای پشتی تکرنگ هستند که به جز گوشهها، برجستگیهای دوربین و لوگوی شرکتها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. حتی رنگهایی که برای گوشیها در نظر گرفته میشوند هم میتوانند خستهکننده و معمولی باشند. بهطور مثال، آیفون 16 پرو را تنها باید در رنگهای سفید، مشکی یا طلایی تهیه کرد و گزینهی شادابتر و هیجانانگیزتری وجود ندارد.
با این حال، چنین روندی در صنعت موبایل تا حد زیادی منطقی است و برای کمپانیها هزینهی کمتری در پی دارد. اگرچه اکثر کاربران نیز از قابهای مات برای گوشی خود استفاده میکنند که طراحی اصلی دستگاه را پنهان میکند، اما قابهای شفاف زیادی هم به فروش میرسند. اگر طراحی گوشیها جذابتر از حالت فعلی شود، میتوان انتظار داشت که کاربران بیشتری نیز با کمال میل از قابهای شفاف بهره بگیرند. بهکارگیری الگوهای انتزاعی ساده در گوشیها میتواند جذابیت بصری این دستگاهها را بهبود بخشد.
۳) اجزای تاشو و چرخان
قبل از اینکه الجی بخش موبایل خود را بهطور کامل تعطیل کند، یکی از آخرین محصولاتش گوشی ویژهای به نام «وینگ» (Wing) بود که از نمایشگر ثانویهی افقی برای چندوظیفگی بهتر و پخش ویدیو بهره میبرد. واضح است که این پروژه برای الجی موفقیتآمیز واقع نشد، اما آزمایش خلاقانه و جالبی بود که تعریف امروزی از گوشیهای «تاشو» را به چالش میکشید.
تصور استقبال کمپانیها و کاربران از ویژگیهای تاشو یا چرخان بیشتر برای گوشیها دشوار است، اما این نوع طراحی برای قطعات و اجزای مختلف گوشی مانند نمایشگرهای جانبی کوچک، یا دوربینها و فلاشها میتواند به نتایج جالبی منجر شود. با این وجود، امروزه تولیدکنندگان گوشیها طراحیهای متفاوتی را برای محصولات خود در نظر نمیگیرد و خارج از همان طراحی استاندارد مستطیلی و ثابت، بهندرت میتوان شاهد سبک طراحی دیگری بود.
۴) نمایشگرهای E-ink
بعید است که روزی نمایشگرهای E-ink (جوهر الکترونیکی) بتوانند از نمایشگرهای اولد (OLED) با پشتیبانی از میلیونها رنگ محبوبتر شوند. این نوع نمایشگرها که زاویهی دید گستردهای را ارائه میدهند و فشار کمتری به چشمان کاربران وارد میکنند، بسیار کممصرفتر هم هستند و تنها با تغییر تصویر در صفحه به شارژ گوشی نیاز دارند.
با این حال، استفاده از پنلهای E-ink بهعنوان نمایشگر ثانویهی گوشیها میتواند ویژگی متمایزکننده و خاصی باشد که تنوع جذابی به این دستگاهها ببخشد. نهتنها میتوان کاربردهایی مانند نمایش زمان و اعلانها را برای نمایشگرهای E-ink تصور کرد، بلکه این پنلها گزینههای مناسبی برای خواندن مقالات و کتابهای الکترونیکی نیز به حساب میآیند. در دورانی که مانگاهای ژاپنی و سایر کتابهای مصور با محبوبیت بالایی مواجه هستند، احتمالاً بازاری برای چنین دستگاههایی نیز وجود دارد.
منبع: Pocket-lint