شاید تاکنون به این موضوع دقت نکرده باشید، اما نحوه ساخت خودروها با نحوه ساخت هواپیماها بسیار متفاوت است. بدنه بیرونی خودروها صاف و یکپارچه است، زیرا اجزای منفرد آن به هم جوش داده شدهاند تا ساختاری یکپارچه، قوی و ایمن ایجاد شود. با این حال، اگر در حین پرواز به هواپیماها نگاهی دقیق بیندازید، متوجه خواهید شد که پنلهای تشکیلدهنده بدنه (بخش اصلی) و بالها به جای جوشکاری، با پرچ به یکدیگر متصل شدهاند. اما دلیل این کار چیست؟ چرا هواپیماها هنوز از میلیونها پرچ استفاده میکنند اما خودروها جوشکاری میشوند؟! برای بررسی این موضوع با اِروتِک همراه باشید.
این ترکیب، با در نظر گرفتن اینکه اولین پرچها بیش از ۵۰۰۰ سال پیش توسط مصریان باستان طراحی شدند، در حالیکه انسانها کمی بیش از ۱۲۰ سال پیش پرواز را آغاز کردند، واقعاً جذاب است.
البته در بخشهای دیگری از بسیاری از انواع هواپیما، از جمله محل اتصال بالها و پایههای موتور، از جوشکاری استفاده میشود. تعداد کمی از نمونههای اولیه، مانند یونکرس J 1، بدنههای جوشکاریشده را آزمایش کردند، اما صنعت هوانوردی به سرعت متوجه شد که اتصالات پرچشده، به دلایل متعدد، پاسخ اصلی هستند. اتصالات پرچشده قویتر بوده، بازرسی آنها آسانتر است و این فرآیند آلیاژهای آلومینیومی را که بیشتر هواپیماهای تجاری از آنها ساخته شدهاند، ضعیف نمیکند.
پرچها به ماندن ایمن هواپیما در آسمان کمک میکنند!
ممکن است ما برای ساخت هواپیما از یک روش تاریخی استفاده کنیم، اما از نظر آماری، هواپیما هنوز ایمنترین راه برای رسیدن به مقصد است. فرآیند پرچکاری و موادی که استفاده میکنیم در دوران مدرن بهطور چشمگیری تغییر کردهاند، اما اصول اولیه همان است. یک پرچ دارای سر و یک میله استوانهای صاف است و دو یا چند ماده را به هم متصل میکند. پرچها بسیار قویتر از اتصالات جوشی هستند، زیرا دو قطعه را از داخل به هم متصل میکنند، نه فقط از بیرون!
امروزه بیشتر پوسته هواپیما از آلومینیوم ساخته میشود که در طول جنگ جهانی اول به یکی از ویژگیهای بارز طراحی هواپیما تبدیل شد. آلومینیوم برای هواپیماهای تجاری استفاده میشود، زیرا سبکوزن، ارزان، مقاوم در برابر خوردگی و بسیار قوی است. چندین نوع مختلف آلومینیوم معمولاً برای هواپیما استفاده میشود، اما رایجترین گزینهها جوشپذیری ضعیفی دارند. قرار گرفتن در معرض گرما، آلومینیوم را تضعیف میکند و بدیهی است که شما میخواهید بدنه هواپیما تا حد ممکن قوی باشد. معمولاً پوسته هواپیما نیز بیش از حد ضخیم است که نتوان آن را با ایمنی جوش داد.
هم جوشکاری و هم پرچکاری به درجه بالایی از مهارت نیاز دارند، اما فناوری مدرن، نصب و ساخت پرچها را بهطور مداوم سادهتر کرده است. همچنین بازرسی اتصالات پرچشده به صورت بصری آسانتر است، زیرا به تجهیزاتی که برای بررسی دقیق یک اتصال جوشکاری شده لازم است، احتیاجی ندارد. این امر فرآیندهای ساخت و نگهداری را ساده میکند. بنابراین، پرچکاری برای هواپیماها و نیروهای بالاتری که نسبت به خودروی شما با آنها روبهرو میشوند، منطقی به نظر میرسد.
منبع: Slashgear