کمپانی هوافضای آئورا (Aura Aerospace)، یک رویکرد جدید و جالب را در مورد تحرک هوایی پیشرفته ارائه کرده است. بالهای این رنجر پنج نفره، زمانی که تا شود شبیه شاتل دارث ویدر بهنظر میرسد، اما تولیدکنندگان آن مدعیاند که حتی با قابلیت نشست و برخاست عمودی، این وسیله میتواند بیشتر از هر هواپیمای معمولی دیگری پرواز کند.
اینکه آئورا دقیقاً چگونه این فرمول را پیشنهاد میکند، بسیار ساده است. این فرآیند برخاست و فرود عمودی، با استفاده از یک سیستم اکتاکوپتر کواکسیال، با هشت ملخ دو پرهای 70 اینچی (178 سانتیمتری) که در جلو و عقب بال اصلی بزرگ متصل شدهاند، بهدست میآید. این سیستم شما را سوار و پیاده میکند و هنگامی که در هوا هستید و بالهای (با عرض کامل 23 متری) آن جمع شدند، یک جفت موتور جت توربوفن برای ایجاد نیروی رانش به جلو، وارد عمل میشوند.
هنگامی که در پرواز کروز هستند و پرواز هنوز بهطور کامل توسط بالها پشتیبانی میشود، ملخها به آرامی متوقف شده و با استوانه پشتیبانی خود در یک ردیف قرار میگیرند و پانتونهای جمعشونده کمی بیرون میآیند تا برای کاهش اصطکاک، روی ملخهای جمعشده را بپوشانند. با این تجهیزات جالب، این رنجر میتواند بهسرعت 820 کیلومتر در ساعت (510 مایل در ساعت / 0.66 ماخ) برسد که کمی کندتر از بسیاری از هواپیماهای مسافربری است. ارتفاع پروازی این پرنده نیز 10000 فوت یا 3050 متر است.
آئورا میگوید که این رنجر با مخازن پر از سوخت، قادر به برد 18000 کیلومتری (11185 مایلی) یا 22 ساعت پرواز بیوقفه است. برای مرجع، یک ایرباس A380 معمولی پر از مسافر، حداکثر حدود 14800 کیلومتر (9200 مایل) پرواز میکند. بنابر گفتههای این کمپانی، این پرنده میتواند شما را از بالای ساختمانی در شهر نیویورک تا وسط آدلاید، استرالیا با یک بار سوختگیری ببرد. آئورا همچنین مدعی است که حتی اگر سوخت این رنجر تمام شود، هنوز هم میتواند روی یک مکان مناسب فرود بیاید.
کابین این پرنده دارای پنج صندلی، یک گالری و یک دستشویی کوچک نیز هست. احتمالاً وسیلهای برای ورود و خروج نیز وجود خواهد داشت، اگرچه هنوز دقیقاً مکان آن در این تصاویر رندر اولیه مشخص نیست.
این رنجر از فناوری عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) استفاده میکند، اما از نظر مفهومی به یک جت تجاری دوربرد بسیار نزدیکتر از تاکسی هوایی است که در این کاربرد، شاید منطقیتر بهم اشد. احتمالاً پنج صندلی آن نیز برای بسیاری از سفرهای کاری کافی است.
این اولین ایده هوانوردی جالب نیست که از آئورا دیدهایم. در اوایل سال 2021، در مورد طرح این شرکت برای تعویض بستههای باتری eVTOL با اولتراخازنهای قابل شارژ با انفجار نیز مطالبی منتشر شد. در همین حین، این کمپانی روی یک پرنده عمودپرواز تکسرنشین با نام G1 Guardian کار میکند و قصد دارد آن را به قیمت 185000 دلار آمریکا بفروشد.
منبع: Newatlas