جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.
چرا دوران ارتقای سالانه گوشی ها به پایان رسیده است؟

چرا دوران ارتقای سالانه گوشی ها به پایان رسیده است؟

اشتراک‌گذاری:

سال دیگری نیز در حال سپری شدن است و در این میان شاهد رونمایی و عرضه‌ی گوشی‌های متعددی از برندهای مختلف بوده‌ایم. اپل اخیراً از سری آیفون 16 خود پرده برداشت، در حالی که گوگل در اواخر مردادماه از چندین گوشی متنوع در سری پیکسل 9 رونمایی کرد و سامسونگ در اوایل سال میلادی جاری به معرفی سری پرچم‌دار گلکسی S24 خود پرداخت. تمامی کمپانی‌های مطرح صنعت موبایل چرخه‌ی سالانه‌ای را برای عرضه‌ی گوشی‌های جدید خود دنبال می‌کنند، اما آیا دوران ارتقای سالانه‌ی گوشی‌ها به پایان رسیده است؟ برای بررسی بیشتر این موضوع، با اِروتِک همراه باشید.

دورانی که همه درمورد جدیدترین گوشی‌ها هیجان‌زده می‌شدند و برای خرید مدل‌های جدید صف می‌کشیدند، پایان یافته است. اگرچه چنین اشتیاقی همچنان میان برخی از کاربران وجود دارد، اما دیگر شاهد آن هیجان ویژه‌‎ی دهه‌ی 2000 و حتی 2010 نیستیم. پوشش رسانه‌ای نیز نسبت به قبل کاهش یافته است؛ همچنان می‌توانید گزارش‌هایی را از رسانه‌های فعال در حوزه‌ی فناوری و کسب‌وکار پیدا کنید، اما این روزها مدل خاصی به مرکز توجهات تمامی کاربران و رسانه‌ها تبدیل نمی‌شود.

هیجان اولیه‌ی بازار گوشی‌های هوشمند احتمالاً هیچ‌وقت باز نخواهد گشت. ممکن است برای چند سال یک تجدید حیات دوباره در این بازار رخ دهد، اما تنها انتظار می‌رود که ثروتمندان و علاقه‌مندان افراطی به دنیای فناوری هر سال فوراً و پس از رونمایی گوشی‌های جدید را بخرند.

وضعیت ویژگی‌های گوشی‌ها

چرا دوران ارتقای سالانه گوشی ها به پایان رسیده است؟

مشکل اصلی این است که کمپانی‌های فعال در بازار گوشی‌های هوشمند، هر سال تغییرات سخت‌افزاری کمتری را نسبت به سال قبل ارائه می‌کنند. پردازنده‌ها سریع‌تر می‌شوند، اما پردازنده‌های فعلی گوشی‌ها برای وظایف و کارهای موردنیاز اغلب افراد به‌اندازه‌ی کافی خوب هستند و این مسئله با اصرار فراوان شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل به هوش مصنوعی مولد یا اجرای بازی‌های کنسولی با گوشی نیز زیر سؤال نخواهد رفت. سیستم‌های دوربین هم معمولاً مگاپیکسل‌های بیشتر یا بزرگ‌نمایی‌های بهتری را در اختیار کاربران می‌گذارد. گاهی اوقات هم نمایشگرهای بزرگ‌تر یا باتری‌های پرظرفیت‌تر با شارژ سریع‌تر وعده داده می‌شوند که تفاوت چشمگیری را رقم نمی‌زنند.

این روند آن‌قدرها غیرمنتظره نیست. در اولین روزهای گوشی‌های هوشمند، هیچ قالب مشخصی برای ساخت این دستگاه‌ها وجود نداشت و شرکت‌ها همچنان در حال توسعه‌ی فناوری‌های اساسی و جاه‌طلبانه بودند. هر مدل جدید با پیشرفت‌های انقلابی همراه بود یا مشکلات اساسی مدل قبلی را برطرف می‌کرد. به‌طور مثال، آیفون 4 حتی برای برخورداری از یک نمایشگر باکیفیت و دوربین پشتی و سلفی مناسب موردتوجه‌ی بسیاری از کاربران قرار گرفت.

این روزها تقریباً تمامی مشکلات اساسی گوشی‌ها حل شده است و انگیزه‌ای برای انقلاب و تحول وجود ندارد. تولیدکنندگان گوشی‌ها دقیقاً می‌دانند که چه دستگاهی را می‌توانند بفروشند تا حاشیه‌ی سود خود را به حداکثر برسانند. دستگاهی مانند گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ حتی با وجود اینکه تفاوت چشمگیری با اس 21 اولترا ندارد، همچنان خریداران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در همین حال، افرادی که در اکوسیستم اپل سرمایه گذاری کرده‌اند نیز با حق انتخاب گسترده‌ای مواجه نیستند و وضعیت ویژگی‌های گوشی‌ها به‌گونه‌ای است که به‌ندرت می‌توان شاهد تحول شگرفی بود.

کاربران گوشی‌های خود را برای مدت بیشتری نگه‌ می‌دارند!

چرا دوران ارتقای سالانه گوشی ها به پایان رسیده است؟

اگرچه داده‌های مربوط به سال 2023 میلادی در سایت Statista نشان می‌دهد که کاربران آمریکایی کمی بیش از دو سال و نیم یک‌بار گوشی جدید می‌خرند، اما اغلب افراد معمولاً به‌مدت سه یا چهار سال از گوشی خود استفاده می‌کنند و چرخه‌ی عمر گوشی‌ها به لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها نزدیک‌تر شده است.

کمپانی‌ها نیز به این موضوع آگاه هستند و تأکید مضاعف و روزافزون برندهای مختلف بر سرویس‌ها و لوازم جانبی دقیقاً به این مسئله ربط دارد. شرکت‌های فعال در بازار موبایل‌ها به‌دنبال منبع درآمد دیگری می‌گردند که در این میان کاهش احتمالی درآمد گوشی‌‎ها را پوشش دهد. از سوی دیگر، سرویس‌های اشتراکی می‌توانند درآمد ثابت و مداومی را تضمین کنند که در درازمدت به سودهای قابل توجهی منجر می‌شود.

وعده‌ی گوشی‌های تاشو

چرا دوران ارتقای سالانه گوشی‌ها به پایان رسیده است؟

علی‌رغم اینکه گوشی‌های تاشو چند سالی است در بازار با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، اما این نوع محصولات همچنان تازگی دارند و پتانسیل‌شان برای پیشرفت و تحول می‌تواند کاربران را به ارتقای سالانه‌ی گوشی‌های خود ترغیب کند. تولیدکنندگان گوشی‌های تاشو هنوز با چالش‌های مختلفی پیرامون پشتیبانی و نسبت تصویر برنامه‌ها، طراحی بدنه‌ی ایده‌آل و اطمینان حاصل کردن از مقاومت بدنه دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همان‌طور که با گوشی‌هایی مانند پیکسل 9 پرو فولد دیده‌ایم، هر نسل می‌تواند جهش چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد.

ورود اپل به بازار گوشی‌های تاشو ممکن است جان دیگری به این بازار ببخشد و همانند سابقه‌ی طولانی‌مدت این کمپانی، کوپرتینویی‌ها محصول دیگری را نزد کاربران معمولی به محبوبیت برسانند. با این حال، موانع مختلفی در مسیر تحقق این اتفاق قرار گرفته‌اند و اصلی‌ترین عاملی که گوشی‌های تاشو هنوز به موفقیت قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند، قیمت بسیار بالای این محصولات جاه‌طلبانه است. اگر اپل و کمپانی‌های دیگر می‌خواهند در جلب نظر عموم افراد و ترغیب آن‌ها به خرید گوشی‌های تاشو و ارتقای سالانه موفق شوند، باید راه‌حل‌هایی را برای کاهش قیمت این دستگاه‌ها پیدا کنند.

آیا گوشی‌های هوشمند به پایان دوران اوج خود نزدیک شده‌اند؟

چرا دوران ارتقای سالانه گوشی‌ها به پایان رسیده است؟

با توجه به روند فعلی بازار گوشی‌های هوشمند، می‌توان انتظار داشت که اکثر افراد دیگر به ارتقای سالانه‌ی گوشی‌های خود برنگردند و در حدود 2 تا 4 سال پس از خرید گوشی به فکر خرید دستگاه جدیدی بیفتند. از آن‌جایی‌که فناوری‌های جدیدی مانند عینک‌های واقعیت افزوده (AR) روزبه‌روز به پیشرفت خود ادامه می‌دهند و خبری از ارزان شدن گوشی‌های تاشو هم نیست، به نظر می‌رسد روند فعلی و افزایش چرخه‌ی عمر گوشی‌ها همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

اما دقیقاً چرا کمپانی‌ها به عرضه‌ی سالانه‌ی گوشی‌های جدید خود ادامه می‌دهند؟ یکی از دلایل اصلی این موضوع به بازار شدیداً رقابتی موبایل برمی‌گردد و برندهای مختلف می‌خواهند هر زمان که کاربر آماده‌ی ارتقاء به گوشی جدیدی بود، محصول مناسبی را قبل از رقبا برای ارائه در اختیار داشته باشند. شرکت‌های فعال در این بازار برای حفظ کاربران در اکوسیستم خود می‌کوشند و تمایل ندارند که کاربرانشان را تنها به‌علت سخت‌افزار جدیدتر به رقبا ببازند. به‌طور مثال، یکی از دلایل جذابیت ساعت‌های هوشمند اپل واچ، یکپارچه‌سازی و پیوند اختصاصی آن با آیفون‌ها به حساب می‌آید و حفظ کاربران در اکوسیستم در درازمدت به فروش سایر محصولات نیز کمک می‌کند.

منبع: Pocket-lint

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *